Matros Hans Peter Kaas

Startet af Rebecca Dalhoff Helqvist, 09 Nov 2011 - 19:38

Forrige emne - Næste emne

Rebecca Dalhoff Helqvist

Jeg er gået i stå ved Hans Peter Kaas.

Jeg ved følgende om ham:

født ca. 1797

Gift med Cicilia Abelone Jensen/frederichsen d. 6. april 1821, Holmen sogn, Kbh, Kirkebog: 1817-1822, opslag 293, nr. 3

Sammen fik de to børn;

1. Eline Dorthea Kaas Hansen, Juni 14, 1822, Holmen sogn, København, Kirkebog: 1821-1834, opslag 25
2. Hansine Petrine Kaas Hansen, Apr 29, 1824, Holmen sogn, København, Kirkebog: 1821-1834 opslag 108

Cicilia Abelone giftede sig igen Feb 18, 1825 med Ole Peter Ølbye i Holmen sogn, Kbh, Kirkebog: 1822-1826, opslag 217.

Jeg kan ikke finde Hans Peter Kaas´ som jeg ville forvente skulle være mellem 1824-1825 i Holmen sogn.
Jeg kan intet finde om hans fødested eller familie. Jeg har kigget på forlovere og faddere, og ikke fundet nogen med navnet Kaas. Nogen har oplys at der var mange Kaas'er på Bornholm, men jeg har ikke fundet en Hans Peter Kaas.

Kan jeg få lidt hjælp?

Vh Rebecca

Susanne Lund Pedersen

Hej Rebecca

Jeg  fandt ham her på Family Search, men har dog ikke fundet hans dåb.

Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
   Hans Peter KAAS   
  Sex: M   

--------------------------------------------------------------------------------
   
Event(s):     
Birth: 16 Oct 1799  Place: <Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark>
Christening: 27 Oct 1799  Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
   
Parents:     
  Father: Peder Hansen KAAS
  Mother: Kirstine Margrethe HOLM

--------------------------------------------------------------------------------
   
Source Information:     
  Batch Number: C218505
  Source Dates: 1793 - 1805
  Film or Fiche Number: 44442
  Collection Details: Holmen; Den Danske Folkekirke


Med venlig hilsen Susanne

Rebecca Dalhoff Helqvist

Tak, så er der lidt at gå videre med!

Hans Poulsen


Hej Rebecca

Hvad med disse to? Det er ældrfe brødre, men måske kan de bruges som løftestang.

International Genealogical Index / Denmark - 2 Find more Danish records by searching on the
updated FamilySearch site. Click here...
 
Select records to download - (50 maximum)

1. ANDREAS PETER KAAS - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 21 OCT 1792 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

2. PEDER HANSEN KAAS - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 31 JUL 1791 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Susanne Lund Pedersen

Hej Rebecca


Måske hans far før vielse med Kirstine Margrethe Holm:

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Dronningensgade, 216, 748, FT-1787, B5766
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Larsen Kaas 67  Gift Huusbonde ?? 
Mette Pedersdatter 57  Gift Hustru   
Lars Hansen Kaas 28  Ugift Søn Tømmermand ved Holmen 
Peter Hansen Kaas 25  Ugift Søn Tømmermand ved Holmen

Med venlig hilsen Susanne

Hans Poulsen



Hej Rebecca

"Jeg kan ikke finde Hans Peter Kaas´ som jeg ville forvente skulle være mellem 1824-1825 i Holmen sogn".


ad opslag 237 om Cicilia Abelones vielse:

Trods sine kun 19½ år giftede Hans Peters enke sig igen den 18. februar 1825, så du må i gang med krikebøgerne for at finde hans død i 1823 eller 1824.

Vednlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Hans Peter finder du på Holmen 1793-1805 opslag 255 højre side næstsidst
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Leif Sommerdal

De 2 øvrige er på Holmen 1784-1792 opslag 364 og 432.

Det må i øvrigt være muligt at finde Peder Hansen Kaas på LAK i sørullen. Hans nummer står jo i alle indførelserne.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej alle,

Mange tak for de gode indslag som gør det muligt at komme lidt videre!

Til Leif,
Jeg er ikke bekendt med LAK og sørullerne. Kan du forklare mig lidt mere samt oplyse mig hans nr....det har jeg nemlig ikke lagt mærke til :-)
Mange tak!

Vh Rebecca

Rebecca Dalhoff Helqvist

Og er der nogen der ved hvad en tømmermand ved Holmen var/lavede?

Jens Thomassen

#10
Hej

Søruller og lægdsruller er en længere historie.

Statens Arkiver har udarbejdet denne beskrivelse:

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/lagdsruller_-_en_vejledning

I følge denne findes sørullerne på Rigsarkivet.

Tømmermand:

http://www.denstoredanske.dk/Bil,_b%C3%A5d,_fly_m.m./S%C3%B8fart/F%C3%A6rgefart_og_s%C3%B8fart_generelt/t%C3%B8mmermand
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Rebecca Dalhoff Helqvist

Takker! Jeg har slået Kaas op i DDD og fundet en hel masser Kaas'er i den periode (31 husstande i 1787 og 47 i 1801), der alle boede i det område og mange arbejdede med skibe o.l. Mon der er slægtskab eller var Kaas et almindeligt efternavn i den periode...især blandt søfolket?

Leif Sommerdal

#12
Hej Rebecca,

Bl.a. ved hans ægteskab står der "1D 1K No117" - 1D 1K er nok den militære enhed, som han tilhørte, og Nr 117 er hans nummer i enheden.

Man skal formentlig stadig benytte fødselsdag til at slå ham op, men nummeret kunne tjene som sikkerhed for identifikationen.

Det ser i øvrigt ud til, at søruller befinder sig på Rigsarkivet
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)



Sussi Hansen

Hej Rebecca

Jeg ved ikke om dette kan være nogen der har din interesse, men jeg så dem tilfældigt i forbindelse med en anden søgning. Nu får du ihvertfald hvad jeg fandt så kan du jo se om du kan bruge det til noget.

KB Rødby fuglse herred Maribo amt 1867-1891 på dels
opslag 61 en Kaas
opslag 88 en Christian Kaas
opslag 98 nr 17 en Niels Kaas
det er den KB med fødsler.

M.v.h
Sussi

Rebecca Dalhoff Helqvist

Tak Sussi, jeg kigger nærmere på dem.