Hejnsvig/Lindknud/Vorbasse sognegrænser

Startet af Karen Graabæk Møller, 06 Nov 2011 - 21:03

Forrige emne - Næste emne

Karen Graabæk Møller

Hejsa

Sidder og leder efter min mands ane i folketællingerne, og er blevet godt irriteret. For han er indskrevet i Vorbasse Kirkebog, 1892-1904, opslag 23 øverst. Hans Kristian Jensen, født i Risbøl, Vorbasse Sogn.

MEN, da jeg vil finde ham i FT-1901 i Vorbasse er Risbøl der ikke. Krabsen siger Risbøl ligger i Hejnsvig. Fint nok, men der er Risbøl altså ikke i 1901. Tilsidst finder jeg familien i Lindknud sogn!

Men hvorfor nu det? På http://historiskatlas.dk/ kan jeg se at der er rod med sognegrænserne, så jeg vil høre om der er nogen der kender historien bag dette sognerod. Det er tilsyneladende også gældende for Donslund der ligger lige nord for Risbøl.

Med venlig hilsen
Karen G. Møller

Peter Kristiansen

Trap har måske en løsning:
En del af Vorbasse sogn (Baldersbæk, Risbøl, Moesgård) blev 1895 lagt under Lindknud sogn (og Lindknud komm.) Samme byer blev i 1913 overflyttet til Hejnsvig kommune - men stadig i Lindknud sogn.

Jeg kan desværre ikke tjekke de ældre forhold på www.kms.dk - der er noget som ikke virker.

Du skriver om Historisk Atlas - kan man se sogne- og kommunegrænser der ?
M.v.h. Peter Kristiansen

Karen Graabæk Møller

Hej Peter

Det kunne være det du har fat i - problemet er at også lillebroderen fra 1901 står som værende født i Risbøl, Vorbasse Sogn. Så enten har præsten/degnen/kirkebogsførende ikke helt forstået hvor grænsen går, eller der er løst sognebånd - hvilket dog stadig ikke ændrer det faktum at Risbøl ikke ligger i Vorbasse.

Så vidt jeg kan se af Historisk Atlas er det snarere Lindknud og Hejnsvig der "slås" om området.  ???

Og ja, hvis man vælger et lidt ældre kort (menuen Kort, fx. 4 cm fra 2001) kan man godt se sognegrænserne. Under værktøjer kan man så bede om en lup, den kommer normalt frem med kortet fra 1899 - det fungerer lidt ligesom KMS, bare bedre på den måde at man kan trække i kortet ligesom på Google Map og zoome med scrollknappen.

KMS var også mit første valg til at se de gamle sognekort, men som du siger, der er noget der ikke er som det skal være. Vi må se om det kommer i orden i morgen.

Hilsen
Karen