Faderskabssag - eller mangel på samme

Startet af Anette Eriksen, 22 Nov 2011 - 11:46

Forrige emne - Næste emne

Anette Eriksen

Hej,

I 1933 har jeg navnet på moderen og to numre i Rigshospitalets kirkebog, der er tilknyttet barnet og moderen. Der er ikke opgivet noget navn på faderen - ej heller ved dåben i Frederiksberg sogn.

Jeg er klar over, at navnet vil kunne findes, hvis der har været rejst en faderskabssag. Men hvad nu, hvis der ikke har? Kan jeg med de nævnte numre finde frem til noget - og hvordan? Moderen gifter sig nogle år senere og barnet får sin stedfaders navn.

Kan jeg alligevel være heldig at finde navnet på faderen ved hjælp af de opgivne numre?

Mange hilsner
Anette Eriksen


Bjarne Smedegaard

Ikke at jeg ved en masse

og hvilken slags numre?

Kunne det måske være numrene som hører til Fødselsstiftelsen på Rigshospitalet, hvor man kunne føde annonymt. Dermed blev der registreret et nummer.
Annonymiteten er nu ophævet.
Hvis det er et nummer der ligner dem i fødselsprotokol og udsætterprotokol, så er det måske der der er gevinst

Hilsen Bjarne Smedegaard

Anette Eriksen

Hej Bjarne,

Tak for svaret. Jeg tror du har helt ret. Ved du hvordan man "angriber" disse udsætterprotokoller?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Bjarne Smedegaard

Lige nu ligger de lidt langt væk i hukommelsen, men hvis ikke andre byder ind, skal jeg nok prøve at vende tilbage.
Jeg var på Rigsarkivet i selvbetjeningsafdelingen.
Først slår man op i fødselsprotokollen. her finder man et nummer.
Dette nummer slår man op i udsætterprotokollen. (man kan ikke bruge navn og dato- men nummeret)

udsætterprotokol er et underligt navn. Barnet bliver ikke sat ud, men ofte udskrevet sammen med moderen.

Jeg er ikke sikker på at det er noget som kan klares over nettet.

Prøv Arkivalier Online, Kirkebøger, Rigshospitalet, hvis du ikke lige har mulighed for Rigsarkivet.

Jeg ved ikke lige hvad der sker, når Landsarkivet Sjælland og Rigsarkivet skal have fælles læsesal fra januar, men ellers er det da ikke umuligt at jeg kan lave et opslag engang i februar eller lignende.
jeg har ikke checket om du er københavner.

Hilsen Bjarne

Leif Sommerdal

Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Bjarne Smedegaard

http://www.grifo.dk/slaegt_db.php?id=1175

Hermed et link omkring "Stedfadererklæring"

Det handler om det du skriver med at barnet får stedfaders navn.

Hvis nogen som læser med, kan sige hvor man finder stedfadererklæringer i København, så vil jeg gerne vide det. Jeg var heldig at der både var navn på boilogisk far og stedfar ved min ane, men jeg ville gerne finde stedfader-erklæringen alligevel. Min ane er fra 1929, så der er meget der ligner.

ang. kirkebog, så er det meget sandsynligt at din ane både er skrevet i Rigshospitalet og Frederiksberg og at der er flere oplysninger i Rigshospitalets kirkebog.

OBS.
Tingene skal altid ses i deres rette perspektiv. Nogle mennesker kan blive ramt meget hårdt på deres følelser, når der bliver ribbet op i gamle minder.
Min ane vil altid betragte stedfader som FAR. Som barn mødte hun flere gange sin biologiske far, men blev bildt ind, at det var en onkel. Der skulle være orden i tingene. (På overfladen) Det vidner ordene i loven om  stedfadererklæringen jo også om. Ikke som i dag, hvor de fleste familier taler om dine- , mine- og vores børn.
Jeg synes bare at det hele er spændende, men skal virkelig være varsom med mit ordvalg, når jeg taler med de ældre i familien om tiden dengang.

Hilsen Bjarne

Anette Eriksen

Hej,

Tak til Bjarne og Leif for god hjælp og forklaring. Også tak til Bjarne for tilbud om et opslag, men jeg bor tæt på København, så jeg vil kaste mig ud i det, snarest belejligt.

Jeg har tidligere gravet i faderskabsprotokoller og fundet to fædre - men aldrig med de såkaldte udsætterprotokoller. Men så er vel på tide, at forsøge  ;D

Mange hilsner
Anette Eriksen

Eva Bjarnø

Hej
Jeg har fornylig talt med en, der har arbejdet med faderskabssager. Hun fortalte, at der altid blev rejst en sag også langt tilbage i tiden. Hvis moderen ikke ville oplyse om faderen, blev hun idømt en bøde.
Eva

Leif Sommerdal

Hej Eva,

Det stemmer dårligt overens med Fødselsstiftelsens formål:
I 1750 blev Fødselsstiftelsen oprettet, og her kunne kvinder føde anonymt og få gratis lægehjælp. Formålet var at undgå drab på nyfødte, og moderen blev lovet anonymitet til "evig tid". Denne regel blev dog ændret i 2007.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Christian Grøndberg

Citat fra: Eva Bjarnø Dato 24 Nov 2011 - 13:00
Hej
Jeg har fornylig talt med en, der har arbejdet med faderskabssager. Hun fortalte, at der altid blev rejst en sag også langt tilbage i tiden. Hvis moderen ikke ville oplyse om faderen, blev hun idømt en bøde.
Eva
Den holder ikke helt.

Jo, efter 1763 har faderen haft pligt til at betale forsørgelse for barnet født uden for ægteskab, men det var først senere (vist nok 1919?) at myndighederne skulle undersøge sagen uanset om moderen gik til myndighederne eller ej.

At der i mange tilfælde også før 1919? alligevel blev anlagt en alimentationssag (startende med at moderen anmeldte faderen) er en anden side af sagen.

Christian

Bjarne Smedegaard

Held og lykke med opslaget.

Det er nok ikke så svært når du allerede har været der før.
Udsætterprotokollerne ligner til forveksling de samme bøger som hedder hovedprotokoller.
De står også samme sted. Man skal bare holde hovedet koldt og blikket skarpt.
Jeg kan faktisk godt huske at jeg famlede lidt rundt.
Husk: Det eneste du skal bruge er nummeret, som du finder i hovedprotokollen.
Dette nummer slår du op i udsætterprotokollen. Kun nummeret kan du bruge. Det er i nummerorden.
Jeg tror jeg forsøgte at lede efter dato. Det var totalt uoverskueligt.
I min hukommelse er det ikke et nummer pr. fødsel, men et nummer pr. barn + et nummer pr. fødende.
Det var vidst nok barnets nummer du skal slå op i udsætterprotokollen, men jeg er ikke sikker.
Noter alt ned fra Hovedprotokollen først, så slipper du for at skulle slå det samme op igen.

Nu har jeg vist hvor forvirrende man kan være, så behøver du ikke gentage.

god tur til arkivet

hilsen Bjarne

Anette Eriksen

Hej Bjarne,

Tak igen. Det burde være til at finde. Jeg må se at komme afsted.

Mange hilsner
Anette