Afdød . KB. Oksenvad 1842

Startet af John Lund Steffensen, 15 Okt 2011 - 19:12

Forrige emne - Næste emne

John Lund Steffensen

KB. Haderslev, Gram, Oksenvad, 1783-1860, opslag 232, nr. 16.
Jeg læser:

Hustru Anna Malene Hyldelund af Mølbye,
en ægte datter af Jes Jensen? og Anna KXX?
i Bække? i XX? Sogn. Var gift med aftægtsmand?
Gaardmand i Mølbye Hans Terkildsen Hyldelund,
af hvilket Ægteskab efterlever 4 Børn: Anna
Kathrine?, Anna, Terkild? og Jes. GL. 50 Aar

Hjælp til tydning modtages med tak.
Venlig hilsen, John Steffensen

Med venlig hilsen: John Lund Steffensen

Thomas Kryhlmand

Umiddelbart ville jeg foreslå:

Hustru Anna Malene Hyldelund af Mølbye,
en ægte Datter af Jes Jensen og Anna Lassen
i Beck i Nustrup Sogn. Var gift med efterlevende
Gaardmand i Mølbye Hans Terkildsen Hyldelund,
af hvilket Ægteskab efterlever 4 Børn: Anna
Cathrine, Anna, Terkild og Jes. GL. 50 Aar


Men ved at sammenligne diverse begyndelsesbogstaver kan jeg godt se, at 'L' i Lassen til forveksling ligner 'C' i Cathrine i sidste linje. Så måske står der ikke Lassen - men det har du jo muligheden for at finde ud af, John, nu hvor du på et sølvfad har fået serveret Nustrup sogn. Altså også i Haderslev amt.

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

John Lund Steffensen

Kære Thomas.
Tusind tak for din hjælp med tydning.
Imidlertid har jeg ikke fundet hende i kirkebogen for Nustrup sogn.
Ved en folketælling i 1835 i Mølbye, er hendes navn: Anna Magdalena Jessen.
Venlig hilsen, John Steffensen
Med venlig hilsen: John Lund Steffensen

Thomas Kryhlmand

Hej John,

- jeg var meget i tvivl om, hun var datter af Lars Jensen eller af Lars Jessen i Bæk, Nustrup sogn. Jeg valgte Jensen (lissom' du selv foreslog), men meningen er nok Jessen.

Dobbelt-s bestod jo af et kort s + et langt s. Så der kan udmærket stå Jessen.

Endelig er hun jo datter af en Jes - og vi befinder ret kort tid efter patronymernes afskaffelse. Blot en anelse tidligere havde hun jo båret Jesdatter som ungpigenavn.

Jeg har forsøgt at finde hende døbt i Nustrup i relevante år - uden resultat. Har også forsøgt med diverse alternative stavemåder på fornavnet i Haderslev amt, folketællinger 1803 på DDD, piger 0-9 og 10-19 år. Også uden resultat.

VH Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

John Lund Steffensen

Kære Thomas.
Tak for dit uddybemde svar.
Måske er hun blevet døbt i en anden kirke?
Jeg mener at have fundet hende i Nustrup kirkebog, da hun blev konfimeret i 1806.
Anne Magdalene Jes Datter. Beck

Venlig hilsen, John Steffensen
Med venlig hilsen: John Lund Steffensen

Thomas Kryhlmand

#5
Fundet!

Se denne folketælling:

Haderslev, Gram, Nustrup, Beck by, , 75, FT-1801, B9230
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jes Jenssen Østergaard 46  Gift Husbonde Bonde og gårdbeboer  
Anna Cassøe 31  Gift Hans kone  
Magdalena Østergaard 10  Ugift Deres barn  
Jens Østergaard 8  Ugift Deres barn  
Anna Maria Nisdatter 19  Ugift Tjenstepige  
Jens Chrestensen 76  Enke Husbondens fader Aftægtsmand


Dermed altså også en løsning på problemet fra mit første svar, hvor moderens efteravn, Lassen, så ud til at begynde med C. Dér burde jeg have tydet 'Cassøe'. Og for at øge forvirringen: Nu hedder faderen alligevel Jens(s)en . . .

Jeg tror, du finder hende døbt Anne Magrete Østergaard den 4. september 1791, Nustrups kirkebog 1786-1814, opslag 21, øverst.

Thomas

- tilføjelse: Det er måske dem, der bliver viet i Nustrup kirke den 20. februar 1789, Jens (eller Jes) Jensen af Beck kopuleret Enken Anne Madses fra Abkiær forhen i Wedsted Sogn trolovede. Og det er så sandt, som det er skrevet. Se kirkebogen for Vedsted sogn 1779-1833, opslag 497. Dér bliver Jes og Anne 'verlobt' . . .

Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

John Lund Steffensen

Kære Thomas.
Jamen, altså!
Nu får jeg jo det hele serveret på en Guldbakke!
Det er da fantastisk!
Men det er da lige med at holde rede på alle de navne, hun har haft.
Anna Magdalene Jessen, Anna Malene, Magdalena Østergård, Anne Magrete Østergaard.
Jeg var inde og "kigge" på det opslag du henviser til (opslag 21), men kunne ikke få det til at passe med navnet Østergaard.
Kunne det bære navnet på faderens gård, som han så har brugt til datterens efternavn?
Kan det stadigvæk være den "Malene", der er konfimeret i 1806? ( opslag 240 i Nustrup kirkebog 1786-1814) ?

Tusind tak for din store hjælp.
Venlig hilsen, John Steffensen
Med venlig hilsen: John Lund Steffensen

Thomas Kryhlmand

På opslag 21 øverst læser jeg:

Jes Jensens og Hust. Anne Datter Beck Østergaard
N: Anne Magrete Østergaard.


Og ja, det ser ud til, at pastoren har 'benådet' hende med navnet på forældrenes gård. Meget normalt på netop dette tidspunkt, hvor de højere magter i landets hovedstad anbefalede at begrænse sen-navnene.

Men det ser ikke ud til, at hun hed Østergaard i en længere årrække. Jeg er helt sikker på, at det er den rigtige Malenes konfirmation, du har fundet frem til.

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

John Lund Steffensen

Kære Thomas.
Endnu engang tusind tal for din store hjælp.
Venlig hilsen, John Steffensen
Med venlig hilsen: John Lund Steffensen

Nancy Petersen

Hej John

Jeg fandt lidt familie til dig i databasen:

Jens Chrestensen (Østergaard), * 1724, † 1801 i Bæk, Nustrup sogn, begravet 08.11.1801 i Nustrup, stilling: Gårdmand på Østergaard.  Han blev gift med NN, † før 1801 i Bæk, Nustrup sogn.
Børn:
i.   Jes Jensen (Østergaard), * 1755 i Bæk, Nustrup sogn, stilling: Gårdmand.  Han blev gift med Anna Cassøe, * 1770.  Anna: Hendes 2. ægteskab.
ii.   Christen Jensen, * 1759 i Søndergaard i Bæk, Nustrup sogn, døbt i Nustrup Kirke.
iii.   Anne Marie Jensdatter * 1766.



Anne Marie Jensdatter, * 1766 i Østergård, Bæk, Nustrup sogn, døbt 23.03.1766 i Nustrup Kirke, konfirmeret 21.12.1792 i Nustrup Kirke, † 12.01.1823 i Bæk, Nustrup sogn, begravet 19.01.1823 i Nustrup.  Gift 01.02.1793 i Nustrup Kirke, Hans Petersen Søndergaard, * 1770 i Søndergaard, Bæk, Nustrup sogn (søn af Peder Pedersen og Margaretha Hansdatter), døbt 14.10.1770 i Nustrup Kirke, † 1841 i Bæk, Nustrup sogn, begravet 27.11.1841 i Nustrup, stilling: Gårdmand.
Børn:
Margaretha Søndergaard, * 1794 i Bæk, Nustrup sogn, døbt 25.05.1794 i Nustrup Kirke.
Jens Hansen Søndergaard * 1796.
Christen Hansen Søndergaard, * i Bæk, Nustrup sogn.
Peder Pedersen Søndergaard, * 1800 i Bæk, Nustrup sogn, døbt 20.07.1800 i Nustrup Kirke.
Dødfødt søn, * 04.07.1802 i Bæk, Nustrup sogn.

Vh
Nancy

John Lund Steffensen

Kære Nancy.
Det er dog vidunderligt!
Tusind tak for din assistance som "Cherlock Nancy".
Også din hjælp er meget værdsat.
Tak.
Venlig hilsen, John Steffensen
Med venlig hilsen: John Lund Steffensen

Nancy Petersen

Velbekomme!

Og sønnen Chresten Jensen f. 1759 er selvfølgelig også født på Østergaard - det skal jeg lige have rettet.

Nancy