Matilda Nylander från Sverige

Startet af roger knutsson, 20 Okt 2011 - 19:16

Forrige emne - Næste emne

roger knutsson

Hej
Jag söker efter Matilda Nylander som är född 1966-04-07 i Halmstad, Sverige. Hon flyttade 1871 till Köpenhamn, troligen tillsammans med sin mors syster Johanna Amalia Larsson (född Winsell). Jag hittar Matilda i FT-1880, då hon bor hos sin mors syster, Johanna Amalia. Men var tog hon vägen sen? Gifte hon sig? Fick hon barn? Jag hittar ingen information alls?
Matilda var min morfars fars syster och jag är nyfiken på hur det gick för henne i Danmark

Med vänliga hälsningar
Roger

Stina Kirkegaard Hansen

Jeg viser lige FT 1880:
København, København (Staden), Fredericiagade, Skt. Annæ Vestre Kvarter, Frimurerlogens Rode, 443, 7, FT-1880, D3037
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Erik Larsson 40  Gift Husfader Snedkersvend Sverige
Johanne Amalie Larsson 49  Gift Hustru  Sverige
Hulda Therese Østergren 23  Ugift Søsterdatter Modepynt København
Mathilde Nylander 13  Ugift Konens Søsterdatter  Sverige
 
Venlig hilsen
Stina

Eva Morfiadakis

København, København (Staden), Fredericiagade (Ulige numre), Sct. Annæ Øster Kvarter, Fredericiagade 71 Matr. 443 Forhus 3. Sal ( Rosengade 4), 6, FT-1885, D4113
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
L.E.Larsson 45  Gift Husfader Snedker Sverige
J.A. Larsson 53  Gift Husmoder  Sverige
M. Nylander 18  Ugift Barn Haandarbeide Sverige

Här har du henne igen.

Eva M
Eva M


Eva Morfiadakis

Lars Erik Larsen
snedker

Født: 14-07-1839     Fødested: Sverige   

Død:  04-01-1916     Adresse ved død:   Suensonsgade   55 st.

Ægtefælle:  Johanne Amalie   Født:  15-05-1831     Fødested:  Sverige

Anmærkninger: Hustruen død 06-02-1913.

De kommer tydligen tillbaka till Kph.

Eva M
Eva M

Anni Larsen

Hej.

www.arkivalieronline.dk , folketælling 1890, København, Fredericiagade 71 ulige nr. (Rosengade 4),opslag 117 familie nr. 6 er kun registreret:
Lars Erik Larsson
Johanne Amalie Larsson.

Ved ikke hvor Matilda er flyttet hen.

Mvh Anni Larsen

roger knutsson

Tack så jättemycke för hjälpen. Jag tror inte Matilde flyttade tillbaka till Sverige
efter vad jag hört från släkten.
Kanske har hon gift sig och har ett nytt efternamn?

Mvh/roger

Anni Larsen

Hej Roger.

Her har du Matildas vielse.
www.arkivalieronline.dk , Skt. Paul sogn, Sokkelund herred, København amt, 1880-1891, opslag 114 nr. 38:

Brudgom.
Lindstrøm, Oscar Wilhelm, ungkarl. Maskinarbejder. 23 år.
Brud.
Pige Mathilda Nylander. 19 år. Roseng.(ade) 4.
Forlovere.
?bud Gustav Lindstrøm. Maler F.F. Goldschmieding.
Viet 21.3.1886.

Mvh
Anni Larsen


Eva Morfiadakis


Och hennes man finns i polisens efterlysningsregister 1921.

Eva M
Eva M

Anni Larsen

Hej.
www.arkivalieronline.dk (AO), folketælling 1906 København, Sønderboulevard 30 findes familien Lindstrøm på opslag 64 familie nr. 6.

Carl Erik Gustav Lindstrøm er født 4. august 1886 i Sundby.
Se AO Sundby sogn, Sokkelund herred, København, 1885-1889, opslag 48 nr. 181.

Mvh
Anni Larsen

Anni Larsen

#11
På AO, folketælling 1921 Hollænderdybet opslag 82 findes:
Carl Erik Gustav Lindstrøm, f. 4/8 1886 København
Laura Hansine Vilhelmine Lindstrøm f. 6/7 1893 København
Peer Lindstrøm, f. 12/8 1916 København, søn
Ebba Lindstrøm, f. 7/8 1919 København, datter.

Peer er født 12. februar 1916 i Nathanael sogn, Sokkelund, København, 1912-1916, opslag 146 nr. 24.

Ebba er født 7. august 1919 i Christian sogn, Sokkelund, København, 1918-1921, opslag 127 nr. 43.
Her er anført, at forældrene er viet 7. nov 1915 i Elias Kirken.
(Se Elias sogn, Sokkelund, København, 1908-1918, opslag 187 nr. 98.)

Mvh
Anni Larsen

roger knutsson

Tack allesammans för riktigt bra information om Matilda Nylander!

Mataildas mamma, Ulrika Ahlgren, född Winsell 1833-03-01 i Gråmanstorp, gifte sig med Johan Henrik Ahlgren, född 1823-09-29 i Wapnö/Halmstad. De fick sonen Carl Severin Ahlgren, född 1859-03-31 i Snöstorp/Halmstad.
I slutet av 1860 flyttade familjen till Köpenhamn. Ulrika och sonen Carl Severin flyttade tillbaka till Sverige och Ulrika fick sedan 3 barn med X Nylander. Matilda var första barnet (1866-04-07) och hon flyttade konstigt nog till sin mors syster i Köpenhamn vid 5 års ålder (1871).
Går det att finna information när (vilket år) Ulrika återvände med Carl Severin till Sverige? (Jag hittar inget om Ulrika förrän 1866 när Matilda föds i Halmstad)   
Stannade hennes man Johan Henrik Ahlgren kvar i Danmark? Hans yrke var smed. (Jag hittar honom inte i Sverige efter 1860)

Mvh/roger



Eva Morfiadakis


Jag tror det blir svårt att exakt finna dem i Danmark. FT var det 1860 och 1870, så deras flytt ligger mellan två folkräkningar.  Jag tycker det är konstigt att du inte finner henne i de svenska kyrkböckerna, någonstans i samband med första barnets med Nylander födelse bör det stå var modern kom från.
Eva M
Eva M

roger knutsson

Ja, det borde det. Men det står i Halmstads husförhörslängden att hon flyttar in från Snöstorp 1867. Dock hittar jag henne inte i Snöstorps husförhörslängd. Ej heller i inflyttningslängden till Snöstorp (kom hon ifrån Köpenhamn till Snöstorp?) Jag ska granska underlaget en gång till.
Ulrika borde varit tillbaka i Sverige senast 1865. Matilda är registrerad i födelseboken i Halmstad 1866-04-07 som "oäkta dotter" men inget om mammas inflyttning. Jag får fortsätta söka och hoppas jag hittar dessa uppgifter.

Fanns det information angående vad hennes man var efterlys för i polisens efterlysningsregister ifrån 1921?

Mvh/Roger

Eva Morfiadakis


P.E. (polisens efterlysningar) finns på stadsarkivet i Köpenhamn. Jag vet inte om man 1921 fortfarande skickade efterlysningar till Malmö polisen. Skriv till stadsarkivet i Malmö och fråga. Det kan vara allt möjligt, ej betalt underhåll till ett utomäktenskapligt barn t ex.

Eva M
Eva M

roger knutsson

OK, tack för informationen
/roger