Margrethe Jensdatter. Står der Skorstensgaard i 1698 i V. Hassing Aalborg amt?

Startet af Jens Ole Jensen, 22 Okt 2011 - 15:57

Forrige emne - Næste emne

Jens Ole Jensen

V. Hassing kirkebog 1688-1755 opslag 8
1698 den 6. nov: Jens Jensens barn i Skorstensgaarden - Margrethe - Faddere: Karen Andersdatter, Maren Thomasdatter, Jens Jespersen, Thomas Larsen, Mads Andersen Smed.


V. Hassing kirkebog 1688-1755 opslag 13
1701 den 16 November: Jens Jensens barn i Skorstensgaarden - Anne - Faddere:


Jeg slægtsforsker i min farfars slægt og har for lang tid siden fundet parret Jens Ovesen og Margrethe Jensdatter som blev gift 1718 i V. Hassing, Aalborg amt
Det kan være hende her - står der Skorstensgaard?

V. Hassing kirkebog 1688-1755 opslag 8
1698 den 6. nov: Jens Jensens barn i Skorstensgaarden?? - Margrethe - Faddere: Karen Andersdatter, Maren Thomasdatter, Jens Jespersen, Thomas Larsen, Mads Andersen Smed.

Søskende
V. Hassing kirkebog 1688-1755 opslag 18
1701 d. 16 Oktober: Jens Jensens barn i Skorstensgaarden?? - Johanne - Faddere:

V. Hassing kirkebog 1688-1755 opslag 19
1702 d. 15. jan: Jens Jensens barn i Skorstensgaarden?? - Søren - Faddere:

En af dem kan jo ikke passe tidsmæssigt

Bidrag til Kjær herreds historie 1800
Under Langholt: Kjærsgaard, Hvolgaard, Skorstengaard (Sanden), Sdr. Trankjær, Pytgaarden, Hækken, Damgaard, Ø. og V. Hald, Bakgaarden, Kilden, Krogen, Hovgaarden og Kirkegaard samt 13 Huse, hvoriblandt Dalsgaardshusene, Lægaard, Busken og Gaden


http://www.slaegtsgaardsforeningen.dk/database/find.asp
Ifølge slægtsgaardsforeningen er der dog følgende gårde i V. Hassing

  Herred   Sogn   By   Gårdnavn
  Kær   Vester Hassing   Vester Hassing   Groben
  Kær   Vester Hassing   Vester Hassing   Hækken
  Kær   Vester Hassing   Vester Hassing   Kjærsgaard
  Kær   Vester Hassing   Vester Hassing   Krogaarden
  Kær   Vester Hassing   Vester Hassing   Skovhus
  Kær   Vester Hassing   Vester Hassing   Skovhusgaard
  Kær   Vester Hassing   Vester Hassing   Strandgaarden
  Kær   Vester Hassing   Vester Hassing   Sønder Ravnskov
  Kær   Vester Hassing   Vester Hassing   Øster Aslund


Jens Ole Jensen, Aalborg

Jørgen Thue Pedersen

#1
Hej!


Jeg kan ikke finde den på opslag 13, men:

Hassing kirkebog 1688-1755 opslag 8
1698 den 6. nov: Jens Jensens barn i Skorstensgaarden - Margrete - Faddere: Karen Andersdatter, Maren Thomasdatter, Jens Jespersen, Thomas Larsen, Mads Andersen Smed.
ok
Søskende
V. Hassing kirkebog 1688-1755 opslag 18
1701 d. 16 Oktober: Jens Jensens barn i Hofgaarden - Johanne - Faddere:
altså: Hovgaarden

V. Hassing kirkebog 1688-1755 opslag 19
1702 d. 15. jan: Jens Jensens barn i Schorstensgaarden - Søren - Faddere:
ok

Du kan lige reagere, så kan der vendes tilbage til fadderne

mvh

jørgen
mvh
Jørgen

Jens Ole Jensen

Stor tak for hjælp - du må gerne hjælpe mig med fadderne.

Jens Ole

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Ok, det bliver så ikke for hende fra Hovgaarden,

men
Der er døbt en Anne, Jens Jensens barn i Skorstensgaarden 11. jan 1705, opsl. 29

har du fundet flere, end Johanne fra 1698 og Søren fra 1702?

mvh

Jørgen

mvh
Jørgen

Jens Ole Jensen

Nej jeg er lige genopstartet på hvem der kan være Margrethe Jensdatters forældre. Desværre skriver præsten ingen alder da hun dør.
Jeg har også forsøgt at finde Jens Jensen gift i V. Hassing før 1698 men har ikke kunne finde noget mellem 1695-1698

