Magna Grethe Schou f. Frederiksen f. 18.11.1916

Startet af Lissa Pedersen, 06 Nov 2010 - 17:00

Forrige emne - Næste emne

Lissa Pedersen

Hej,

I min hjælp til en amerikaner kan jeg ikke finde, hvor hans hans farmor er født. Hun var Magna Grethe Schou f. Frederiksen f. 18. november 1916 i ?? Hendes forældre var Ejner og Ingeborg Frederiksen. Magna døde på Hvidovre hospital 23. maj 1999 og var gift med Erik Sofus Oluf Schou.

Afsnit slettet, da det ikke var den rigtige familie. Har fået det afkræftet ved en FT 1925.

Hvis nogen skulle kende til Magna Grethe f. Frederiksen og hendes forældre m.v., vil vi blive meget glade.

På forhånd tak og mvh Lissa

Lissa Pedersen

#1
Hej,

Så er der dukket lidt flere oplysninger op, som måske kan hjælpe os videre:

Magna var født i Brorsons sogn (18. november 1916), og hendes forældre var: skibsbygger Hans Einar Christian Frederiksen (f. 18. april 1886 i Gunderslev sogn, Sorø og Ingeborg Hanne f. Bentsen f. 12. juni 1894 i København.

Magna blev gift 5. maj 1944 i Grøndalskirken m. Erik og boede på Godthåbsvej 192, hvor hendes mor Ingeborg også boede, indtil hun døde nok omkring 1980.

Mvh Lissa


Lissa Pedersen

#3
Mange tak Anne,

Jeg havde fundet den ene for for Hans, men havde ikke de 2 andre. Undrer mig dog lidt over, at Ingeborg hedder Jensen til efternavn? Ved deres datters dåb står der Bendtsen. Bare jeg vidste, hvor i København, jeg skal lede efter Ingeborgs fødsel.

Hilsen Lissa

PS: Jeg er ikke helt sikker på gadenavnet for Ingeborg. Står der mon Struensegade eller Strandgade?

Inger Toudal

Hej Lissa

Jeg læser gadenavnet som Strandgade. Nummeret kan jeg ikke tyde, men der står "Hjemmet", så det må være forældrenes adresse.

Der findes også to andre registerblade for Ingeborg.

Hun tilflytter København (Strandgade 5 B) fra Haslev i maj 1910:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1522169&limitstart=0

Maj 1911 flytter hun fra Kronborggade til Ryesgade:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1623284&limitstart=0


Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Lissa Pedersen

#5
Hej Inger,

Mange tak for det fundne, men Ingeborg er stadig lidt at af et mysterie. Jeg er begyndt at kigge sognene igennem i København, men ... det gjorde jeg også (alle sogne i København) for at finde Magna, men jeg fandt hende ikke. Bente var den venlige sjæl, som fandt hende på LAK, født i Brorsons, så jeg også fik forældrenes navne, men desværre er denne bog ikke på nettet, så jeg kan få en udskrift.

Jeg har så efterfølgende - med hjælp fra Politiets registerblade - fundet, at Magnas far Hans Einar Christian Frederiksen er født 18. april 1886 i Gunderslev sogn med forældrene Peter Frederik Frederiksen og Laurine Marie f. Nielsen. Disse kan jeg så til gengæld slet ikke finde i nogen folketællinger, så der er jeg gået i stå.

Jeg må i gang med nogle FT'er for at prøve at finde Ingeborg, så det er meget fint, at jeg har fået de forskellige gader fra Politiets registerblade. Det kunne jo være, at jeg er heldig at "fange" hende og få lidt flere oplysninger. Mangler også Hans Einars og Ingeborgs vielse, nok et eller andet sted i København.

Fandt Ingeborg Hanna Bentsen i FT 1911 i Kronborggade 4, men der står blot igen, at hun er født i København ...

Hilsen Lissa

Flemming A. Aasklint

#6
>Peter Frederik Frederiksen og Laurine Marie f. Nielsen.
>Disse kan jeg så til gengæld slet ikke finde i nogen folketællinger,
>så der er jeg gået i stå.

Hej Lissa

Vielsen finder du i Gunderslev sogn
1869-1891
Opslag 106


Peter Frederik Frederiksen er født i Gunderslev sogn
1841-1892
Opslag 26

Laurine Marie Nielsen er født i Grandløse sogn,Holbæk Amt
1851-188
Opslag 59


I 1890 bor de i Rejnstrup,Gunderslev sogn
Opslag 24
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Lissa Pedersen

#7
Tusind tak Flemming, så kan jeg komme videre der!!

Jeg har også lige fundet vielsen for Hans Einar Christian Frederiksen og Ingeborg Hanna Bentsen - de blev gift i Holmens kirke den 2. november 1913 (kom pludselig på, at det kunne være Holmens kirke, da Hans var skibsbygger). Ved vielsen er et af vidnerne en Peter F. Frederiksen, kusk, boende i Hedebygade.

Ingeborg er født/døbt i Skt. Matthæus sogn, så hende skal jeg lige finde. Hun er datter af Ole Bentzen og Rosalie Jenny f. Magnussen.

Ved vielsen står der, at et af vidnerne er brudens kurator, og i anm., at der er en kuratorbeskikkelse forevist. Dette har jeg iukke tidligere set - hvad betyder det mon?

Mvh Lissa

Inger Toudal

Hej Lissa

Vedr. kurator se http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=kurator:

"Personer mellem 18 og 25 Aar (mindreaarige) . . skal (dvs.: indtil lov af 30/6 1922) have en Kurator. Hage.4155."

Måske fordi Ingeborgs forældre er døde og ikke kan give tilladelse til ægteskabet?


Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Flemming A. Aasklint

>Ved vielsen er et af vidnerne en Peter F. Frederiksen, kusk, boende i Hedebygade.
>Måske en bror eller hendes far?


  Hans Einars far.

  Fkt 1911
  Hedebygade 13
  Opslag 60
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Lissa Pedersen

#10
Hej Inger og Flemming,

Mange tak for jeres forklaringer/oplysninger - og ja, Flemming selvfølgelig ikke Ingeborgs far eller bror. Det er vist sengetid, jeg blev bare så optaget af det fundne, at jeg ikke kunne tænke.

Hilsen Lissa

PS: Hilsen og MANGE TAK fra Christian i New York til alle, som har bidraget med hjælp og oplysninger!!!!

Lissa Pedersen

#11
Mon nogen kan hjælpe mig videre med Ingeborg Hannas forældre: Ole Bendtsen og Rosalie Jenny Magnussen?

I hvert fald Magnussen lyder som et svensk navn?

Så er Ole Bendtsen og Rosalie Jenny Magnussons vielse fundet i Skt. Johannes den 19. november 1893, AO-208. Rosalie er svensk, så nu må jeg vist henvende mig til Hanne.

Hilsen Lissa