Navneændring

Startet af Finn Thomsen, 20 Okt 2011 - 14:40

Forrige emne - Næste emne

Finn Thomsen

Hej
Jeg har en del navneændringer i min familie. Altså navneændringer som ikke er nævnt i kirkebøgerne.
Hvor kan jeg finde ud af hvor og hvornår disse personer har skiftet navn.
Eks. 1: Hans Christian Frisch født 26 juni 1872 i Stouby, Bjerre Herred, Vejle Amt. Han bliver gift som Frisk i Højen Kirke den 19 december 1893 og lever resten af sine dage med navnet Frisk i Vorgod, Ringkøbing Amt. Hvor og hvornår har han skiftet navn fra Frisch til Frisk?
Eks. 2: Svend Christian Esmann født 1799 i Gilleleje. Han får en del børn som bliver døbt Svendsen eller Svenddatter. Nogæe af sønner hedder senere Esmann i Folketælliger og Kirkebøger men ikke dem alle.
Hvordan kan dette ske?

Karen Graabæk Møller

Hej Finn

Navne er noget af det sværeste i slægtsforskning. Men der er nogle retningslinier.

Dit første eksempel viser problematikken angående retskrivning - den var ikke eksisterende før i tiden. Frisch og Frisk er i bund og grund det samme navn - bare stavet forskelligt. Den oprindelige præst har måske været tyskkyndig, og stavet det med -sch, mens det senere er blevet skrevet som det udtaltes - med -k.

Dit andet eksempel giver udtryk for to grundlæggende principper inden for navnegivning - patronymer og tilnavne. Esmann er helt sikkert et tilnavn - jeg vil skyde på at Svend Christian har haft et -sen navn som han ikke brugte. Eller også har familien allerede brugt Esmann i længere tid. Svends børn vil "naturligt" få efternavnene Svendsen og Svendsdatter, men de kan også overtage tilnavnet Esmann (dog sjældent set hos pigerne).

I mange af de tidligere kirkebøger skrives efternavnet slet ikke - dette skyldes patronymerne, som kom ganske af sig selv. Det var altså ikke sikkert af Svend Esmanns børn overhovedet blev kaldt Esmann. I min familie blev Møller navnet kun skrevet i kirkebogen hos drengene. Pigerne fik patronymet - de kunne jo heller ikke give det videre!

Prøv at google navnelov - og så ignorer links til nyere love. Der er bl.a. http://da.wikipedia.org/wiki/Navnelov

her forklares lidt om historien.

Dine navneændringer er derfor ikke registreret - det blev de ikke. De opstod som tilnavne, som som regel er navnet på familiens gård, oprindelsessted, erhvervet, ja alt muligt.

De første "navneændringer" jeg har set i nogen kirkebog, er dem som opstod efter navneloven 1904. Den skulle gøre op med at rigtigt mange endte med et -sen navn efter de forrige navnelove.

Håber du fik noget ud af dette!

Hilsen
Karen G. Møller

Anette Eriksen

Hej,

I min familie var der blandt andet navnet Havkrog. Det blev også stavet Hauchrog, Haukrog og Havchroug. Der er ingen der har taget navneforandring, blot er det stavet sådan som præsten (og måske mine aner selv) mente det burde staves.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Kim Gade

Nu vi taler om tilnavne, så er der et tilnavn, som undrer mig lidt. Nemlig navnet Munk. Vi har jo kendte "Munk", som f.eks. Kaj Munk og vores håndboldlandstræners hustru Susanne Munk Wilbek. Munke får jo ikke børn, så hvor får de navnet fra? Forkortelser fra Munkebo, Munksgaard o.lign eller hvad?

Kim Gade










Mvh.
Kim Gade

Leif Sommerdal

Munke kan godt få børn - det forekommer ved celledeling  ::)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Inge Nissen

Hej Finn

Skulle din slægtsforskning en gang føre dig til de sønderjyske kirkebøger vil du få mange udgaver af samme navn, alt efter hvor tysk eller dansk præst og degn var, i min familie har vi f.eks. navnet Frederiksen, som jeg også har set stavet Fredriksen, Friedrichsen, Friederichsen, Fridrichsen. Dit eksempel med Frisk/Frisch er jo lidt i samme retning. Og en pige kun sagtens være døbt Kjestine, konfirmeret som Christine og gift som Kirstine - og stå i folketællingen som Christiene.

Venlig hilsen Inge