Vielse/sep. ml. Margrethe Harder og Mouritzen, Budolfi/Aalborg i 1920erne

Startet af Jes Kasper Klittum, 16 Nov 2011 - 09:25

Forrige emne - Næste emne

Jes Kasper Klittum

Hej alle,

Min farmor, Margrethe Harder, født 30 juni 1903 i Kapernaum sogn i København, får 17 september 1929 et barn uden for ægteskabet. Der er tale om Johnna Gerda Harder, som fødes på Rigshospitalet. Hun døbes i 1930 i Glostrup kirke, og her anføres at moderen er "Frasepareret Hustru Margrethe Mouritzen født Harder". Barnefader udlægges til Peter Højby Schuldt Hansen født i Viuf sogn i Vejle, som efterfølgende også betaler børnepenge til barnet.

Jeg er interesseret i at finde ud af hvem Margrethes ægtemand var. Ved fødslen på Rigshospitalet gives nogle fingerpeg:

København, Sokkelund, Rigshospitalet - 1929-1930 opslag 279, nummer 1312

Under forældre står der nogle datoer: "Sep: 25/5-28 x" og nedenunder, overstreget: "4/4-1926".

Under faddere er anført:

"Separations Bevil. er forevist 2/12 29
Not. Budolfi S., Aalborg.
Mag. A 50 10/5-29
"      A 48 6/30"

Og under anmærkninger:

"Fras. H. 25/10-1929.
10 Mdg. Skydebanegade 10 A II
hos Enkefru Larsen.
Oph. Glostrup, Glosemosevej 13 I hos fru Johanne Harder"

Jeg har kigget i Ålborg, Fleskum, Ålborg Budolfi 1919-1929 - men kan ikke finde hendes vielse eller note om separation.

Er der nogen der kan hjælpe mig videre?

Mvh,

Jes Kasper Klittum

Egon Sørensen

Hej Jes!


Såvidt jeg har forstået dine egne oplysninger blev Margrethe Harder viet borgeligt på

Københavns rådhus 1931.

Jeg har ingen erfaring med hvad der oplyses ved en borgelig vielse, men har du undersøgt

om der er noget at hente.


Mvh.

Egon Sørensen

Jes Kasper Klittum

Hej Egon,

Vielsen på Københavns rådhus den 19 juli 1931 er med min farfar, Otto Ingeman Johannes Klittum. Inden hun mødte ham var hun gift Mouritzen. Da Johnna kommer til verden er hun frasepareret - og jeg er så interesseret i at vide hvem denne Mouritzen var.

Jeg gætter på at det sker i Jylland. Johnnas far er nemlig født i Viuf per Vejle - og der anmeldes noget til Budolfi sogn i Aalborg:

"Separations Bevil. er forevist 2/12 29
Not. Budolfi S., Aalborg.
Mag. A 50 10/5-29
"      A 48 6/30"

Er der også her tale om en borgerlig vielse i Aalborg og det er derfor jeg ikke finder den i Budolfi's kirkebog?

Mvh,

Jes

Jes Kasper Klittum

Jeg har fundet parret som faddere for Margrethes bror Martin, ved dennes voksendåb i 1927 i Glostrup. Ægtemanden hedder Mourits Søren Mouritzen og de bor Nørrebrogade 175. De findes desværre ikke på adressen i FT-1925, ej heller FT-1930.

Jeg kan ikke finde denne Mourits på google eller Familysearch.org

Er der nogen der har nogle idéer til at finde ham?

Mvh,

Jes