Husar/Dragon men hvor???

Startet af Jonna Kristiansen Sædding, 28 Okt 2011 - 23:26

Forrige emne - Næste emne

Jonna Kristiansen Sædding

Jeg har et flot billede af min oldefar Hans Christoffersen i husar/dragonuniform.. Og kunne godt tænke mig at finde ud af, hvor han var soldat.. Men hvordan gør jeg det når jeg ikke ved hvornår han var det? Kan kun gætte på at det har været mellem 1897 (hvor han var 18) og 1905 (hvor han blev gift og ikke står nævnt som soldat)

Er der nogen der ved hvor man kunne være inde som husar/dragon dengang?

Findes der en database eller noget lignende eller skal jeg regne med en tur på Landsarkivet for at finde ud af det?

Mvh.

J. K. Sædding

Slægtsforsker siden min tysklærer bad os lave et stamtræ i 10. klasse i 1996... Det var for spændende til at slippe igen.. ;o)
Frivillig på Sorø Lok. arkiv (4 timer ugenligt)

Mogens I. Nielsen

hej Jonna

Ja - Næstved har haft en kaserne med Husarer

Hvordan ser uniformen ud - blå ??

Mogens Nielsen

Walther Steen


Vagn Altmann

Hej Jonna,

Hvis du prøver at indsætte billedet her i forum, er der sikkert nogle som ud fra uniform/regimentsmærke kan se om det er en hussar eller en dragon. Det vil indsnævre din søgning.
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Ole Laursen-W.

Hej Jonna,

Du kan se mulige dragon- og husarregimenter på http://www.wadschier.dk/kilder/egne/haer_soeg.php, søg på %dragon% eller %husar%. Herefter kommer mulige bud og efterfølgende kan du se aktive år. Når du har udvalgt mulige regimenter kan du klikke videre og se garnisonsbyerne.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Jonna Kristiansen Sædding

Citat fra: Mogens I. Nielsen Dato 28 Okt 2011 - 23:45
hej Jonna

Ja - Næstved har haft en kaserne med Husarer

Hvordan ser uniformen ud - blå ??

Mogens Nielsen

det er svært at sige, billedet er sort/hvid...  ;) :D
Mvh.

J. K. Sædding

Slægtsforsker siden min tysklærer bad os lave et stamtræ i 10. klasse i 1996... Det var for spændende til at slippe igen.. ;o)
Frivillig på Sorø Lok. arkiv (4 timer ugenligt)