Soldaterbillede ca. 1870: hvilken enhed?

Startet af Carsten R. Nielsen, 02 Nov 2011 - 16:36

Forrige emne - Næste emne

Carsten R. Nielsen

Er der mon nogen der ved, hvilken enhed denne soldat hørte til? Han har tallet "17" i kasketten. Hvad betyder det? Billedet er nok fra ca. 1870, vil jeg gætte på (der er desværre ingen oplysninger om fotografen):

http://www.carstenrenenielsen.dk/slaegt/jenshansen/Resources/gallery12a.jpg

Jeg har en mistanke om, at det er min tipoldefar, men i lægdsrullen står der blot, at han var indkaldt til henholdsvis 24. og 34. bataljon (hvis jeg altså læser det rigtigt?):

http://www.carstenrenenielsen.dk/slaegt/ruller/pederemanuelrulle.jpg

Kan det mon passe med tallet "17" på kasketten?

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Karsten Jacobsen

17. betyder 17. bataljon (evt. 17. regiment, hvis billedet er fra 1864, hvor bataljonerne blev udvidet til regimenter). Det synes mig, at der er noget "fejl" ved hans ene øje. Er det en fejl i billedet? Eller har han virkelig en øjenskade?

Mange hilsner
Karsten   

Carsten R. Nielsen

Tusind tak for svaret, Karsten. Så kan det altså ikke være min tipoldefar, der gjorde tjeneste ved 24. bataljon 1871 og 1872.

Kan man mon ud fra uniformen sige noget om, hvornår billedet er taget?

Og kunne soldaten på billedet gøre tjeneste som infanteripioner i 17. bataljon - eller ville han så have en anden uniform?

Det kunne så nemlig også være eneste kendte billede af min tipoldefars storebror, der gjorde tjeneste som netop infanteripioner (hvor ved jeg dog ikke: lægdsrullen opgiver bare forkortelsen m.a.2), men så skal billedet være fra begyndelsen eller midten af 1860'erne (han blev slettet af rullen i 1870).

Mht. øjet, så ved jeg det faktisk ikke: om det er en skade eller bare en fejl på billedet.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Hans Poulsen


"Mht. øjet, så ved jeg det faktisk ikke: om det er en skade eller bare en fejl på billedet".

Lægger man billedet ud på skrivebordet og går op i størrelse 400 %, får man let det indtryk, at soldatens venstre øje ikke længere eksisterer, og at øjenlåget er permanent nede.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Karsten Jacobsen

Min tanke er netop, at der er noget galt med det øje. Man aftjener ikke værnepligt med sådan en skavank, selv om han må være god til at sigte, når han ikke skal have "besværet" med at lukke venstre øje! Jeg vil umiddelbart tro, at der er tale om en krigsskade. Hvis, er billedet nok taget omkring 1864 eller -65. Det kan dog ikke udelukkes, at det er senere, hvis det fx er en professionel soldat, som har fået et skånejob på kasernen efterfølgende. Umiddelbart ligner det en menig/underkorporal/korporal eller sergent.

Som jeg husker det, var 17. regiment i aktion ved Mysunde, Dannevirke, Sankelmark (primært 1. regiment og et jysk som jeg ikke lige husker nummeret på, men også en mindre enhed fra 17. var af grunde jeg ikke husker "strandet" der. De kom vist kun til at stå som en slags reserve), og så var 17. i skanserne ved Dybbøl. Jeg mener, at der på Rigsarkivet er lister over de sårede, måske er storebrors navn at finde der.

Jeg ville prøve at sende billedet til udtalelse ved Dybbøls historiecenter, museet på Sønderborg Slot, hærens bibliotek og tøjhusmuseet, hvis jeg var dig. Eksperter der kunne måske sige noget om soldatens rang. Er du superheldig har de måske samme billede og kan sige, hvem fyren er!

Mange hilsner
Karsten 

Carsten R. Nielsen

Jeg har fået dette svar fra Dybbøls historiecenter:

"Han bærer ikke 1864 uniformen men den efterfølgende model. Hvornår den rent faktisk blev indført er jeg i tvivl om. Nogle steder skriver de 1889, men jeg tror det allerede var noget tidligere.

Han bærer desuden den nyere felthue, hvor bataljonsnummeret nu står. I 1864 blev den båret på skulderen. Jeg er desværre ikke sikker på hvornår den nye felthue indføres, men jeg mener, at det var i 1867.

Så vidt jeg kan se er han menig, da han ingen striber bærer på ærmeopslaget. Da han er fra 17. Bataljon, så er han ikke pioner. Der var særlige pionerkompagnier. Men han kan selvfølgelig godt have været ambulancesoldat, da de blev udtaget af regimenterne for at hjælpe regimentslægen. Jeg ved ikke hvordan eller om de overhovedet var markeret."

Så, det er altså nok heller ikke min tipoldefars storebror: det lyder til, at billedet er senere end 1870. Mystisk ...

Jeg takker mange gange for hjælpen: at kunne udelukke personer er jo dog trods alt også et fremskridt.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Hans Poulsen



Hej Carsten

Drop ikke sagen helt og aldeles. Lad emnet ligge et par måneder eller tre og spørg så igen - gerne med en henvisning til den aktuelle tråd - for det kan være, at der til den tid er kommet en ekspert i uniformer. Jeg har før oplevet kendere af uniformer her i DIS-grupperne.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Carsten R. Nielsen

Har lige fået følgende tilføjelse fra Dybbøl historiecenter:

"Jeg kom lige til at se at soldaten på billedet bærer fodfolkssablen, der passer til Remington geværet. Det blev indført fra 1867. Så billedet kunne altså godt være taget i 1867-68."

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Karsten Jacobsen

Det var en fin indsnævring, men da der er en del "jeg tror" i svaret, ville jeg også lige høre (minimum) Tøjhusmuseet, hvis jeg var dig (Øjet er vel så en fejl i billedet?).

Mange hilsner
Karsten