Diverse forkortelser - er der en vejledning?

Startet af Hanne Lymark Nielsen, 01 Nov 2011 - 16:46

Forrige emne - Næste emne

Hanne Lymark Nielsen

Hej

Som forholdsvis ny bruger af DIS støder jeg tit på diverse forkortelser, som sikkert er kendte begreber for de øvede brugere.
KB, AO er nemme at forstå, men andre begreber bliver anvendt flittigt.
Er der nogen steder man kan finde en oversættelse af de forskellige forkortelser?
Det ville lette forståelsen.

de bedste hilsner
Hanne Nielsen
venlig hilsen
Hanne Nielsen
Roskilde

Hans Poulsen



Hej Hanne

Mig bekendt er der ikke en samling, men prøv at samle en buket i de næste otte-14 dage,  og spørg så igen. Jeg garanterer dig for, at du får prompte svar.

FS = FamilySeach
Ft. = Folketælling
i.K. = i Kirke
hjd. = hjemmedøbt
Hus. = Hustru
Mad. = Madame

- og så videre og så videre.

Det er ingen tvivl om, at slægtsforskere med nogle år på bagen er slemme til at bruge forkortelser, men så er det bare med at give dem et spark over skinnebenet. Så kan de lære det, kan de - at tage hensyn til yngre slægtsforskere.

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Martin Henriksen


Det er jo som med al anden hobby en del indforståede
forkortelser.

Så er der de mere officielle. Her er der en hel del:

http://runeberg.org/salmonsen/2/13/0967.html

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Hanne Lymark Nielsen

Ja, jeg vil da gerne samle lidt forskelligt ind som trænger til nærmere uddybning.
Det gælder selvfølgelig især med hensyn til de henvisninger, som bruges i f.b.m. slægtsforskning.

tænker det er nogle kilder, som henvises til, men som ikke siger mig noget.
venlig hilsen
Hanne Nielsen
Roskilde

Anne Mortensen

Alt kommer med tiden, men oplys hvilke forkortelser det er du ikke forstår.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Martin Henriksen

Hvis man synes man vil ofre lidt findes der
en udmærket bog:
"Slægtsforskerens ABC" Forfatter Jørgen Green,
Forlag Grifo.
Der findes ikke meget vedrørende slægtsforskning,
herunder forkortelser, som ikke er med.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Karen Graabæk Møller

#6
Hej Hanne

Her er en side der måske kan hjælpe lidt med mange ting - altså i arkivalierne, ikke her i Forum:

http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/index.htm

Især afsnittene Læsehjælp, Gammel Tid og Gotisk Skrift

Men kom med de forkortelser du studser over, så kan vi jo lave et katalog lige her!

Åh, ja, der er nogle der bruger AOL for ArkivalierOnLine (kært barn  ;))

Kom lige i tanke på nogle der drillede mig i starten:
LAV - Landsarkivet i Viborg
LAA - Landsarkivet i Aabenraa
LAO - Landsarkivet i Odense
LAK - Landsarkivet i København (Sjælland, Lolland og Falster)
RA - Rigsarkivet
SA - Statens Arkiver (internetside)

Hilsen
Karen G. Møller

Hanne Lymark Nielsen

Endnu engang tak for jeres hjælpsomhed - jeg vil se på de anviste links og samle lidt eksempler op.

Tænkte det også var en ide at foreningen lagde nogle forkortelser ud, som var entydige og til brug for alle.

venlig hilsen
Hanne Nielsen
Roskilde

Hans Poulsen



Hej Hanne

"Tænkte det også var en ide at foreningen lagde nogle forkortelser ud, som var entydige og til brug for alle".

Vi hiver og slider i foreningen fra alle ledder og kanter, og vi er ikke blege for at bede den om dette og hint - jeg er selv en af pestilenserne.

Du har Google lige ved hånden, og du har DIS-grupperne lige så tæt på, så mon ikke du klarer dig?

Måske det var en opgave for dig at bruge et års tid på  selv at opbygge en forkortelses-oversigt og præsentere den i en af DIS-grupperne til bedømmelse.

Venlig hilsen
Hans P.
P'et står for Poulsen

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Citat fra: Hans Poulsen Dato 01 Nov 2011 - 22:26

Venlig hilsen
Hans P.
P'et står for Poulsen


Hej Hans,

For fuldstændighedens skyld, hvad står C for i din signatur - og findes der andre forkortelser i forbindelse med Frederiksberg  ;)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Poulsen

#10

- dér ramte du mig lige i Centrum, Leif, du véd, dér hvor det gør rigtig ondt.

Hjemme på landet kaldte vi drenge stedet for solar plexus, da vi desværre havde en ulykkelig trang til at tale udenlandsk.

Andre forkortelser i Frederiksberg? Jeg tror det ikke - resten af kommunen har det højfornemme *2000 Frederiksberg*, og mange, der kun bor i Frederiksberg C, vil give deres halve arm + halvdelen af deres svigerfamilie for at blive overflyttet til 2000 Frederiksberg. Selv er jeg helt ligeglad.

