Selma Grönvall gift med Hans Christian Andersen

Startet af Ingrid Wigheden, 07 Nov 2010 - 20:00

Forrige emne - Næste emne

Ingrid Wigheden

Kan någon hjälpa mig att komma vidare med min ane Selma Grönvall född 11 juni 1866 i Sverige? Hon gifter sig med Hans Christian Andersen född 19 febr. 1863 i Butterup, Merlöse, Holbeck. De gifter sig 18 febr. 1886 och får 3 barn: Jens (1889-1889), Jens Christian (1890-maj 1893), Jens Kristian född 31 maj 1893 i Butterup. Efter detta kan jag inte hitta dem i Butterup, jag har hört att de fick minst 4 söner till. Har letat i folketellinger 1901 i Butterup och närliggande socknar (Tuse, Kundby, Nr Jernlöse, Söstrup)  men kan inte hitta dem där. Hur kommer jag vidare?
Tacksam för all hjälp!
Ingrid Wigheden

A. Koefoed Westh

Hej!

Fandt disse fødsler på Familysearch:

Niels Peder ANDERSEN   
Birth: 17 Mar 1887  Place: <Norre Jernlose, Holbaek, Denmark>
Christening: 24 Apr 1887  Place: Norre Jernlose, Holbaek, Denmark     
Parents:     
  Father: Hans Christian ANDERSEN
  Mother: Selma GRANVALD


Emma Marie Nikoline <HANSDATTER>   
  Birth: 18 Oct 1884  Place: <Butterup, Holbaek, Denmark>
Christening: 07 Dec 1884  Place: Butterup, Holbaek, Denmark
Parents:     
  Father: Hans Christian ANDERSEN
  Mother: Selma GRANVALD


Mvh. Anna-Lise

Ingrid Wigheden

Tack för hjälpen Anna-Lise, då har jag "fått" 2 barn till. Finns det utflyttningslistor man kan titta i för att se när och vart familjen flyttar från Butterup, eftersom de inte finns i folketellinger for Butterup 1901? Jag har inte lyckats hitta dessa på Arkivalier Online.

Vänliga hälsningar / Ingrid Wigheden

Ingrid Wigheden

Hej,
Tack för informationen. Jag är intresserad av Selmas liv i Danmark d v s framåt i tiden. Hennes anor bakåt känner jag till. Jag har nu fått veta att hon dog någon gång mellan 1925 -1930 och familjen bodde då i Holbæk, Merløse, Sønder Asmindrup. Familjen hade då också fått ytterligare 3 pojkar (Lauritz Vilhelm, Axel Frederik och Albert), men när de är födda har jag ännu inte hunnit leta efter. Jag skulle väldigt gärna vilja veta om det finns barnbarn till henne som lever, men vet inte riktigt hur jag tar reda på detta då jag bor i Sverige.

Vänliga hälsningar
Ingrid Wigheden

Inger Toudal

#4
Hej Ingrid

I indlæg 09/11-10 03:49 af Frank Green i din tråd i det gamle DIS-Forum (http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,691937) får du opslagsnumrene i kirkebøgerne for Holbæk Skt Nikolaj på Arkivalieronline.dk, hvor du kan finde de tre sønners fødselsoptegnelser. Du får også et opslagsnummer i Ågerup, hvor du kan finde et barnebarn.

Selma må vel kunne findes død i kirkebogen for Sønder Asmindrup, men årene 1925-1930 er desværre endnu ikke på Arkivalieronline.


Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jens Thomassen

#5
Hej

Familien findes i FT 1906 for Sønder Asminderup - Holbæk Amt.

Opslag 25

FT 1906 findes på www.arkivalieronline.dk.

Tilføjet:

Næste gang må du godt oplyse om tidligere indlæg, så slipper vi for unødvendige opslag.
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Ingrid Wigheden

Hej och tack!
Ursäkta, det var inte min mening att det skulle bli frågor på 2 ställen, jag blev väldigt förvånad - och mycket glad - när jag fick informationen från det gamla DIS-Forum idag, jag trodde denna sida hade upphört. Jag har just börjat leta på Arkivalieronline.dk för att kolla alla nya uppgifter jag fått. Än en gång, tack för all hjälp!
Vänliga hälsningar
Ingrid Wigheden

Frank Green

Hej Ingrid

Så er Sønder Asmindrup kommet på AO

Selma finder du i 1921-1950 opslag 244.

Held og lykke med din jagt på slægtninge  :)

Med Venlig Hilsen
Frank

Ingrid Wigheden

Hej Frank,

Fantastiskt!
Tusen tack, jag ska genast titta på det!

Vänliga hälsningar
Ingrid


Ingrid Wigheden

Hej,
Jättestort tack till alla som hjälpt mig att hitta Selma Grönvall och hennes barn och barnbarn!
Speciellt tack till Frank för att du informerade om Sönder Asmindrup 1921-1950 på AO. Tack vare det har jag idag pratat med ett av hennes barnbarn. Helt fantastiskt! :D

Vänliga hälsningar
Ingrid