Er der nogen der kender Wikitree

Startet af Leif Sommerdal, 21 Nov 2011 - 19:26

Forrige emne - Næste emne

Leif Sommerdal

Jeg faldt over et projekt, som hedder www.wikitree.com
Er der nogen, der kender noget til det og som har erfaringer - gode eller dårlige?
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Otto Kjærgaard

Jeg er ved at prøve det, det virker som et spændende alternativ. Det er et fælles slægtssøgningssystem, hvor man lægger sine data ind i en stor fællesdatabase. Det fungerer ret fint, det kører ved frivillig arbejdskraft.
Der er nogle gode fora, hvor man kan stille spørgsmål og få hjælp.

Man kan importere og eksportere Gedcom filer, jeg bruger det indtil videre som supplement.
Det er gratis og ingen skjulte omkostninger.
ulempen er at det  er kun på engelsk, og databasen er endnu ikke overvældende stor, i hvert tilfælde i forsåvidt angår danske slægter.
Jeg bruger pt Myheritage, som er al for dyr og er derfor ved at gå over til enten Wikitree eller Legacy. Jeg har endnu ikke besluttet hvilken, der bliver mit endelige valg.
Wikitree virker som om, der er lagt stor vægt på at sikre en god kvalitet af de indlagte data.

Leif Sommerdal

Hej Otto

Tak for svaret.
Vi er helt enige. Wikitree er skam ganske udmærket.
Jeg har også en stor del af mit træ liggende der.

I øvrigt bruger jeg også MyHeritage - men som alternativ har jeg også valgt Webtrees - som er både gratis og i konstant udvikling.

Det kan tillige lægges på gratis websites, så der er kun positivt at sige om det.

God jul
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Henrik Krohn

@Otto Kjærgaard

Jeg har ikke prøvet wikitree endnu, men den store forskel mellem den, myheritage og Legacy er at de to første er web baseret, og Legacy ligger lokalt på din egen pc.
Hvis dit wikitree/myheritage f.eks lukker, og du ikke har fået taget backup til dit eget lagermedie så er data tabt.
Personligt kan jeg bedre lide at laver mine ting i Legacy og derefter uploade det til f.eks wikitree. Så føler jeg at jeg har bedre kontrol med egne data.

mvh

Henrik Krohn

Otto Kjærgaard

Jeg gætter på, at jeg vil bruge begge dele, det vil sige Legacy og Wikitree, men jeg er ikke helt færdig med at afprøve de to alternativer.

Leif Sommerdal

Citat fra: Henrik Krohn [22249] Dato 22 Dec 2013 - 21:09
@Otto Kjærgaard

Hvis dit wikitree/myheritage f.eks lukker, og du ikke har fået taget backup til dit eget lagermedie så er data tabt.

mvh

Henrik Krohn

Uvidenhed er åbenbart en dyd.
Der er vel ingen der vil haven noget liggende online på MyHeritage uden at havde det koordineret med FTB, som er den gratis offline version af MyHeritage med indbygget 2-vejs synkronisering.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Otto Kjærgaard

Jeg gemmer selvfølgelig Gedcom filer og al dokumentationen på min egen PC, jeg bruger kun nettet til at kortlægge de slægtsmæssige facts. Man får nemmest indsamlet viden, når man også er villig til at dele med andre.