Tilbyder: opslag i Aabenraa

Startet af Hanne C. Christensen, 16 Okt 2011 - 16:20

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej Hanne - Leif Post - husker du ?)


Ad.: Møllere/Tapetfabrikanter/Skibbere. fra Flensburg og Apenradeområderne m.v.



Jeg kommer fra Sjælland - har lidt svært ved at forstå div. omkring arkiverne i Grænseområdet - og slet ikke mulighed for at komme til arkiverne - in person.

Jeg har vist gået i sporet Leif Post (Lorenzen Post) - har gjort - men i Mittelschnatebüll, Westerschnatebüll, Markerkupm , Medelby.

Har også en Skibber i Bahr slægten i Flensburg - jeg får efterhånder får samlet nogle brikker til - til Møllerslægterne i Husby, i Bilschau ved Sankelmark og Munkwolstrup. Wolfsbrück lyder dog stadig meget Tysk.

Mon disse hører områder til Åbenrå arkivet du tilbyder opslag i ? Står oplysningerne så både i Danmark og i Tyskland på arkiverne ?

Jeg har selv fået hjælp fra Flensburg arkivet et par gange. Slægten til den 1. borgmester i Timmersieck - forhisotire:

HVAD præcist betyder forkortelsen Un ?? som regel med (et kors / = død) efter.

Peter Höck (overtog min tip tip oldefars Mølle (HUSBYE MÛHLE i Unaften 4, Hanved Sogn, født 1.2.1837 i Markerup død 18.4.1930 i Unaften. Gift 1874 med Maria Lorenzen Post, født 1.2.1845 død 21.11.1913. Børn Nicolaus . Efterfølger, så står der på dok. Nachf. der betyder efterfølger:

Jürgensen 5.1.1878 født Un (hvad betyder mon Un ???) død 7.6.1956 Friedrich Peter,  30.4.1880 Un 13.7.1958  Flensburg gifter sig 1905  med Maria Jessen (We 1.) = må betyde enke 1. gang =  Maria Catharina 22.71882 Un, 4.10.1960 Un Anna Margaretha 24.11.1884 Un 28.3.1959. Un Peter Höck var den 1. borgmester i TIMMERSIEK. Der er også slægt i Angeln.

Heyden og Rudolf, Oliver og Wichert fam. som jeg har haft kontakt med tidligere - fordi de nu bebor en af BAHR slægtens andre møllere på Fehmarn - der er restaurant nu.

Møllerne plejer at "blive i slægten", så så spøgsmålet er: Er vi i slægt med Höck og Post Lorenzen, Jessen og de øvrige.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Hanne C. Christensen

Kære alle.

Jeg har nu ENDELIG været på Landarkivet.

Januar-turen blev til en februar-tur. Det var lige det problem, at kalenderen og sygdommene ikke altid vil indordne sig i de ellers veltilrettelagte planer  :o

Jeg sender mails til de af jer, som jeg kunne nå at lave opslag for ved dette besøg.  De mails bliver udsendt i løbet af denne uge.

Jeg planlægger allerede næste besøg på Landsarkivet i Aabenraa og håber der at kunne nå resten af jeres opslag.


Hilsen
Hanne Christensen.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Lisbeth Randers

Hej Hanne Christensen

Jeg fandt endelig tråden igen.

Vil lige høre om du har været på arkivet i Aabenraa?

Og om du har haft tid til at slå op for mig, det var jens Jørgen Møllers dåb.

Venlig hilsen Lisbeth Randers
lisbeth randers

Jytte Pedersen

Hej Leif Post

Jeg ved ikke noget om de personer du søger, men kender du siden  http://www.alsnissen.dk/
den er rigtig god, når man har aner i dette område.

MVH Jytte Pedersen
Med venlig hilsen
Jytte Pedersen
jytte@billedmager.dk

Hanne C. Christensen

Hej Alle.

Jeg tager på Landsarkivet i morgen - jeg har en aftale i Aabenraa og kan bruge resten af dagen på arkivet. 

Så jeg satser på, at kunne lave de opslag jeg ikke nåede de andre gange. 

Om alt går efter planen  ;)  skulle I alle gerne have et svar i løbet af næste uge, når jeg har renskrevet mine notater.


Hilsen
Hanne Christensen.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Poul Erik Edsen-Johansen

hej
det lyder godt
jeg venter spændt
mvh
Poul erik
Med venlig hilsen
Poul Erik Edsen-Johansen
Roskilde

Bjarne Møller

Ja det lyder dejligt jeg håber også du har fundet noget til mig

Venlig hilsen Bjarne
Venlig Hilsen

Bjarne Møller 8220 Brabrand

Hanne C. Christensen

Så er der sendt mails ud med opslag til dem jeg kunne hjælpe.


Jeg håber at have kunnet hjælpe nogle af jer, men ved også at der desværre er et par "negative" opslag imellem. 


Har du spurgt efter et opslag, men ikke fået en mail idag, så send mig lige en mail.


Hilsen
Hanne Christensen.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk