Børn fra fødselsstiftelsen - arvede de plejeforældrene?

Startet af Anna N Rasmussen, 06 Nov 2011 - 17:19

Forrige emne - Næste emne

Anna N Rasmussen

Jeg kan ikke rigtig finde klar information om dette emne, og spørger derfor her, hvor nogle af I andre måske har erfaringer fra jeres egen forskning:

Havde plejebørn arveret i forholdt til opfostringsfamilien, eller med andre ord: vil det kunne hjælpe mig i verificeringen af en ane, at kigge i skiftet efter de personer som jeg tror er hendes plejeforældre?

Da jeg indtil videre bare vil have styr på praksis, og altså ikke lige nu ønsker hjælp til selve udredningsarbejdet, får I ikke hele sagen opremset her, kun lige de nødvendige støtteoplysninger, nemlig at det drejer sig om en pige, som ifølge folketællingerne skulle være født på fødselsstiftelsen i Kbh omkring 1786, og vokser op hos en vestsjællandsk gårdmandsfamilie.

Med venlig hilsen
Anna

Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Kim Melchior

Hej,

Saa vidt jeg forstaar saa vil et plejebarn kun arve hvis der var skrevet testamente.

Jeg ved det var tilfaeldet med min stedfader som blev indsat som universal arving ifolge testamente efter sine plejeforaeldre der ikke havde andre born.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Hans Poulsen



Hej Anna

Kim fremhæver et tilfælde fra nyere tid, mens du nævner en, der blev "født på fødselsstiftelsen i Kbh omkring 1786".

I begge tilfælde ligger jeg helt på linje med Kim.

Skulle eller skal der arves i disse tilfælde, kræver det testamente.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Plejebørn kunne tillige blive adopteret, hvorfor de vil arve på lige vilkår med egne børn
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Anna N Rasmussen

Hej igen,

Så blev jeg lidt klogere på emnet. Tak skal I have, alle tre.

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.