KB: To Bisterfeldt dåb i Roskilde Domsogn 1647 og 1649 (Roskilde Amt, Sømme H.)

Startet af Bjørn Marcher, 06 Nov 2011 - 12:51

Forrige emne - Næste emne

Bjørn Marcher

 

Jeg har en Berendt Frederich Bisterfeldt blandt mine aner. Han er født o. 1685 – 1690, og træffes som bager i København fra 1713 til 1757. Jeg søger hans oprindelse, og har absolut ingen oplysninger før 1713, blot nævner FS to dåb, der f.eks. kunne være hans far og faster. 
Det er i Roskilde Domsogn, KB fødte 1646-1651. Jeg kan dog ikke læse meget:

Opslag 30:
Xxx
Xxxxx xxxxxx xxxxx
Xxxxx xxxx Daab
Moderen Birthe Lauritsd.
Faderen Hanss Bisterfeld
Berend xxxx Rasmus
Jens Hogerd xxxx bar
Anne Mobxx stod hos(?)
Mand fadder xxxx
  Quinde fadder
Maria xxx
Birte Rasmus Daater
(højre spalte)
Hans Bisterfeld bar
Mandsfadder
Knud xxxx

Opslag 83: (ø.venstre)
       Septemb
29 Hanss Jyrgens Bjsterfeld
Marine Bisterfeld deris
Bar(n) Daabx xx Johanne
Else m. Rasmus bar
XXese Samuels (?) stod hos

    Mand fadder
Masger Jep xxx
Jørgen Jørgens  xxxx
Xxx
Anders xxx Waldborxx
Bent Xxx daxx
Anne xxx Daater
   Quinde faddere
Anne Bentz Daater

FS nævner

Lauritz Bjsterfeld 
Christening: 07 Nov 1647 DOMSOGN, ROSKILDE, KOBENHAVN, DENMARK
parents: Hanss Bjsterfeld, Birte Lauritzdr           (Opslag 30 i KB 1646-1651).

og

Jehanne Bisterfeld
Christening: 29 Sep 1649 DOMSOGN, ROSKILDE, KOBENHAVN, DENMARK
parents: Hans Jorgenssen Bisterfeld, Marine      (Opslag 83 i samme )

Håber der er nogle der læser bedre end mig...

Venlig hilsen Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Ét barn ad gangen:
Barnet født i Nov. 1647, KB 1646-1651, opslag 30:

Nov. 7
Till Afftensang:
it V-Ecte (= et uægte) Barn till
Afftensang Daaben
Moderen Birte Lauritzdtr
faderen Hanß Bisterfeld
Barns Nauffn Lauritz
Jens Hugers Qvinde bar
Anne Molers stod hos
Mand faddere Ingen
Qvinde faddere
Marine ??
Bir?? Rasmuß daatter

(og mærkeligt nok, jfr. bemærkn. om  ingen mandsfaddere  !):

(højre spalte)
Hans Bisterfeld bar(n?)
Mandsfadder
Knud Sth??(sen)

OG dette barn er også nævnt i KB. 1645-1729, dog uden navns nævnelse:
opslag 81, højre spalte (svarer til side 155, under uægte børn, jfr. opslag 3):

(1647)
Novemb.
it VEcte barn till Daaben, Fader(en)
Hanß Bjsterfeld, Moderen
Birte Lauritz Daater
Jens Huchers Qvinde bar
Anne Møllers Qvinde, stod hos
Mand Fadder Ingen
Quinde Faddere
Marine Jens Daater
Bente Rasmus Daater

mvh

Jørgen

mvh
Jørgen

Jørgen Thue Pedersen

#2
Hej igen!

Barnet født 1649:

KB 1646-51, opsl . 83:

Septemb.
(den) 29(de)
Hans Jørgens(en) Bjsterfeld
Marine Bisterfeld deris
bar(n till)* Daaben    *der er "et klip" i bogen så der mangler lidt.
Nff (ved navn) Jehanne
Else M. Rasmus bar
Else Samuels stod hos
Mands fadder
M Casper J??
Jorgen Jorgens(en)  ??
Detliff ?
Anders S?
pige fadder
Waldborg

Bente E ? Datter
Anne Henrichs Daater
Qvinde fadder
Anne ??ertz Daatter

mvh

Jørgen

PS!

