Kan ikke finde dåbsnotat, Kbh amt, Frederiksberg, drenge 1874

Startet af John LarssonJodalela, 09 Nov 2011 - 15:47

Forrige emne - Næste emne

John LarssonJodalela

Jeg har fundet broderen til min kones farmor Kbh amt, Frederiksberg, Døde 1874-1878, mandkøn, folie 5, opslag 8, post nr. 50. Her står at Ludvig Frederik Philipsen døde 5 mån. gammel og at han blev begravet på Skt. Johannes kirkegård. Adressen er Lykkesholmsvei 35. Jeg kan ikke tyde alt i anmærkninger, men der står noget om en attest fra et hospital, hvor barnet åbenbart døde.

Problemet er at jeg umuligt har kunnet finde Ludvig Frederik i Fødte, hverken for Frbg, Skt Johannes eller nogen anden af de københavnske sogne. Når man kender familietraditionen, er det udelukket at denne familie skulle have boet udenfor København. Familien flyttede meget tit mellem forskellige ejendomme som husfaderen lod bygge på dette tidspunkt, og det der er specielt interessant, er familiens adresse ved barnets fødsel.

Karen Riberholdt

I anmærkningen står:

Brystbetændelse.
Attest af 13/2 75 fra Birkets Skifteret er foreviist.

Vh Karen

John LarssonJodalela

Mange tak, Karen!

Ja, det bliver bare så nemt at se, når man ved det! ;-)

Venlig hilsen
John

Anne Mortensen

Er det denne familie ?
Det havde været fint hvis du havde opgivet faderens navn og f.eks. farmors - så der var noget at søge på.

Selvfølgelig finder man navnet ved Ludvigs død - men -----


kbhv, København (Staden), Holbergsgade, Gammelholm Kvarter, 412, 17, FT-1880, D3676

Emilius Ludvig Philipsen 45  Gift  Grosserer København
Frederikke Sophie Petersen 31  Gift  Hans hustru Helsingør
Lauritz Carl Constantin Philipsen 19  Ugift  Deres søn, skuespiller København
Caroline Magdalene Philipsen 21  Ugift  Deres datter København
Gustav Adolph Emanuel Philipsen 17  Ugift  Deres søn, typograflærling København
William Emilius Philipsen 8  Ugift  Deres barn København
Oscar Victor Jacob Philipsen 6  Ugift  Deres barn København
Alfred Frederik Philipsen 2  Ugift  Deres barn København
Elvira Frederikke Emilie Philipsen ½  Ugift  Deres barn København
--------------------

Har du set FT 1880 på AO ?

FT 1880
København
Holbergsgade
opslag 43

med oplysning at han er i 2. ægteskab dog tror jeg der er skrevet forkert, at han skulle have haft 7 levende og 8 døde børn ?
Hvis de har boet på adressen i 1874 skal der søges i Holmen efter Ludvig.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

John LarssonJodalela

Hej Arne!

Jo tak, jeg kendere godt FT'erne for Emilius, jeg tror nok i alle udgave (på nettet); han døde i 1896, men mit problem her var nu kun, at jeg ikke kunne finde barnets fødsel, heller ikke i Holmen!

Det sker jo en gang imellem at præsterne (eller er det degnene?) skriver "kragetæer"; jeg er meget uvenner med præsten i Skt. Pauls sogn!  ;-), men jeg har altså været hele vejen rundt, også i Holmen! De kom nu først til Skt. Matthæus; som jeg skrev så skiftede de bopæl meget ofte, og det er alle de flytninger jeg prøver at få styr på! Der er jo "hændelser", børnefødsler og familiemedlemmers død noget der hjælper, altså mellem FT'erne!

Det sker jo også engang imellem at der går "koks" i kirkebøgerne, sådan at der tilføjes en "sjat" et helt uventet sted! Det er næmest så noget jeg tror er sket her!

Vh
John