HVEM VIL NÆVNE NAVNENE PÅ de 7 eller 8 kendte slægter fra Schleswig Holsten -

Startet af Lise Østerberg Bahr, 19 Nov 2011 - 16:51

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Savner NAVNENE på slægterne ( og efterlægterne)  - på de 7 eller var det 8 kendte slægter fra Schleswig Holstein - der åbenhart har haft betydning for fremtiden.

Se evt. omkring mener det var dyrlægen Johannes Smidts forskning omkring emnet - og hans skriverier dvs. ca. en hyldemeter bøger på bibioteket Frederiksberg - om emnet.

PÅ forhånd TAK.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Hans Poulsen



Hej Lise

Hvor kendt skulle slægten være for at have betydning for fremtiden?

Kendt for hvad?

Kan man omvendt slutte, at alle andre slægter ikke har haft betydning for fremtiden?

Nye perspektiver i slægtsforskningen?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lise Østerberg Bahr

Hej Hans.


Det drejer sig bl.a. om (jf. Christian Konstmann Autzen: "10 generationer med rod i marsken" af Hans -Ole Mørk og Svend Jacobsen. (Gjesing slægt i Skærbæk sogn ?).

og af Åbenrå-udgaven af lægen Anders Schmidt optegnelser ( 1 hyldemeter maskinskrevet om 8 nordschleswigske ægtepar. Drejer sig bl.a. om Rådmand Johannes Thomsen, Johannes Christopher Hanefeldt, Ærø, Marinas efternavn Ambders - Marina og Beate, døtre af Magdalena De Behr, og måske interessant kunne det være at læse om: "Geschichte der Stadt Tonder, hvor der står, at hun er fra en "Uraltem und vornehmen Geschlecht der Stadt."

Andre navne: Thyssen slægten jf. Christian Konstmann Autzen, og jf. BØrge Marucussen: Thyssenslægt, på side 6, under Handel og Erhvervomkring 1880, Under Møller står der noget om Hans P. Tyssen.


Flere interessante af disse navne/slægter, ØNSKES  oplyst-

Måske det drejer sig om Jessen/Nissen - men forslag og fakta tages imod med stor tak. TAK.

PÅ FORHÅND TAK.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr :)

Grethe Elten Mortensen

Hej

Alle slægter har vel på hver sin måde haft betydning for fremtiden.

Jeg ved ikke om det er alle kendte slægter du søger, eller kun slægter der er nævnt i ovennævnte materiale. men jeg har da et forslag til en kendt slægt, hvis efterkommer var grundlæggeren af Det Berlingske hus. Desværre har jeg endnu ikke haft mulighed for at kontrolere oplysningerne, som jeg har fra Family Search, så det kan være forkert. Men et forslag er det da:

19 NOV 2011                   Personskema
------------------------------------------------------------------------------
                Melchior Christian Berling   #1459   leveår: 64
------------------------------------------------------------------------------
          Født: 09 FEB 1671          i Siebeneichen, Tyskland  1
           Død: 15 MAR 1735          i Witseesee, Tyskland  1
      Begravet:                      i Potrau, Slesvig-Holsten, Tyskland   (se note 1)
      Stilling:                      Skovrider 
           Far: Frantz Berling #1461
           Mor: Catharina Gerstenhorn #1462
Melchior Christian Berling Pedigree
  Male   Family
   

-
-
------------------------------------------------------------------------------
Family search
Event(s):
Birth:  02 FEB 1671   Siebeneichen, Schleswig-Holstein, Preussen

Christening: 
Death:  15 MAR 1735   

Burial: 
   

-
-
------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  Catharina Maria Hennings
  Marriage:  About 1699   Of Siebeneichen, , Schleswig-Holstein, Preussen

------------------------------------------------------------------------------
(1) Family Search Internet.

Note 1  Family search
Burial:     Potrau, Schleswig-Holstein, Preussen

---------------------------------------------------
Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen
















Lise Østerberg Bahr

Grethe Elten Mortensen.


Jo tak, det er jo lige sådan en jeg havde tænkt mig, det ville myldre ind med meddelelser; der må jo sidde mange med betydningsfuld indsigt i disse slægter der ved vores grænseegn(e) !

Tusind tak, du må gerne verificere dit fund. Har du evt. FLERE ??

Lise Øster berg Bahr :)

Grethe Elten Mortensen

Hej

Som jeg skriver er det ukontrolerede oplysninger. Jeg har ikke lige flere.

Hilsen
Grethe Elten Mortensen

Christian Konstmann Autzen

Hej Lise

Du kan måske få mere ud af det ved at se i bogen "Anetavler for berømte danskere" af Carl Langholz.

Hvad Thyssen-slægten fra Gesing angår, så tror jeg ikke, at denne slægt har noget med Thyssen-slægten i Tyskland at gøre - den med det meget store tyske firma.

