Fotografering af arkivalier mm

Startet af Hans Jørgen Hvidberg, 25 Nov 2011 - 09:56

Forrige emne - Næste emne

Hans Jørgen Hvidberg

Hej, jeg ville høre hvordan andre gør ved fotografering af eksemlelvis dokumenter fundet på arkiver.
Har tænkt på noget stativ men småt da det jo skal slæbes rundt, måske med batteri lysdioder så man ikke skader de gamle dokumenter med blitz (som også giver grimme skygger), men er det smart. Eller findes der noget der umiddelbart kan bruges, det behøver ikke at være dyrt :-).

Jeg har et glimrende digital kamera som enda har en dokumentfunktion, men det er ikke nok.

Venlig hilsen
Hans Jørgen


Hans Jørgen Hvidberg

Alle tiders, og det viste også hvordan man kan sætte stativ og så kan jeg lave et lille batteridrevet diode lys, så mange tak.
Venlig hilsen
Hans Jørgen

Arne Feldborg

Undgå så vidt muligt at bruge direkte lys overhovedet. Det giver reflekser og skygger mv. Direkte solindfald er heller ikke godt, og blitz er naturligvis bandlyst.

I langt de fleste tilfælde vil der med de rette kameraindstillinger være lys nok i lokalet. Inddirekte lys, som feks. på arkivet i Viborg, eller dagslys fra ovenlysvinduer i gråvejr er det allerbedste.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Hans Jørgen Hvidberg

Tak for hjælpen, det vil jeg så lege lidt med herhjemme først - bruge nogle gamle bøger med gulne blade og den slags, og så se om jeg er god nok til at bruge lyset som det nu falder sig.

Venlig hilsen
hans Jørgen

Jørgen Sørensen

Jeg vil gerne give dig et tip, som virker for mig.

Jeg bruger ofte en af de store protokoller, eller låget til en arkivæske som støtte ved fotograferingen.
Og selvfølgelig ingen blitz, det er bandlyst.

Jeg har ikke været ude for, at der på akiverne ikke var et sted med lys nok, der er ofte oprettet fotopladser.
Venligst Jørgen - 2300

Hans Jørgen Hvidberg

Mange tak, jeg glæder mig til mine experimenter.
Bortset fra det så naturligvis ingen blitz, men da jeg ikke er tekniker hvad er det så egentlig blitzen gør skadeligt - igen jeg drømmer ikke om at bruge den, derfor nævnte jeg noget led lys da de er, tror jeg da, skånsomme.
Nu er der i øvrigt ikke så meget plads på det lille lokalarkiv hvor jeg gerne vil fotografere nogle dokumenter, en gammel butik med 2 ikke så store vinduer - udstillingsvinduer var det vel engang i 50-60.
Venligst
Hans Jørgen

Jørgen Sørensen

De allerfleste digital fotoapparater har ikke brug for så meget lys, de kompensere med en længere lukketid, det skal du ikke lægge for meget i.
De er næsten "selvtænkende" ;-))

Læs lige Arnes indlæg igen, han skriver bla. - eller dagslys fra ovenlysvinduer i gråvejr er det allerbedste.

Så hen i vindueskarmen og prøv.
Venligst Jørgen - 2300

Hans Jørgen Hvidberg

Godmorgen, så er der leget lidt med fotografering af dokumenter. Mit kamera har en funktion der hedder Dokumenter og den kobler tilsyneladende blitzen fra og har også længere lukketid kan man høre.
Det virker sørme rigtig godt uden ekstralys, herligt. Nu skal jeg så bare have fundet ud af at få kameraet lidt længere indover dokumenterne fra stativet, for med længere lukketid skal kameraet ikke røres mens det tager billedet og skal være på et stativ.
Men tak for tippene, nu glæder jeg mig til det for alvor skal bruges.
Venlig hilsen
Hans Jørgen

Jørgen Sørensen

I mit tidligere svar,skrev jeg, at jeg bruger en stor bog eller en arkiv æske til at hvile armen på, det har endnu ikke svigtet, så lang er lukketiden heller ikke.

Iøvrigt går jeg med både livrem og seler, jeg tager gerne 2-3 billeder hvergang.
Især hvis der er noget "krims krams", der bruger jeg "tulipanen" den gør det, at du kan fotografere tættere på.
Det er nemmere at smide ud, end at omfotografere
Venligst Jørgen - 2300