Strø Sogns kirkebøger (Fr.borg Amt), aargh!, bliver de aldrig tydeligere på AO?

Startet af Anna N Rasmussen, 01 Nov 2011 - 12:01

Forrige emne - Næste emne

Anna N Rasmussen

Strø Sogn i Frederiksborg Amt er et af "mine" sogne, som jeg imidlertid hidtil ikke har arbejdet ret meget med, fordi kirkebøgerne på AO overordnet set er så godt som ulæselige. Håndskriften er generelt okay pæn, men enten har blækket været af meget dårlig kvalitet, eller også er det gået galt ved scanningen. Tjek evt selv fx 1837-78-bogen, den er på 401 opslag, hvoraf kun ca halvdelen står skarpt nok til at kunne tydes.

Noget lignende gør sig gældende for nabosognene Græse og Sigerslevvester, hvor jeg også har aner, men der er vi der arbejder med Frederikssund-egnen så heldige, at vi kan støtte os til den renskrivning som arkivet i Frederikssund har foretaget af store dele af bøgerne fra den gamle Fr.Sund Kommune – hvor Strø Sogn imidlertid lige præcis ikke hørte under.

Jeg har nogle gange tjekket AO's fejlmeldingsliste, og der optræder Strø ikke. Derfor har jeg hidtil konkluderet, at kvaliteten nok ikke kan bedres, og planlagt at bruge skifteprotokoller mm i stedet.

Men nu har jeg så lige set, at mit problem har været berørt i en mere end fire år gammel tråd herinde, hvor Hanne Stegemüller, som har mikrokortene, fortæller at AO-skanningen af Strø Sogn ER meget slem: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?5,288607

Mit spørgsmål lyder så: kan det passe, at der ikke er gjort noget ved problemet siden da? Jeg vil nødigt kværulere, men skal jeg mon bare fejlmelde den igen?

Venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Karen Graabæk Møller

Hej Anna

Fejlmeld den bare - da AO i sin tid lagde fejlmeldingslisten ud, skrev de, at måske var alle fejl ikke registrerede, så man skulle skrive, hvis ikke den fejl man havde fundet, stod der.

Lis B. Jensen

Hej

Sidst jeg talte med Filmingscentralen (for 3 uger siden) - blev det fortalt at planen var at rette de kendte fejl - men der blev ikke sat tid på.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Anna N Rasmussen

Hej Karen og hej Lis,

Jeg siger tak for svar fra I to garvede DIS'ere, jeg har fulgt jeres anbefaling, og fejlmeldt de tre slemme bøger.

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Jens Voigt

Jeg ser det som et problem at der bliver scannet i sort/hvid. Mange nuancer går tabt så man ikke kan læse det der er skrevet.
I Sverige scannet de i farver og det gør det nemmere at læse.

Jan Olowson

Hej!

Det er helt rigtigt at i Sverige scanner man i farve, men det er kun Arikv Digital som tilbyder dette i farve, . De andre, SVAR og Genline gør det i sorthvidt.  og en forskel mellem Arkiv Digital og de andre
er at de digitalfotograferer kirkebøger og div. andre protokoller. De har blandt andet mandtaller,
bouppteckningar (skifteprotokoller). De affotograferer frem til sekretessgrænsen (tilgængelighedsfristen) som for de flester protokollers vedkommende er 70 (bouppteckningar er frit tilgængelige frem til nutid).

Håber at informationen er tilfyldest for de som evt har svenske aner. Jeg er selv svensker med svensk far og danskfødt mor. Bor i Malmø.

Hilsen

Jan Olowson

Anna N Rasmussen

Der er vist ingen tvivl om, at økonomien bestemer hvordan arbejdet kan gøres. Synes bare det er så ærgerligt, når tingene skal gøres om, fordi teknikken ikke har slået til i første omgang - for så er man jo lige vidt, og der er ikke foregået den tilstræbte besparelse. Jeg ved skam godt, at s/h er langt den hurtigste og dermed billigste metode. Men ville det måske være en idé at differentiere scanningerne, så man accepterede at det rækker godt nok at køre s/h på de pæne og godt bevarede arkivalier, men at man så kunne ofre lidt mere krudt på problembørnene? Eller bliver det for besværligt at administrere? Jeg er ikke inde i praksis, men det ved jeg, at andre herinde er.

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.