Datasamlere ? eller ?

Startet af Hans Jørgen Hvidberg, 08 Nov 2011 - 07:25

Forrige emne - Næste emne

Hans Jørgen Hvidberg

Hej, jeg har på diverse fora læst en del om det at "hente" data fra en anehjemmeside, det blev benævnt datasamlere.
På min egen, ikke så stor kun 4000 personer, har jeg da intet imod at nogen kan bruge de data jeg har samlet, jeg har da selv haft glæde af nogle, især samsø siden.
Hvad jeg dog mener man bør, er altid at skrive kilde til sine data, og naturligvis selv kontrollere dem, det gør jeg selv, men det tog lidt tid før jeg fandt ud af hvordan man i Legacy skrev kilder ind.  
Foto er jeg ikke så glad for man bare låner, medmindre der er en aftale så jeg ved hvor de er, det skyldes at nogle billeder har jeg selv fået lov til at benytte af andre. Ja jeg ved godt at på nettet generelt ved man aldrig hvor ting havner.

Hvordan er normen? Hvad gør andre?

Og en ting til, jeg benytter TNG (super program) men kunne godt tænke mig at kilder hvis der er en kilde, blev vist ved personens data og ikke i et link for sig selv, kan det gøres?

Jeg er ikke ude efter at starte en dabat om de såkaldte datasamlere, det er der vist rigeligt af.

vh
Hans Jørgen

Lis B. Jensen

Uanset om jeg finder oplysninger på en hjemmeside, i en bog eller får noget pr. mail eller snailmail - sætter jeg altid dette på som kilde - mest for at se hvr jeg har det fra - men også for at tilgodese den der har samlet data.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Trine Nielsen

Hvordan bliver det vist på din? Har du et eksempel?

Kilder på min TNG bliver vist med et nummer udenfor oplysningen og så mere detaljeret nederst på siden: http://www.nielsen-termansen.com/getperson.php?personID=I16634&tree=tree1

Lis B. Jensen

I rapporter nederst på siden.
PÅ web ved jeg ikke p.t.
har ikke et eksempel
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Hans Jørgen Hvidberg

Hej.
Trine jeg var lige inde og kigge.
1: hvordan får du vist kilder nederst, det ville jeg gerne have af ren høflighed?
2: Jeg hoppede lige engang, da jeg kiggede på dine efternavne, Malling ! det er min hustrus aner, så der blev lige kigget, hendes er dog fra Stepping/Haderslev.

Jeg er endnu ikke særlig god til TNG, og kan ikke finde koden til kilder, ellers ville jeg bare sætte dem ind hvor jeg vil have det.

vh
Hans Jørgen
http://nimof.dk/anetng/
Ikke gjort så meget ud af udseendet endnu.

Hans Jørgen Hvidberg

Underligt, nu vises kilder på personsider (når der er kilder) i min TNG.
vh
Hans Jørgen

Trine Nielsen

Godt at de gør nu! For jeg sætter kilder i mit program (PAF) og de overføres automatisk til TNG, så jeg ville ikke kunne have hjulpet dig. Ville bare vise hvordan det så ud med at det var forneden :)

Og ja Malling har jeg ikke forsket selv, jeg modtog i sin tid en masse personer fra Werner Brandstrup Andreasen da jeg fik nogle af hans aner der var linket til nogle af mine. Første og eneste gange jeg blandede 2 gedcoms, gør det aldrig mere hehe for jeg kan ikke holde styr med hvad der så er og hvor det er fra og hvordan de er linket.  ;)

Hans Jørgen Hvidberg

Godmorgen, det med at blande gedcom vil jeg nok sige jeg også har haft problemer med, heldigvis med en backup af det gamle gemt først.
Jeg ville sætte gedcom data ind fra et ældre DOS program, hold da op en masse problemer.

I øvrigt når jeg nu er igang :-)
Jeg har nu flere gange været ude for at blive kontaktet af nogle som jeg har kunne hjælpe, og det er jo godt nok, men men når jeg har bedt om hjælp med oplysninger som de med næsten 100%  sikkerhed har kunne hjælpe mig med ja så hører jeg intet fra dem mere.
Blandt andet en gren hvor jeg bare ikke kan komme videre, hvor en lille bitte smule hjælp ville have glædet mig.
Er det normalt :-) eller er jeg bare heldig? Man bliver lidt skuffet, og naturligvis får det mig ikke til at lade være fremover.
Venlig hilsen
Hans Jørgen

Mia Gerdrup

Personligt synes jeg, at man skal respektere andres hjemmesider, som en ejendom.
Man river jo heller ikke en side ud af en spændende bog, som man finder på en vens bogreol, vel?

Hvis jeg finder en hjemmeside med anesammenfald, så har jeg forskellig fremgangsmåde.

Hvis der eks. kun handler om en fødselsdato jeg ikke har, - ja, så benytter jeg oplysningen til selv at tjekke i kirkebøger m.v. - og så bliver kilden mig selv. Altså fungerer hjemmesiden, som en slags spor a la FamilySearch.

Hvis jeg finder hjemmesider med mange oplysninger (eksempelvis med længere levnedsbeskrivelser) jeg kan bruge, så kontakter jeg ejeren af sitet og spørger om jeg kan bruge oplysningerne.

Hvis der er tale om billedmatriale, så kontakter jeg altid ejeren af sitet, før jeg henter et billede.

I de 2 sidst nævnte tilfælde bliver ejeren af sitet/eller hjemmesiden anført som kilde.

