Hvad er en Kabelslager

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 16 Nov 2011 - 04:26

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

Hej

I mit arbejde med skifterne fra Ebeltoft mellem 1700 og 1740 er jeg stødt på hele tre kabelslagere

Er der nogen der ved hvad han laver ? 

Jeg har ledt på Google og ODS - og er stadig ikke blevet klogere.

Med hilsen fra Elizabeth i Vermont

Gustav Jørgensen

Hej
En tanke som slår mig; kan det være tale om en rebslager, prøv at google: "rebslager i ebeltoft"
Mvh. Gustav

Inger Buchard

Kabel skulle iflg. Grimms Dt. Wörterbuch være et ankertov; mon ikke den betydning er vandret til Danmark, så der er tale om en rebslager af tungere kaliber?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Vagn Altmann

Ifølge nedenstående link er et kabelslået tovværk snoet venstre om i modsætning til almindeligt retslået tovværk, som er højresnoet.

http://sproget.dk/leg-og-ler/ordmuseum/gamle-fagudtryk/rebslagersprog

Siden er lidt ustabil i øjeblikket, men indeholder en stribe oplysninger om gamle fagudtryk.

Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Jakob Ramlau

Jeg støtter fuldt ud Fortolkningen som værende Rebslager. Ogsaa paa Engelsk betyder Cable Ankertov, i en saadan Grad at Nutidens Ankerkæder holdes fast ombord med en Cable compressor.
Hvad det angaar Højre- og Venstreorientering i Rebslagerkunsten:
Føst spinder Rebslageren Garn -- næsten som Spindersken ved Rokken.
Et passende Antal Garn lægges ud paa Reberbanen og fæstes til hver sin Krog paa Mekanikken i den ene Ende og fastgøres i den anden. Saa drejer man samtlige Garner en lille smule mere. Der er nu saa meget "Vrid" i dem at de lader sig forene til en Dugt eller Kordel. Tre eller fire saadanne kan paa lignende Vis slaa sammen til et Reb, tre- eller fireslaaet. Naar Rebet naaar over en vis Førlighed ("Tykkelse", blandt Landkrabber) bliver de yderste Garn i hver Kordel vredet saa haardt, at det gaar ud over Styrken.
Man tager derfor tre, retslaaede Tove og slaar dem sammen  og staar saa endeligt med et venstreslaaet Kabeltov. De kunde i Ankertove til de største Sejlskibe være oppe paa 18- 19 Cm i Diameter.
For hvert Trin i Rebslaaningen skifter Retningen -- det er derfor Reb hænger sammen.
Jeg har aldrig hørt at Slaaning af Kabeltov udøvedes af særlige Kabelslagere -- saa indtil vi faar genoplivet en Oldermand fra Rebslagerlauget tror jeg paa Rebslager.

Elizabeth Høilund Buffet

Godmorgen

Og tak for de gode svar til jer alle -

En "heavy duty" rebslager kan jeg sagtens acceptere - det drejer sig jo om Ebeltoft - en søfartsby med god handel i det tidspunkt hvor jeg fandt dem. Så der kan være god brug for ankertove

I samme tidspunkt i Ebeltoft (Skifterne fra Breil på Nettet) fandt jeg ingen Rebslagere

Det gjorde jeg derimod FT 1787 - men her var ingen kabelslagere.

Så indtil videre vil jeg opfatte det som at disse to håndværkere måske har udført nogenlunde det samme arbejde i Ebeltoft by.

Hilsen fra Elizabeth i Vermont (USA)

Hanne Fisker

Hej Elizabeth

Det er en skam at Randers rebslageri ikke længere eksistere for så kunne jeg jo have ringet til dem og hørt hvad de mente om ordet: Kabelslager!

Gad vide om et eller andet museum - som har med arbejde i gamle dage at gøre - ligger inde med denne viden?
Findes der i øvrigt ikke et erhversarkiv i Århus?

Men jeg tror nu i er inde på det rette i denne tråd nemlig en rebslager "af den tunge kalibre".

Mvh
Hanne Fisker

Inger Buchard

Søfartsmuseet i Esbjerg kunne nok være stedet at spørge

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Elizabeth Høilund Buffet

Hej igen

Det var en god ide Inger - jeg har lige sendt dem en e-mail med spørgsmålet

Også tak for dit input Hanne

Jeg skal nok lægge svaret ind hvis jeg finder ud af hvad kabelslageren laver

Hilsen

Elizabeth

Hans Poulsen

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Elizabeth Høilund Buffet

Hej til alle der har givet råd om en kabelslager og hans job -

- og til Hans for at vise mig at hvis jeg ikke finder hvad jeg søger i ODS - så brug fantasien - og led lidt længere. Det plejer jeg ellers også at gøre

Men jeg lovede at sætte svaret ind fra Esbjerg Søfartsmuseum - og her er det

Jeg ville ikke være i tvivl om, at der er tale om en rebslager, der slår meget svære (dvs. Tykke, kraftige) reb, jf. ODS' opslag om kabel: "Tov, trosse og særlig om de svære tove, der bruges til fortøjning af skibe og slæbetove".

Med venlig hilsen

Mette Guldberg
Museumsinspektør, ph.d.
Fiskeri- og Søfartsmuseet



Tak for hjælpen til jer alle sammen

Elizabeth i Vermont