Hvor blev 2. og 3. lysning af?

Startet af ingrid hvidberg, 19 Okt 2011 - 00:41

Forrige emne - Næste emne

ingrid hvidberg

Thisted Amt, Hillerslev Herred, Østerild sogn, 1843-1861 opslag 84 no.3. Hvad står til højre i "datofeltet" ?  Bruden, Ane står som enke i FT-1840, men får en uægte søn i 1844, (står der, som fraskilt) hvor faderen er Jens Nielsen, som nu angives at være død. Gemmer der sig noget i den tekst, som kan opklare sagen?
På forhånd tusind tak for hjælpen. :)
mvh ingrid

Hans Poulsen



Hej Ingrid

"Hvad står til højre i "datofeltet" ?".

Hvis du mener i rubrikken *Anmærkninger*, står der *Tillyst 1 Gang den 6 October* og skal forstås: Lyst første gang den 6. oktober 1844.

Du spørger i din emnerubrik: "Hvor blev 2. og 3. lysning af?", og da tror jeg, at du bare skal tage det for givet, at 2. og 3. lysning kom henholdsvis første og anden søndag efter den første lysning.

Hvis det gik så automatisk, hvorfor så ulejlige sig med at skrive det ind gang på gang?

Du kan se på de omkringliggende opslag, at dér står der ligeledes kun om den første lysning.

Samtlige personer i husstanden

Thisted, Hillerslev, Østerild, Sønderbye, En Gaard, 94, FT-1840, C5080
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Thomas Andersen 52  Gift  Gaardmand 
Ane Jørgensdatter 54  Gift  hans Kone 
Jørgen [ Thomsen ] 24  Ugift  deres Børn, Tømmermand 
Anders [ Thomsen ] 21  Ugift  deres Børn 
Ane [ Thomasdatter ] 27  Enke  deres Børn 
Inger Marie Henriksdatter 6  Ugift  Sidstnævntes Børn 
Niels Christian Henriksen 3  Ugift  Sidstnævntes Børn


27-årige Ane er Thomas' og Ane Jørgensdatters datter.
Hun er åbenbart blevet enke i en ung alder, men nåede at får to børn med sin afdøde ægtefælle

"..får en uægte søn i 1844, (står der, som fraskilt) hvor faderen er Jens Nielsen, som nu angives at være død..".

Vær lidt mere præcis i dine spøregsmål, så det er nemt at efterprøve, hvad der står:

- Hvad hedder den uægteskabelige dreng, der fødes i 1844?
- Hviket opslagsnummer er det i kirkeboegn?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

ingrid hvidberg

Hej Hans.
Den gode Ane har vist været lidt løs på tråden. Jeg tror på, at hun blev skilt fra sin 1. mand, Henrich Larsen Sund. Jeg har sporet dem fra tiden i Skyum og har ikke kunnet finde Henrich død. Som nytilflytter i Østerild i 1840 har det nok været nemmere at sige, at man var enke. Brylluppet 1844/84 tror jeg ikke rigtig blev til noget. Det var derfor jeg gerne ville have tydet teksten i højre side og en dato. For Ane får en uægte son, Niels Møller den 21/10 1844/4. Der står faderen til at være en Jens CHRISTIAN Nielsen, som tilsyneladende er død. Igen 13/1 1847 får Ane, fraskilt, en uægte datter Marie Jensdatter, far Jens Nielsen.
Ane og Jens bliver først gift den 28/12 1848/86, og her står Ane som Henrichs fraskilte hustru.
Først d. 6/4 1849/10 får Jens Nielsen og hustru Ane Thomasdatter et barn ( Thomas Jensen) født i ægteskab. Senere får de yderligere 2 børn.
Så det jeg mangler er den utydelige tekst i forbindelse med det "første bryllup". I hvert fald blev det ikke til noget i den runde. Jeg tror måske der står noget om, at skilsmissen ikke er gennemført.
Tak for din tid og interesse :)
Mvh ingrid

Hans Poulsen

#3
Hej Ingrid

"..Den gode Ane har vist været lidt løs på tråden..".