Jeg ser efter den i den anden kirkebog.
Hvis "ja", så sender jeg igen.

tilføjet:
den er dér på opslag 61. Jeg ser på den. Den ser ud til at være lettere.
mvh
Jørgen

Jørgen Thue Pedersen

#3
Hej igen!

Barnet født i 1649, i denne kirkebog:
KB 1645-1729, Roskilde Domkirke, opslag 61:

Septemb.
29
Hans Jørgens(en) Bjsterfeld
Marine, Hans Bjsterfelds deris
Jehanne Daaben
Else M. Rasmus bar barnet
Else Samuels stod hos
Mand fadder
M. Casper Jørgens(en) Conrector
Jørgen J?rs(en)
Detliff (eller Detleff) From
Anders Suends(en)?
Pige fadder
Valdborg Rasmus Daat
Bente M. Enevolds Daat.
Anne Henrichs Daater
Quinde fadder
Anne Albrechts Krem(m)ers.

PS!
på dette opslag, højre side øverst er der en Knud Sthensen (2. linie).
Det kan være ham der var nævnt tidligere  ved den anden dåb.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Bjørn Marcher

Hej Jørgen,


Hamrende godt - tak for god tydning !

Jeg havde aldrig tænkt på at slå op andetsteds - dine opslag  61 og 81 i den anden kirkebog !

Jeg ville så lede efter Hans og Marine's vielse....hvis den havde været i kirkebogen...

venlig hilsen Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anna N Rasmussen

Hej Bjørn,

Først, har du tjekket borgerskabsprotokollen på stadsarkivet, hvor der måske kunne stå hvor han kom fra?

Dernæst, så vil jeg bare lige vinke til dig, fordi det lader til, at nogle af vores aner har hængt ud sammen i Rosenborg Kvarter i midten af 1700-tallet!  8)  Hvilket af Berendt Bisterfeldts børn er din ane?

Navnet i din overskrift ringede, så jeg tjekkede lige mine optegnelser, og ganske rigtigt: Ved min 3xtipoldefars lillesøsters dåb i Trinitatis Kirke 1747 (opslag 95, Else) optræder nemlig blandt fadderne en "Jochum Bisterfeld, bager i Store Brøndstræde". Mine Møller-aner, som var skræddere, snedkere mm, boede også i St.Brøndstræde, hvor jeg fra matrikelregistret engang har noteret, at Bisterfeldt i midten af 1700-tallet ejede ejendommen med matrikelnummer 175. Jeg ved dog ikke om mine aner boede i hans ejendom, eller om de bare var naboer eller næsten-naboer, men familierne har jo i hvert fald tilsyneladende omgåedes.

Nu kiggede jeg lige på FS, og da får din Berendt Bisterfeld hele tre gange, 1717, 19 og 21, døbt en søn Jochum – så jeg går ud fra, at den sidste er ham der overlevede, og blev bager ligesom faderen?

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Bjørn Marcher

Hej Anna,

Tak for et godt tip med borgerskabsprotokollen, den må jeg undersøge. Skal også se i bagerlaugets protokoller, hvis de stadig findes.

Ja, vore aner må have hængt ud sammen.... Berendt fik 4 sønner, Terkel og 3 x Jocum. Det pudsige er at TO af Jokum'erne blev voksne! Min ane er Jochum Friderich Berendt (han kaldte sig ikke Bisterfeldt som voksen). Han blev skræddermester og fik 4 børn. Yngste datter Elsebeth eller Else er min ane. En Niels Møller er fadder til Else Marie, samme kirkebog opslag 320 og 321, står som vinmester, er det din familie?

Jochum Levin Bisterfeldt blev bager, og det er ham du er stødt på. Han fik 5 børn med første hustru, og de gik alle til som små. Fik en enkelt datter med anden hustru, og døde som blot 34 årig i 1753.

venlig hilsen Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anna N Rasmussen

Hej igen Bjørn,

Ih hvor hyggeligt, og meget interessant, samt et rigtig godt eksempel på, at det er god strategi at inddrage faddere i sin forskning.

