Rebslagersvend Kristen Jensen af Nørre Sundby

Startet af Ole Dupont, 13 Aug 2013 - 23:18

Forrige emne - Næste emne

Ole Dupont

Jeg har i nogle år arbejdet med en "løs" slægtning, som jeg ikke kan finde efter FT 1890, hvor han bor hos sine plejeforældre i Kattevad 26 i Ålborg.

Det drejer sig om Kristen eller Christen Albert Kindberg, født 3. april 1875, i Nørre Sundby Sogn (opslag 81).

Moderen er en anden "løs" slægtning, Clara Josephine Kindberg, som jeg efter megen søgning har styr på, dog undtagen dåbsoplysninger i Sverige.

Udlagt barnefader er rebslagersvend Kristen Jensen af Nørre Sundby.

Kristen Albert er i KB opført med Jensen som efternavn, dog er han i FT 1880 (Kattevad 22) og 1890 (Kattevad 26) opført med Kindberg. Her er plejebarn hos sømand Ole Pedersen og hustru Christine Marie Pedersen.

Egentlig søger jeg oplysninger om faderen, rebslagersvend Kristen Jensen, som efter drengens konfirmation i 1889 ikke bliver nævnt.

De øvrige oplysninger giver jeg i håbet om, at nogen måske genkender noget af det.

På forhånd tak.
De bedste hilsner

Ole Dupont

Jane Valkær

Hej
Dette er hvad FT 1890 kunne byde:

Samtlige personer i husstanden:
Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Aalborg m-kort 1624, Søndergade forhus 1 sal, mat.871nr 31, FT-1890, C0383
Niels Peter Jensen 39  Ugift husfader Skomager. Volstrup, Hjørring
Peder Christian Pedersen 59  Enkemand logerende rebslager. Vebbestrup
Mariane Sørensen 29  Ugift  Husbestyreinde Jerslev
Christen Jensen 32  Ugift logerende rebslagersvend Vides ikke


Men han er noget ung til at være den udlagte barnefader.

Mvh
Jane

Ole Dupont

Hej Jane,

Tak for din indsats  :)

Ja, han er lidt ung, han skulle i givet fald kun have være 16 år, da han besvangrede Clara, og hun 25.

Det kunne måske nok have gået for sig, men at han står opført som rebslagerSVEND, kunne nok indikere, at han var noget ældre.

De bedste hilsner

Ole Dupont


Ole Dupont

Hej Stina,

Wauw, det var et godt bud, for det er helt sikker ham.

Både fødsel og sted passer, ligesom han en overgang flytter ind hos sin mor i Lægeforeningens Boliger  :D

Tusind tak for hjælpen, nu er der lidt mere at gå efter ad den vej.

I øvrigt har jeg store problemer med at knytte Clara til den øvrige del af min Kinnberg-slægt, selvom hun et par gange optræder som fadder.

Hun er muligvis en søster til vores stamfar, Carl Johan Regius Kinnberg, som er født 3 år før Clara.
De bedste hilsner

Ole Dupont

Ole Dupont

Lige en ekstra tak, selvom det næsten kostede en nattesøvn, men selvom Kristen Albert har flyttet meget rundt, så har jeg fundet ham i de fleste FT helt op til 1930, hvor han med sin 2. kone har 4 døtre  :D

Jeg har altid haft en slags medlidenhed med Clara Josephine Kinnberg (moderen), for jeg gik ud fra, at hun tullede rundt i hovedstaden helt alene, men nu kan jeg konkludere, at hun har haft sin søn og sine børnebørn lige rundt om hjørnet.



[vedhæfting slettet af admin]
De bedste hilsner

Ole Dupont