Venlig hilsen fra
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Trangen til at tale udenlandsk har da ikke fortaget sig, Hans.
Jeg citerer fra Den Danske Ordbog. "via latin fra græsk kentron 'spids, midtpunkt'".

Om det er Centrum eller det mere kønsløse "Frederiksberg" - uden nærmere angivelse - betyder intet for mig. Bare den udmærkede og velfungerende institution Frederiksberg Stadsarkiv dækker begge områder.

Hav en fortsat god dag
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hanne Lymark Nielsen

Det var vist en god diskussion der kom ud min forespørgsel. Jeg afslutter og vender tilbage, når jeg har noget at byde ind med.

venlig hilsen
Hanne Nielsen
venlig hilsen
Hanne Nielsen
Roskilde

Hans Poulsen



Hej Hanne

I andet ærinde stødte jeg i dag på en side eller to med lutter forkortelser og kom derfor til at tænke på din tråd.

http://www.sa.dk/media(290,1030)/LAV-Guide-1.pdf

Åbn dette link og gå ned på side 9 og 10, hvor du vil finde forkortelser i stort omfang.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Lymark Nielsen

Hej Hans

Det var en god vejledning, du der henviste til. Tak fordi du bragte din indsigt videre til os andre.

venlig hilsen
Hanne
venlig hilsen
Hanne Nielsen
Roskilde

Inge Vesterskov Janning

Hej
Jeg bruger med stor fornøjelse en bog ag Jørgen Green som hedder Slægtsforskerens ABC, som også giver forklaring på mange af de ord man støder på som slægtsforsker. :)
Venlig hilsen
Inge Janning

Inger Buchard

#16
Hanne foreslår:
Tænkte det også var en ide at foreningen lagde nogle forkortelser ud, som var entydige og til brug for alle

God idé - lige til DIS-Wiki; har du lyst til at lave een selv? Andre kan jo supplere op efterhånden - der ligger en begyndelse på  http://wiki.dis-danmark.dk/index.php?title=Forkortelse

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Leif Thor Olsen


Der findes faktisk to forkortelsesordbøger, Politikens forlag har udgivet en, en anden er udgivet af sprogmanden Gunnar Nissen. De er selvfølgelig for omfattende, men der er nok til at plukke forkortelser ud, der er relevante for os.

Mvh. Leif

Inger Buchard

Fint, Thor; jo flere, der vil hjælpe, jo bedre

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Christian Konstmann Autzen

"Frederiksberg" og "Frederiksberg C".

Ja det er jo altid et godt spørgsmål; - men svaret skulle jo egentlig ligge lige til højrebenet.

I gamle dage var alle gader med postadresser under Frederiksberg posthus (København F med postnummer 2000) hhv. med tilføjelsen Frederiksberg. Men så ville man gerne have alle adresser i en kommune til at høre sammen med postnummeret - hvilket dog ikke kunne klares for alles vedkommende.

Men "Frederiksberg C" blev så opfundet til alle de postnumre under postdistrikt København V (Vesterbro), som hørte/hører under Frederiksberg kommune, vel fra et sted med postnummer 1800 til 1899 (efter hukommelse)

Et andet meget godt eksempel, som dog ikke blev opfyldt - til de berørtes (økonomiske) undren - var under 2960 Rungsted Kyst.  Her er en postadresse under postnummer 2960 Rungsted Kyst jo en økonomisk og prestigemæssig årsag; men den nordlige del af kommunen, grænsende op til Kokkedal, fik ikke tilladelse til at komme under postnummer 2960 Rungsted Kyst men måtte bibeholde postadresse under 2980 (?) Kokkedal.

I dag er mange ting jo ændret, men man har bibeholdt mange postnumre uanset at posten omdeles fra andre post-omdelingssteder.

I min (korte - i starten af 1980'erne) tid i Generaldirektoratet for Post- og Telegrafvæsenet havde jeg ikke noget med denne sag at gøre, men denne sag med Rungsted Kyst og Kokkedal var almindeligt samtaleemne blandt mange netop her; men trafikminister Arne Melchior holdt fast. Hvis ikke det er ændret siden dengang, så burde det vel i dag blot være en formalitet  ;)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Leif Sommerdal

Herligt at få sat tingene på plads af en ekspert.
Eksemplerne viser at de praktiske ikke altid hænger sammen med de administrative/økonomiske/"fisefornemme" bevæggrunde.

Sjovt med den slagt historier

Glædelig jul
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Birthe Hollingbery

Hej alle glade slægtsforskere

Hvad er det mest fornemme postnummer?= da mine børn var i en passende alder var det vigtigste postnummer 2860 Søborg. ( dengang Danmarks Radio holdt til i Gyngemosen).

Venlig hilsen og glædelig jul til alle, der gider bidrage til dette forum.

Birthe