Men uha, hvor du satte grublerier i gang her i Søborg. For min ane hed ganske vist Niels (undertiden +Jensen) Møller (ca.1713-1782), men han var skrædder(mester). Så "Vinmester"?  Hmm, jeg har aldrig set en sådan erhvervsbetegnelse før. Er du sikker på at der står sådan? Egentlig synes jeg mere at det ser ud som "Muurmester". Og så er han i hvert fald ikke min ane. Niels Møller burde desuden i 1769 have adresse i St.Kongensgade. Men det kan jo være en erhvervsadresse der er nævnt her. Der findes (mindst) en anden skrædder Niels Møller i Kbh samtidig med min. Han er gift med Anna Maria Haagensen, og får bla en datter døbt i Trinitatis 1759, hvor han har adresse i gaden Aabenraa. Så det kan også være ham, der er på spil her. Pyha, den giver sandelig hovedbrud her!

Hvis der står viinmester, så giver det dog muligvis alligevel mening. For en af min Niels Møllers døtre blev nemlig 1767 gift med Herman Jacob Bestmann, som egentlig var bogtrykker hos Brdr.Berling, men som et par steder også optræder som viinkyper samt sukker- og thehandler, hvilket han også havde borgerbrev på. Så måske har min anefamilie haft en nebengeschæft med vin – og i så fald har Niels måske syntes at det signalerede højere status at blive omtalt som vinmester end som skrædder, jvfr også at han her kaldes "Sr". Men i så fald må borgerskabsprotokollerne konsulteres, for han kunne vel ikke rende rundt og være vinmand uden en eller anden form for bevilling.

En fadder-forbindelse mellem skræddere ville jo virke logisk nok. Måske kan din Jochum endda være blevet udlært hos min Niels, når han har ham som fadder til sin datter.

Nå, men tilbage til din Bisterfeldt-slægt, så forsker jeg jo også i Roskilde, jvfr min signatur. Har dog ikke mødt nogen med navnet der, men jeg skal nok holde øje nu, og give dig et praj, hvis jeg støder på det.

Venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Jeg blev nysgerrig efter den her Vinmester.

Der står altså "Murmester".

Trinitatis, KB 1742-65, opsl 320-321:

(1759, den 11. Dec)
Samme Dag havde Jochum Friderich Berntsen Skræder og
Anna Maria i Borggaden et Barn til Daaben
>(næste side) >
kaldet Else Marie, Mad.me Marie, Sr Gerløfs
Hustrue i Porcellains-Huset i St. Kongensga-
de, bar det; Jfr. Anne Marie, Forvalter Sa??-
des Datter i Skindergaden, Sr Christian Bo-
rup Brøger paa Vestergade, Sr Jens Rude
Urtekræmer paa Hiørnet af Magstrædet, og
Sr Niels Møller Murmest(e)r i Adelgaden, vare
Faddere.
(sml. det gotiske  M i Magstræde og Murmestr med V i Vestergade; og der må ikke sammenlignes med de latinske bogstaver i navnene).

mvh

Jørgen.
mvh
Jørgen

Anna N Rasmussen

Hej Jørgen,

Tusind tak fordi du blev nysgerrig!

Jeg kunne heller ikke få krøllen over ordet til at indikere to i-prikker, for det er jo almindeligvis et u, der ser sådan ud. Men skrifttydning er mit svage punkt ved slægtsforskning (selvom Trinitatisbøgerne jo faktisk er ganske pæne), så hvor er det dejligt at vi har de både skrappe og engagerede ørne som dig herinde, tak! Nu kan jeg så tilføje muurmesteren i Adelgade til min "disse mænd må ikke forveksles med min Niels Møller"-liste. Og så håber jeg, at Bjørn tilgiver mig for at have kapret hans tråd!  :D

Bedste hilsener
Anna



   
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Bjørn Marcher

Hej Jørgen og Anna,

Tak til jer begge - det er jo ofte nysgerrigheden der driver os frem til nye "fund" i slægtsforskningen.
Så fortsæt gerne tråden så længe det giver nyt!

Jeg er ikke nogen (Bj)ørn til at læse gotisk, og her er det glippet! Lød mere spændende med en viinmester end en murermester....

Tak for hjælpen begge to!

venlig hilsen
Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark