Kan man / bør man offentliggøre udlagt barnefader?

Startet af Karsten Normann Pedersen, 19 Okt 2011 - 04:21

Forrige emne - Næste emne

Karsten Normann Pedersen

Jeg har fornylig kastet mig over slægtsforskning bl.a. fordi både min kones far og min egen far aldrig havde haft kontakt med deres biologiske fædre. Så for os er det selvfølgelig spændende at forske i den genetiske linie som vore familier aldrig har kendt til.
Problemet er, at vores træ ligger på My Heritage så vore familier kan følge udvikingen af træet. Foreløbig har vi ikke lagt de to hidtil ukendte grene ud, for hvad med efterkommerne af disse fædre? Vi er jo ikke længere tilbage end at vi jo faktisk har fundet nulevende søskende til vore fædre, og fætre og kusiner til os som måske ikke aner noget om vores eksistens...og måske ikke ønsker at vide det.
Der er forskel på indskrivningen af de to fædre:
Fader ét er nævnt som barnets far, med navn, fødselsdato og fødselsår samt adresse på fødselstidspunktet. Han har et usædvanligt slægtsnavn og er så tæt på 100 % veficeret som man nu kan komme det.
Fader to står som udlagt barnefader. Kun med navn og fødselsår. Vi er på landet i begyndelsen af 1900-tallet på Mols. Her var man endnu ikke så udfarende så man rejste langt væk for at komme ud at tjene. Vi har igen et meget genkendeligt slægtsnavn som havde sin store udbredelse der i området. Han ses som barnefødt i nabosognet. I et forsøg på at udelukke ham har jeg snart været alle kirkebøger fra Djursland igennem og ikke fundet nogen fødte drengebørn af det navn inden for et interval af fem år. Så jeg kan med mere end 90 % sikkerhed sige at det er ham.
Men hvad gør jeg? Jeg vil selvfølgelig gerne have et komplet slægtstræ liggende. Men vil selvfølgelig ikke rage op i noget der måske har været en familiehemmelighed i snart hundrede år. I dag har vi jo et mere afslappet forhold til den slags udenomsægteskabelige afkom end man havde tidligere.
Mange af jer har garanteret haft lignenede overvejelser og jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan I har grebet det an.

Med venlig hilsen
Karsten Pedersen

Gitte Hovedskov

Hej Karsten

Jeg har selv stået i nøjagtigt samme dilemma, idet jeg netop har fået oplysninger om min biologiske farfar, som jeg aldrig har mødt, og som min far aldrig ønskede at lære at kende.

Jeg benytter også MyHeritage, og der er nogle valgmuligheder mht. hvor meget man offentliggør ad den vej. Man kan vælge kun at give adgang til træet til folk, man kender. Man kan også vælge at gøre individuelle personer 'usynlige' i det offentlige rum.

Mht. at 'afsløre gamle familiehemmeligheder', så vil jeg mene, at hvis folk forsker i deres slægt som du og jeg, så vil de også være interesserede i at få HELE slægten med, også de 'sorte får'. Så hvis en slægtsforsker skulle 'falde over' dit slægtstræ og opdage, at han/hun har ukendte nære slægtninge, så vil jeg da gå ud fra, at vedkommende vil se det som et positivt fund.

Men det er jo bare mit synspunkt. Jeg har selv glæde af at stifte bekendtskab med en datter af min fars kusine i denne slægtsgren, som er helt ny for mig.

Man skal jo træde lidt varsomt, men som sagt, slægtsforskere er nysgerrige efter at finde HELE sandheden ... tror jeg nok.  ;D

Gitte

Leif Sommerdal

Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Karsten Normann Pedersen

Jeg deler helt dit synspunkt Gitte. Men er der ikke forskel på at offentliggøre fader ét der har vedkendt sig faderskabet, og fader to hvor det måske kun er morens ord der ligger bag indskrivningen?

Karsten

Lene Astrup

Hej Karsten

Når man slægtsforsker mener jeg, at man skal være så ærlig som muligt.
Min farfar fik en datter før sit ægteskab (1914) og da jeg for nogle år siden opdagede det, gjorde jeg en del for at finde evt. efterkommere. Da moderens navn var lidt usædvanligt, gik det forholdsvis nemt.
Jeg tog direkte kontakt til efterkommerne og vi har i dag stor fornøjelse af at være sammen.

Jeg har skrevet om det her (er godkendt af den "nye" familie før det kom på hjemmesiden)

http://www.christrup.eu/Dokumenter/Carla/min_hidtil_ukendte_faster.htm
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Christian Grøndberg

Hej Karsten,

Der er sandsynligvis rejst en faderskabssag for sidstnævnte.

Med venlig hilsen
Christian T.G.

Karsten Normann Pedersen

Hej Lene

Din historie understreger hvad der gør slægtsforskning så spændende!  :)

Vi har ikke helt haft de samme vanskeligheder. Ikke noget et enkelt besøg på Erhvervsarkivet i Aarhus ikke kunne afhjælpe.

Dejligt at høre at din henvendelse til din ukendte familie blev så vel modtaget.

Karsten

Tanja Viola Skov Christensen

undskyld men....

jeg kan ikke se problemet i at lægge infomation om disse personer ud i dit eget stamtræ . med mindre de hedder et eller andet super specielt.

bruger selv My Heritage, og ved at du kan vælge at gøre enkelte person "privat" så er det max personens navn der kan ses af andre end dem du har inviteret til at se dit træ.
- og dette gøres automatisk ved nu levende personer!



Lis B. Jensen


Jeg ville selv vælge at følge de regler der er ang. Tilgængelighed - læs om det her:
http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/det_ma_du_se_i_statens_arkivers_samlinger/adgangsfrister_for_udvalgte_arkivalier?OpenChild=356#Child356

Og ellers vil jeg kontakte vedkommende eller dennes efterkommere og spørge om de har noget imod det.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/