Jeg har aldrig fået nej til at benytte oplysninger, - og jeg udveksler også glad og gerne, hvis jeg kan bidrage.

Den negative side ved disse henvendelser, er at der er rigtig, rigtig mange ejere af hjemmesider, der tilsyneladende aldrig læser, de mails man skriver til dem.
Hverken når det handler om en forespørgsel eller hvis jeg skriver at jeg kan supplere med oplysninger.
Nyligt fandt jeg en hjemmeside, der omtaler at en person er forsvunden på havet. Jeg sidder med 4 avisomtaler fra 1924 om skibsforlis, død og nekrolog, som jeg tilbød at sende til ejeren af hjemmesiden.
Men nu 4 måneder efter har jeg stadig intet hørt!!

Den slags er ubegribeligt for mig. Personligt bliver jeg meget glad, hvis andre kan hjælpe mig med ny oplysninger.

Jeg har nyligt sendt flere billeder til en anden slægtsforsker, som kvitterede med tak og et link til sin opdaterede hjemmeside, således at jeg tydeligt kunne se, hvor billeder var placeret og med kilde.
Det var rigtig fint.
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Hans Jørgen Hvidberg

Naturligvis skal man respektere andres hjemmesider, enig i det.
Når jeg nævnte Samsø siden var det fordi jeg i måneder ensporet gik gennem kirkebog efter kirkebog på Samsø, fandt en del og så pludselig opdager Samsøsiden, den blev brugt til kontrol af mine egne data samt nogle jeg ikke havde som jeg så (altid) kontrollerer ved at finde dem selv.
Jeg var så heldig at kunne gøre gengæld ved at give oplysninger retur.

Hvad angår billeder har jeg fået aftale med et par stykker hvor vi indbyrdes kan låne hinandens billeder, men brugt med omtanke.
Men vi ved også godt at med internettet vil ens data/billeder/videoer godt kunne ligge på computere/hjemmesider rundt om i verden.

Min egen aneside har ikke været offentlig tidligere, tidligere mest for vore unger og familiernes skyld, men kilder m.m. skal naturligvis være på plads, det er jeg ved at lære hvordan det gøres.

Den du fortæller med data du ville sende, nej den fatter jeg ikke, jeg ville blive lykkelig - selv en dødsannonce vi fandt i Politikens nye sider var fantastisk (ikke for de efterladte, men det er dog længe siden) mest fordi vi derved fik opholdsstedet som vi ikke vidste.
vh
Hans Jørgen



Lis B. Jensen

Hej Hans Jørgen
Du skriver

Citat fra: Hans Jørgen Hvidberg Dato 10 Nov 2011 - 09:01
Godmorgen, det med at blande gedcom vil jeg nok sige jeg også har haft problemer med, heldigvis med en backup af det gamle gemt først.
Jeg ville sætte gedcom data ind fra et ældre DOS program, hold da op en masse problemer.

I øvrigt når jeg nu er igang :-)
Jeg har nu flere gange været ude for at blive kontaktet af nogle som jeg har kunne hjælpe, og det er jo godt nok, men men når jeg har bedt om hjælp med oplysninger som de med næsten 100%  sikkerhed har kunne hjælpe mig med ja så hører jeg intet fra dem mere.
Blandt andet en gren hvor jeg bare ikke kan komme videre, hvor en lille bitte smule hjælp ville have glædet mig.
Er det normalt :-) eller er jeg bare heldig? Man bliver lidt skuffet, og naturligvis får det mig ikke til at lade være fremover.
Venlig hilsen
Hans Jørgen

Til det sidste vil jeg sige - at jeg er begyndt på ikke at supplere med helt så meget som jeg før har gjort - netop for selv at få lidt mere med fra slægten fra anden forsker - det virker i nogle tilfælde.

Lis
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Trine Nielsen

Hej igen,

Med hensyn til at folk ikke svarer, det har jeg selv været ude for. Men tænkte at de bare har for travlt med andet i deres liv til at tænke på slægtsforskning. Jeg giver dem tilbuddet og hvis de så ikke svarer, så tager jeg det som et nej. Det er dog mere irriterende hvis det er et spørgsmål om at låne det de har og de så ikke svarer. Må dog indrømme at hvis de ikke engang gider at svare og sig nej, så har de nok ikke noget imod at jeg låner det. (Linker dog altid til dem og anfører dem som kilde)

Mvh,

Trine

Henriette Brandt

Hej på tråden ...
Jeg har flere gange oplevet folk, der ønskede at få alle mine oplysninger, og det gør jeg faktisk gerne, med mindre jeg har på fornemmelsen, at det bare er folk, der skal have flest mulige i deres slægtsforskningsprogram. Hvis jeg selv finder oplysninger på andres hjemmesider, bliver det lagt som et notat i mit program (Legacy) under nærmeste slægtning og først tilføjet som selvstændig person, med afskrift fra kirkebøger folketællinger etc., når jeg selv har tjekket alle oplysninger.

Det skal lige siges, at jeg meget gerne deler både rene data og andre oplysninger med slægtsforskere, der har anesammenfald med mig, men jeg oplever desværre også, det går lidt trægt den anden vej, så betegnelsen datasamlere er meget sigende.

Det skal til gengæld også siges, at jeg har været ude for nogle virkelig positive overraskelser. Blandt andet blev jeg kontaktet af en fjern slægtning, som gav mig adgang til en håndskrevet kogebog fra en af børnene til vores fælles ane, så nu skal jeg prøve at lave mad, 'som vor tipoldemors datter' gjorde :)

Hilsen
Henriette