Navnet Tyge/Thyge findes andre steder i Danmark end i Sønderjylland (også i gamle dage) - så det kan lige så godt have været herfra Thyssen-slægten i Tyskland skal søges.

Beyer er et andet navn, som kunne være interessant - Carl Langholz har denne med i sin ovennævnte bog. Hvorvidt denne Beyer herfra har efterkommere i den store Beyer-slægt (forskellige stavemåder) i det vestlige Sønderjylland i dag, kunne være meget interessant at få afklaret.

Carl Langholz har en borgmester i Tønder - Andreas Beyer, som skulle være født omkring 1530 i Gera i Tyskland (se også Johannes Oldendorph's dagbog - Jürgen Beyer i Haderslev i 1500-tallet).

Hvis denne person er korrekt, så kunne hans søn jo hedde Hans Andersen Beyer, som så igen kunne være far til Peder Hansen (Beyer), som gifter sig ind på Skastgård ved sit ægteskab med (enken) Anne Feddersdatter. Deres børn får efternavene Beyer - og er således stamfædre til den meget store Beyer-slægt i det vestlige Sønderjylland. Se også Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk - 10 generationer med rod i marsken.
Men denne linie er altså ikke verificeret !

Andre sønderjyske slægter, som kunne være meget interessante, er Juel-slægten fra Flensborg - Peder Juel gift med Mette Segebod Krummedige, ikke mindst deres børn - og hvor den ene Kristine Pedersdatter Juel bliver gift med Detmar van Gatme, storkøbmand i Ribe. Detmar van Gatme og hans kone Kristine nævnes i Danmarks Riges Breve i 1401 som sælger af "sin arvepart i" Løgismose på sydfyn, ved Kristines bror Thomas Pedersen Juel, til Jens Pedersen (Panter). Se også Danmarks Riges Breve fra 1385, hvor Detmar van Gatme sælger sit gods i og uden for Ribe til Christian Frellevsen - undtaget den gård, som han selv bebor; her nævnes Kristine også.

Hvis dette par får en søn, som hedder Peder Juel (efter morfar), så kunne han jo have en datter Mette Pedersdatter Juel, som bliver gift med Troels Winther på Astrupgård; se ovennævnte bog fra Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk.
En sådan (fuldt bevist og belyst) linie ville blive modtaget med kyshånd af mange - som så kunne få en betydeligt længere slægtslinie tilbage i tiden end til Troels Winther.

Der er en Ambders, som bliver gift med præsten Georg Autzen i Aventoft - jeg har ikke set nærmere på dette, men det kunne da være interessant, hvor denne Georg Autzen kommer fra. En herredsfoged Hans Outzen findes i Brøns sogn i 1500-tallet, og han er jo nok den, som lægger Outzen-navnet til de mange, som hedder Outzen (med O); se også Carl Langholz om Outzen og Rostgaard slægten. Om navnet staves med O eller A kan måske skyldes, om det er skrevet på "tysk! eller på "dansk".

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Hej Christian.

Ad.: Dit eget indlæg i Dis Forum september 2010 - om Thyssen skrev du:

"Nu kan navnet Thyssen jo givet komme mange steder fra - men Svend Jacobsen og Hans-oLe Mørk (10 generationer med rod i Marsken") har en Thyssen/Thysen/Thygesen slægt, som kommer fra en gård Thyssen (?), i Gesing i Skærbæk sogn i 1600-tallet.

Så Folk med navnet Thyssen/Thysen/Thygesen i deres aner, kan med fordel se i denne bog.

Men ellers findes navnet Thyssen givet over hele verden. En af de mest kendte er vel Thyssen-koncernen i Tyskland - nok mest kendt som en af Hitlers helt store stlåproducenter under 2. verdenskrig.
Hilsen Christian".... og jeg kan tilføje ja

ThyssenKrup:

er navnet på denne stålproducent, Arndt von af BOHLEN und HALBACH slægt - med en indgift kvinde Annelise Lambert nee BAHR i slægten ...(måske via Østerberg slægt ?? der har aner til Wilhelm II - se billeder af Hitler i Villa Hügel - og filmen af nyere dato om Familien ! Hvordan skulle denne gren af Østerbergerne ellers kunne hægte sig på alle det nordiske og europæiske kongehuse - som det ses i deres anerække ??

Den er ikke verificeret fordi Barbara Østerberg var uægte datter af Wilhelm II - så vidt jeg husker, det kan slås op = frilledatter.

Går vi langt nok tilbage eks.vis til Gorm den gamles slægtstavler, har jeg for nylig set navnet ROOST også - som man benytter i dansk produceret køkkengrej ROOSTi ? evt.

Lamper ligeledes (Churchil lampen / og Bestlite - samt Gubi plast stole er navnet på disse produkter.

MVH Lise Østerberg Bahr ... (der er vist ikke plads til mere på min skærm nu) !! Billedet hopper helt vildt.