Jeg har desuden om fæstere i V. Hassing fundet (men kan ikke finde en Jens Jensen på Skorstensgaard).
Sanden mat. 49A Den 18. april 1676 stævnede Christen Nielsen i Havrekrogen Niels Christensen i Sanden. 1683 beboede Niels Christensen et hus på Skorstensgårds grund, og 1688 ansattes huset til H.K 0-0-1-1. Fæsteren hed da Anders Pedersen, og Ane Jespersdatter i Staagård var ejer. 1743 solgte Mads Hovgaard, forpagter på Hals Ladegård, bl.a. et hus på Sanden, beboet af Ingeborg Olufsdatter, for salig Jørgen Hansen, landgilde 4 Rdlr. Navnet er gået over på den nærliggende Skorstensgård. Skorstensgård mat. 39 Nu Sanden »Saajen«er rimeligvis den første gård i Vester Hassing by, hvor den murede skorsten afløste det gamle lyrehul. 1662 tilhørte gården Richard Munch i Hovgård (Havre-krogen), og hans fæster hed Poul Rasmussen. 1688 blev den sat til H.K. 5-0-0-0, og Ane Jespersdatter i Staagård var da ejer. En senere ejer var forpagter Mads Hovgaard i Hals, og ved auktionen efter ham den 16.10.1750 købte sønnen, Ove Hovgaard, Skorstensgård, som han dog snart solgte til sin svoger, pastor Jakob Holm (i Vester Brønderslev og Jerslev), der den 18 . dec. 1770 afhændede gården til kammerherre Andreas Skeel på Langholt. Der var i mange år to fæstere på ejendommen: 1662 Poul Rasmussen og Niels Andersen, 1683 Mads og Niels Mortensen samt Niels Pedersen, 1710 Peder Nielsen og Peder Andersen Sand, 1731 Anders Pedersen Sand, 1750 Peder Andersen Sand, 1770 Anders Pedersen og Niels Pedersen 1798 sognefoged Peder Andersen Sand, 1844 Anders Pedersen, 1853 Christen Pedersen, derefter Steffen Andersen og 1881 hans søn Jens Steffensen. Gården har vel fået navnet Sanden efter ovennævnte fæsterslægt, men det ældste navn, Skorstensgård, holdt sig til henimod 1800. Steffen Andersen har nok købt Sanden omkring 1850-55 - de boede jo på Egholm de første år - formentlig hos svigerforældrene på Vejlergården (Vejlergården er vist i dag nedlagt?)

Jens Ole Jensen

Jørgen Thue Pedersen

Hej!
Her har du de to hold faddere. Margretes var jo i orden. (I sidste indlæg skrev jeg fejlagtigt Johanne i st. f. Margrete)

V. Hassing kirkebog 1688-1755 opslag 19
1702 d. 15. jan: Jens Jensens barn i Schorstensgaarden - Søren - Faddere:
Anne Jensdatter
Giertrud Jensdatter
Jens Jeppes(s)øn,
Niels Laursøn
Anders Laursøn

--
opsl. 29:

1705:
d. 11te Januar: Jens Jenssens barn
i Skorsteensgaarden: N.(ved navn) Anne
Faddere: Karen Christensdatter
Niels Laurs(en)
Anders Lauridsøn


mvh

jørgen
(der er jo også en Skorstensgaarden i Brønderslev; måske flere steder)
mvh
Jørgen

Jens Ole Jensen

Stor tak for hjælp. :D
Da Margrethe Jensdatter bliver gift og ved hendes børns dåb medvirker en Jens Jensen på Hassinggaard
Jens Ovesen og Margrethe bosætter sig i Stae V. Hassing

Deres 1. søn bliver kaldt Jens Jensen og ikke Ove Jensen. måske er Jens Ovesnes far død men det peger jo også hen på at Jens Jensen kunne være svigerfar til Jens Ovesen

Som jeg læser det står der at Jens Jensen var fra V. Hassing da alle 3 børn dåben foregår i V. Hassing og der ikke nævnes noget om f.eks. Brønderslev

Jens Ole

Inge Lind

Hej.

Der er ingen tvivl om, at det er Skorstensgaarden i Vester Hassing, der er tale om, men hvem Margrethe Jensdatters forældre er, er der en del tvivl om. Emnet har tidligere været oppe i anesøgningsforum, se dette http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,227614,228372 . Der kom ikke nogen løsning på det. Kirkebøgerne burde have været en anelse ældre.

Venlig hilsen

Inge Lind

Lillian Larsen

Hej Jens Ole

Kr.Værnfelt har skrevet flere ting omk. KJÆR HERRED - på stadsarkivet findes hans notater.

Kr. Værnfelt:Ejendomsforholdene i Kjær herred fra 1500 til 1950
Kr. Værnfelt:Kjær herreds knaber og deres frænder.

Hilsen Lillian

Jens Ole Jensen