Jeg er lige ved at tro, at det er din fantasi, der løber lidt løbsk.

Til indledning:

Østerild sogn i Hillerslev herred ligger ikke langt fra Lild sogn i Vester Han herred - begge i Thisted amt.  

Jeg vender tilbage til Lild om et øjeblik og til de uægteskabelige børn, som du omtaler.

I Lild sogn er der et stednavn: Lund, se KRABSEN og dette link: http://da.wikipedia.org/wiki/Lild_Sogn

AO
Thisted amt
Hillerslev herred
Østerild sogn
1843 - 1861
Opslag 4 nr. 6

Uægte Niels Møller
Født 21.10.1844
Hjemmedøbt 24.10.1844
I krike 01.01.1845

Søn af

Fraskilt kone Ane Thomasdatter af Østerild - og den udlagte far

Jens Christian Nielsen fra Harritz(?), som foregiver at være død

- og i anmærkningsrubrikken gentages det: uægte

Gad vidst, om den udlagte far, der foregav at være død, er kommet på bedre tanker og vendt hjem til den smukke Ane Thomasdatter og giftet sig med hende.

Måske stammede Jens Nielsen fra Lild sogn fra stednavnet Lund, og måske hed han Jens Christian Nielsen. Hvis denne tese holder vand, er resultatet, at Niels blev født uden for ægteskab, mens Marie blev født i ægteskab.

Samtlige personer i husstanden

Thisted, Hillerslev, Østerild, Sønderbye, Et Huus, 70, FT-1850, D2741
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Jens Nielsen Lund 37  Gift  Huusmand og Dagleier Lild Sogn
Ane Thomasdatter 37  Gift  Hans kone Schyum Sogn
Kirstine Jensdatter 8  Ugift  Deres børn Her i Sognet
Niels Jensen 5  Ugift  Deres børn Her i Sognet
Marie Jensdatter 4  Ugift  Deres børn Her i Sognet
Thomas Jensen 1  Ugift  Deres børn Her i Sognet
 
Jeg tror, du grundigt, omhyggeligt og kritisk skal gå alle disse data, som jeg her har bragt frem, igennem - og læg mærke til alle *bipersonerne* fx fadderne, forloverne etc. etc.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

ingrid hvidberg

Hej igen Hans.
Jeg har snust lidt mere i sagen og Anes mand Jens Nielsen Lund, stammer fra Lund i Lild sogn. Født den 27/7 1813 opsl 270.
Jeg har søgt forgæves efter Kirstine Jensdatter (ca. 1841)  og Niels (ca. 1844) fødsler i Østerild sogn. Men at der er to ældre børn forklarer hvorfor der ved Marie jensdatters fødsel den 13/1 1847 står uægte - 3de gang.

I FT-45 står Ane stadig som enke, sammen med Kirstine og Niels. Så i folkemunde har hun muligvis gået for at være enke.
De kan først være blevet gift 1848/86, da det først er ved Thomas´ fødsel den 6/4 1849 Ane står som Niels´ hustru. Jeg har kunnet tyde det sidste ord i den tekst jeg oprindelig søgte hjælp til nemlig : Uafgjort.
1844/84.
Den eneste Jens CHRISTIAN Nielsen jeg har fundet får en datter - Kirstine Jensdatter den 9/10 1840/88 men hans kone hedder Ane Katrine Jensdatter. Jeg har ikke fundet nogen af dem døde, så jeg er lidt fantasiløs lige nu.
Hvis du finder på flere gode ideer, tager jeg med tak imod.
Anes to børn af 1. ægteskab har jeg styr på. Inger Marie er i pleje hos  bedsteforældrene og den yngste døde i 1841.
mvh ingrid