sadelmager lauget

Startet af Erna Bonnemann, 24 Okt 2011 - 10:08

Forrige emne - Næste emne

Erna Bonnemann

hej er der nogle der ved hvordan, at man kan komme ind og se sadelmager lauget  og hvor det ligger henne
M.V.H. Erna Bonnemann

Jens Thomassen

#1
Hej

Hvor er vi i landet.

Hvilken by og er det en købstad.?

En lille vejledning fra LAK:

http://www.sa.dk/media(2919,1030)/H%C3%A5ndv%C3%A6rkere.pdf

Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Erna Bonnemann

i København der har han og hans far boedet men om de er rejst ved jeg ikke for jeg kan ikke finde dem igen så jeg vil prøve i københavn først, jeg troede at det kun var i københavn Hans Peter Hansen f. 21-3-1873 i Terslev men bliver gift i københavn og hans far Vilhelm Christian Hansen f. 14 - 3 -1843 Nordrupøster sorø amt. men flytter osse til københavn er i en flokketælling 1901 Gasværksvej
M.V.H. Erna Bonnemann


Jens Thomassen

Hej

Prøv at se nærmere på dette fra København's Stadsarkiv:

http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/erhverv/lausarkiver
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Erna Bonnemann

tak for den adr. så er det bare om jeg kan finde ud af komme ind på den side som jeg skal
Hilsen Erna Bonnemann

Bente Dahl Nielsen

Hej Erna

Jeg har også interesse i Sadelmagerlauget o.lign. i København. Har fundet frem til det via nedenstående link, men materialet kan ikke bestilles online.

Jeg vil prøve, om det kan bestilles via Landsarkivet i Odense, DIS Odense har arrangement onsdag aften.
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Erna Bonnemann

Hej Bente Dahl Nielsen
det vil jeg gerne høre lidt om for så vil jeg da osse prøve den vej eller om man kan få den sendt det til et byarkiv
Hilsen Erna Bonnemann

Bente Dahl Nielsen

Hej Erna

Du skal nok få besked torsdag.
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Bente Dahl Nielsen

Hej Erna

Jeg fik at vide på Landsarkivet i Odense i aftes, at grunden til at man ikke kan bestille i øjeblikket, er flytning i København. Vi må vente til efter 1 januar 2012.

Så tålmodigheden må findes frem !
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Anna N Rasmussen

Hej Erna og Bente,

Jeg kommer forbi Københavns Stadsarkiv med jævne mellemrum, og det er ikke usandsynligt at jeg får tid til et besøg i løbet af slut november eller start december. I er velkomne til at sende jeres data til mig, så tager jeg gerne et opslag. Jeg arbejder selv med laugsprotokoller, da jeg har mange håndværkeraner, dog pt ingen sadelmagere.

Forresten Erna, du skulle vel ikke være i slægt med skomager og senere vejopsynsmand Hans Jensen Bonnemann (død 1882 i Pedersborg ved Sorø), som var gift med min 2xtipoldefars niece (søsterdatter) Rasmine Meyer?

Med venlig hilsen
Anna

Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Bente Dahl Nielsen

Hej Anna

"Min" sadelmager blev født i Skive Sogn 17 april 1891.

Hans navn var Valdemar Christensen Dahl - men han kaldte sig oftest Dahl.

Hans kone hed Christine Nielsen født 26 september 1887 i Nykøbing Jylland.

Han var sadelmager i Aarhus først, men 1 maj flyttede de til Aalborggade 11 i København og 1 november videre til Absalonsgade 20 4.sal th.

Valdemar var sadelmager Vesterbrogade 15 og ved FT 1930 boede de stadig samme sted. Jeg har ikke set børn og ved ikke noget om dem efter 1930, bortset fra et fotografi 23 juli 1932 af Valdemar med et lille barn på armen.

Tak skal du have, hvis du vil have den ulejlighed at lede for mig.
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Erna Bonnemann

Hej Anna
Hans Peter Hansen f 21.mar. 1873 Terslev Sorø var sadelmager
Fik et barn med Anna Dorthea Frederikke Clausen 18.feb.1896
Var gift først gang med Marie Christine Møller 11.jul.1897
Anden gang Andrea Kirstine Marie Rasmussen 8.apr.1900
Så det kunne være dejlig vist du kunne se om han er i sadelmagerlaugs

Vilhelh Christian Hansen f 14.mar.1843 Nordrupøster Sorø var Sadelmager
Men han og Konen er i København 1903 ved Politietregisterblad Karen Mouritzen

Jeg vil være glad for hvis du kan hjælpe mig
M.V.H. Erna Bonnemann


Anna N Rasmussen

Hej begge to,

nu har jeg noteret jeres oplysninger og smidt dem i tasken, så skal jeg nok se hvad jeg kan finde frem fra protokollerne, næste gang jeg kommer på stadsarkivet.

Venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Erna Bonnemann

hej anne jeg prøverlige at sende det her til dig

det kan nemt være at jeg er i familie mener at det kun er vores familie der hedder det min Farmor blev født Bonnemann hvor jeg og min mand så fik lov til at få det, vores familie kommer fra Hanover : Gerog Bonnemann Tipoldeforældre var Hattemager i Bogense og der skulle han også være født men kan ikke finde ham der for de høre til Mossaisk Troessamfund  han var født . 26.jul.1816 død 3.1.1910 i Middelfart
hans forældre Isaach Bonnemann og Hustru Birgitte Seligmann
og det vil jeg glæde mig til og tak

Bente Dahl Nielsen

Hej Erna

Har du prøvet at kontakte nordmus@mail.tele.dk - Palle Petersen er arkivar i Bogense og kan måske hjælpe dig videre mht hattemageren.
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Erna Bonnemann

Hej Bente nej det har jeg ikke men det vil jeg da prøve og tak for at du siger det
Hilsen Erna Bonnemann

Anna N Rasmussen

Hej igen Erna,

Hmm, hvis din ane kom fra Hannover, lader det umiddelbart ikke til at være samme familie, for "min" Bonnemann skulle angiveligt være født i Flensborg, omkring 1807. Så der er nok tale om to forskellige tyske indvandrere.

Jeg har dog endnu ikke forsket ret meget i Bonnemann'erne i mit slægtstræ, fordi de som nævnt ikke er mine direkte aner, men kun indgiftede i min slægt. Men samtidig, så vil nulevende efterkommere af Hans Jensen Bonnemann jo dele et par aner med mig, så jeg holder jo alligevel lidt øje med dem.

Men jeg kan da lige give dig mine oplysninger, for om ikke andet, så kan du måske bruge dem til at afkræfte sammenhænge i din forskning.

De store linjer er, at Hans Bonnemann dukker op i Korsør, hvor han er skomagermester, da han 1833 gifter sig med Rasmine Meyer, datter af malermester Peter Meyer. Parret flytter til København, hvor han i et par år har skomagerværksted i Teglgårdsstræde. Men 1837-38 opgiver han sin skomagervirksomhed, og får i stedet job som vejopsynsmand, og i den forbindelse flytter familien meget rundt i landet: Først er de nogle år i Jylland (Sognene Gørding, Ølst og Hadbjerg), og derefter tager de tilbage til Midtsjælland (Svogerslev, Benløse, Pedersborg). Hans Bonnemann dør i Pedersborg 1882, 74 år gammel. Han får mindst ti børn, hvoraf tre dog dør som helt små.

Jens Peter, født i Korsør 1834
Elisabeth, født i Kbh 1836
Waldemar Frederik Christian, født i Hadbjerg 1840
Carl Frederik Christian, født i Svogerslev 1844
Jensine Henriette, født i Svogerslev 1846
Caroline Amalie, født i Benløse 1849
Henrik Lars, født i Roskilde 1852

Jeg ved kun hvad der blev af det ældste barn, Jens Peter Bonnemann, han blev skomagermester i Slagelse, ham støder jeg nemlig ofte på i min Slagelse-forskning. Men jeg har ikke taget notater om ham, jeg ved bare, at han opholder sig der.

Venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Steen Thomsen

Arkiverne fra de københavnske laug er fordelt tilfældigt mellem Stadsarkivet på Rådhuset og Landsarivet på Jagtvej. Der er en fælles duplikeret registrant, men jeg har ikke set den på nettet. Sadelmagerlauget lever endnu og bor i Fortunstræde.
De bedste hilsner
Steen Thomsen

Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
E-post: steen.thomsen snabel-a danbbs.dk
Hj.side: http://www.danbbs.dk/~stst/

Bente Dahl Nielsen

Hej Steen

Så er det jo en oplagt mulighed at kontakte lauget.

Mange tak for denne oplysning.
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.