Strangulation København 1877

Startet af Nanna Bjørneboe, 18 Okt 2011 - 10:06

Forrige emne - Næste emne

Nanna Bjørneboe

Min ane Carl Edvard Carstensen har jeg efter lang tids søgen fundet død i Vor Frue København 22-4-1877 (opslag104). I kirkebogen er der noteret en dødsårsag som jeg læser som "strangulation". Det tyder på at han har taget sit eget liv eller andre har??

Mit spørgsmål er om et sådant selvmord måske blev nævnt i avisen på den tid? Hvilke aviser blev udgivet i København på den tid? Er det muligt at se nogen af disse aviser(på mikrofilm) i det jyske f. eks. Landsarkivet Viborg eller Århus Stadsbibliotek?

Mvh Nanna

Lis B. Jensen

Politikens epages - desværre kan jeg ikke tilføje linket idag - men det kan en anden måske - ellers må du søge i forumgrupperne efter det
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Nanna Bjørneboe

Tak.

Ja den tanke har jeg også tænkt, men jeg mener at Politiken først er grundlagt i 1880'erne. Jeg vil lige tjekke det på wiki.
Berlingske Tidende er ældre, men lavede den "sensations journalistik" ?
Min tanke var datidens svar på BT og Ekstra Bladet  ;)

Mvh Nanna

tilføjet: Poltiken er grundlagt 1884.

Jakob Ramlau

Jeg tør ikke indestaa for mine Embedsbrødres Terminologi anno dazumal. Man kan blive kvalt med de bare Næver, Kværkning. Saa hedder det Strangulatio. Saa kan man blive stranguleret med en Snor (Silkesnor, hvis man er tilpas højt paa Straa i Orienten) eller Rem. Der er beskrevet forbløffende Tilfælde med Mænd, der har taget sig af Dage ved at vikle en Kuffertrem et par Gange om Halsen og stramme Spændet i Indgreb. Men det er vel Sjældenheder.
En konsekvent latinsk Terminologi for Anvendelse af Snor, Reb og Rem vilde være Strangulatio stricte -- men om Kirkebogsføreren fik disse Finurligheder med faar staa hen.
Men mit Bud er jo at han meget vel kan være Mordoffer. Politiets Efterforskning og evt. Retssag maa være at finde.

Leif Sommerdal

Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Anne Mortensen

#5
Her er linket

http://illustrerettidende.dk/iti_pub/cv/main/Forside.xsql?nnoc=iti_pub

Hej Nanna

Afprøvede lige år 1877 - kan ikke forstørre teksten - men det kan du måske .
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Nanna Bjørneboe

Tak for tips.

Til Jacob. Ja vi har også tænkt tanken at han er blevet myrdet, men på den anden side kan det bare være han har hængt sig, det er trods alt mere sandsynligt. De andre i kirkebogen er døde af mere almindelige ting som kighoste, bronchitis osv...

Til Leif og Anne. Tak for tips til illustreret tidende, jeg kigger på det. Man kan se teksten hvis man trykker " vis som pdf " ude til venstre.

Hvis andre kender nyhedskilder kom gerne med forslag, mit eneste bud er som sagt Berlingske.

mvh Nanna

Leif Sommerdal

#7
Nu er det jo sådan at vore webmaster mener at link ikke skal have specielle markeringer. Så prøv at køre cursoren over mit link i mit forrige indlæg. Der er link til det nummer der udkom efter den nævnte dato

Jeg vil undlade at kommentere webmasters beslutning yderligere  ::)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jakob Ramlau

Hvis det er Hængning, saa hedder det "Suspensio", ofte "per Suspensionem". Talrige Selvmord er forøvet med inkomplet Suspensio: Liget hænger ikke frit, man sidder paa Knæ med Løkken gjort fast i lav Højde. Ubehageligt, men sandt ----------
Saa naar der staar "Strangulatio" (der er ingen Tvivl) ---- saa vil jeg fortsat holde paa regelret Strangulation med de Muligheder dette maatte medføre.
Paa den anden Side er han Enkemand og i en Alder hvor Selvmordsrisikoen begtnder at tiltage.

Nanna Bjørneboe

Så har jeg kigget på Illustreret Tidende og der er desværre ikke bid.
Jeg har søgt lidt og fundet at Berlingske Tidende, Nationaltidende og Morgenbladet er aviser der udkom i 1877, så må jeg høre bibilioteket i Århus eller Landsarkivet i Viborg har adgang til dem.

Og angående dødsårsag er det meget interessant. Jeg bliver mere og mere nysgerrig. Hvis der er nogen der har tips til hvad jeg kan gøre for at opklare mysteriet, så kom gerne med forslag.

Det skal siges at jeg har set skiftet og fået det tydet og der var intet bemærkelsesværdigt: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,22161.0.html

Mange tak.

Nanna

Kenneth Knudsen

Hej Nanna

Mht. medieomtale, så er det i dag en del af reglerne for god presseskik, at man ikke omtaler selvmord eller selvmordforsøg (med mindre, det har klar almen interesse). Reglerne er formuleret og nedskrevet i nyere tid, men kan godt være en gammel, uskreven regel.

Min pointe er, at hvis din ane begik selvmord, så kan det være, du leder forgæves i de gamle aviser.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Nanna Bjørneboe

Tak for alle input.

Jeg har nu bestilt aviser fra den pågældende uge i 1877 fra statsbiblioteket til mit lokale bibliotek. De kommer nok i den kommende uge, så må vi se om selvmordet/mordet er omtalt.
Som Kenneth siger er det jo ikke sikkert at et selvmord er omtalt, men jeg vil håbe(helt egoistisk) at etikken var anderledes i 1877....
Når de 5-10 aviser jeg har bestilt er læst, vender jeg tilbage med resultatet.

Tak for gode råd og oplysninger.

mvh Nanna

Nanna Bjørneboe

Lige en opdatering.

Nu har jeg set en række aviser fra den pågældende uge på mikrofilm. Dødsfaldet er ikke omtalt andet end i listen over dagens dødsfald, så man må formode at han er død af andet end drab, formentlig selvmord.
Desuden har jeg ikke set andre selvmord nævnt i aviserne, så som Kenneth også påpeger var det heller ikke dengang noget der blev skrevet om.

Tak for hjælp og tips.

Nanna