Blågårdsgade 31C - Hvad var det for et sted ?

Startet af Lisbeth Bitsch Jensen, 01 Nov 2011 - 11:55

Forrige emne - Næste emne

Lisbeth Bitsch Jensen

Jeg er i min egen søgen stødt på et par fødsler, hvor fødselsstedet er angivet til at være

Blaagaardsgade 31C, Blaagaard Sogn, København

Derudover har jeg opdaget flere fødsler (af personer der ikke er i min egen forskning) der også er foregået dette sted.

Er der nogen der kan fortælle mig om det var et sted, hvor kvinder i "unåde" tog hen for at føde deres børn eller ? Og i så fald om man kan få oplysninger om disse fødsler nogle steder ?

En person i min forskning har født et unavngivet barn der og barnet er senere indført i kirkebogen for Vor Frue Sogn, Århus, men jeg vil gerne have flere oplysninger om dette barn, da jeg ikke kan finde det nogen steder.
På et senere tidspunkt optræder et andet andet barn i husholdningen (ved det er et andet barn pga alderen) og moderen er da opført i politiets registerblade for Kbh til at have opholdt sig i Blaagaardsgade 31C igen allerede 4 mdr før barnets fødsel, men dette barn kan jeg intet finde på, før hun som 15 årig optræder i FT i husholdningen ...
Mange hilsner

Lisbeth Bitsch Jensen

Anne Mortensen

Oplys en folketælling nær på fødslen.
Hvis barnet er født på adressen skal det være noteret i dette sogns kirkebog.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jens Thomassen

Hej

I folketælling 1890 og 1906 består bebyggelsen Blaagaardsgade 31C
af ganske almindelige lejligheder og en blandet skare af beboere.

Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Lisbeth Bitsch Jensen

Tak for jeres svar :) ...

Nu vil jeg da lige putte mere kød på mit spørgsmål og nogle fakta udfra det jeg selv "roder" med ;)


Min person er Marie Charlotte Algren f. 30/11 1896 i Vor Frue Sogn, Århus.
Hendes forældre er: Niels Algren (9/5 1862 - 19/8 1927) og Eva Charlotte Björksten (2/12 1862 - ?)

Jeg har fulgt Niels og Eva op gennem årene og ser i FT 1930, at Eva stadig bor Langelandsgade 8, 3sal, hvor de findes siden FT 1925, men på adressen bor også en Helga Algren (23/3 1915) fødestedet angivet til at være Kbh.

Jeg har på et tidligere tidspunkt set i KB Vor Frue Sogn (1912-1918 opslag 191), at Marie Charlotte står som ugift forælder til et unavngivet drengebarn, der er født Blaagaardsgade 31C2sal 18/10 1917. Dette drengebarn har jeg også fundet i KB for Blaagaards Sogn og stadig uden navn eller dåb. I KB Vor Frue, Århus står der blot i bemærkningerne, at barnet er indført efter en skrivelse fra Århus fattigvæsen.
Da jeg så opdager denne pige, Helga, og ser, at der står København som fødested, tænker jeg at hun måske også er født i Blaagaardsgade og begynder at kigge i KB for 1915, men finder hende ikke umiddelbart. Jeg lægger dog mærke til, at der ved flere fødsler er angivet netop denne adresse (både hvor det er gifte forældre, men i stor grad også ugifte kvinder).
Nu har jeg så tjekket adressen nærmere efter og i FT fra 1916 til og med 1930, bor der en jordemoder på adressen :)

I politiets registerblade finder jeg Marie Charlotte Algren, hvor hun pr. 1/11 1914 opholder sig i Blaagaardsgade 31C 2sal og det lyder vel egentlig rimeligt, hvis hun skulle få et barn 23/3 1915 så.
Så vidt jeg ved hører Blaagaardsgade til Rigshospitalet så der leder jeg videre.
I Rigshospitalets KB (1914-1915 opslag 363) finder jeg den 23/3 1915 en fødsel af en pige, der ikke er anført med noget navn - blot et løbenummer (350B). Der er heller ikke anført noget navn under forældre, men der står Ugift, løbenummer 359B og så står der f. 30/11-1996. Nu ved jeg godt, at Kbh er stor, men synes det er noget af et sammentræf at der netop denne dato er født en pige og "min" Marie Charlottes fødselsdato er den som også er angivet + at hun 4 mdr før opholder sig på den adresse, hvor der bor en jordemoder og som i 1917 er angivet som fødselsstedet for hendes unavngivne søn.
Denne pige er ikke indført i KB for Vor Frue Sogn, Århus. Jeg har nærlæst helt op til 1926, da de jo har det med at "glemme" nogen i første omgang, som så bliver puttet ind på et senere tidspunkt ;)

Nu er det store spørgsmål så, hvordan jeg kommer videre herfra? Hvordan kan jeg få bekræftet, at Marie Charlotte rent faktisk er mor til Helga ? Og hvor har hun mon været fra fødslen og frem til hun bor hos sin mormor i 1950 ? Og kan jeg finde navnet på hendes søn også ? Ingen af børnene figurerer på noget tidspunkt på de adresser, hvor Marie Charlotte har været.

Mange hilsner

Lisbeth Bitsch Jensen


Bente Aaris

Finde sagerne i Århus Fattigvæsenet's arkiv på LA i Viborg!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net


Lisbeth Bitsch Jensen

Tusinde tak for jeres hints om, hvor jeg kan lede videre. ..

Jeg kan da fortælle, at jeg var så heldig, at finde denne datters vielse i Vor Frue Sogn Århus og der er Marie Charlotte Algren anført som moder til bruden, så jeg har sådan set fået det bekræftet.
Men jeg skal da stadig en tur til Kbh for at se, om der skulle stå noget om en fader også :)

:) :) :)
Mange hilsner

Lisbeth Bitsch Jensen