Brandtaxationer på AO

Startet af Lene Søgaard Pedersen, 07 Nov 2011 - 20:46

Forrige emne - Næste emne

Lene Søgaard Pedersen

Nu kan vi læse brandtaxationsprotokollerne på AO, og det er lige hvad jeg har brug for til mine gårdhistorier, men er der nogen der kan forklare hvordan man finder rundt i dem?

Jeg ved at man først finder gården i brandforsikringsprotokollen, der står et/flere nr. som man så skal kunne finde i brandtaxationesprotokollerne, vejledningen på AO siger de står kronologisk, men jeg kan ikke få hverken den ene eller anden måde til at fungere.

Det er rigtig mange sider man skal igennem vist man bare skal lede sporatisk, så inden jeg starter på at lave mit eget register, vil jeg lige høre om nogen har en bedre vejledning.
Venlig hilsen Lene

Peter Kristiansen

Som du skriver, så er der to slags protokoller: forsikringsprotokoller og taxationsprotokoller.
Hvis vi tager Frederiksborg a., Lynge-Kronborg hrd., Birkerød sg., som eksempel:
Brandforsikringsprotokol C omfatter Birkerød i perioden 1800-58.
I protokollen starter Birkerød sogn fra opslag 126-127. Her står de i forsikringsnummer orden, og det er simpelthen den kronologiske orden - altså efter hvornår forsikringen er udført. Som du bemærker sker identifikationen ved husets ejer, evt. husets navn - ikke noget matrikelnummer.

No. 1 på opsl 127 har haft to ejere: Børgesens Kroe og Poul Jørgensens Kroe. Der er lavet én beskrivelse - altså én taxation, som har nr. 247-5. I næste kolonne er omtalt de forsikrede bygninger, samt skiftende vurderinger. Tilsidst en totalkolonne, så forsikringsselskabet hvor meget de har sat sig for.

Taxationen findes så i Brandtaxationsprotokollen 1800-18 (nr. 1-354), som du finder på opslag 198.

God jagt.
M.v.h. Peter Kristiansen

Lene Søgaard Pedersen

Hej Peter
Tak for din vejledning, jeg har nu "rodet" lidt med det og tror jeg har fundet ud af det, det er spændende.
Venlig hilsen Lene