Dåb og baptisatus

Startet af Bjørn Nakskov Petersen, 01 Nov 2011 - 10:20

Forrige emne - Næste emne

Bjørn Nakskov Petersen

I Gyrstinge kirkebog for 1645-1778 er jeg stødt på følgende tekst:

"9. juni 1678. Lod Rasmus Matzen i Gyrstinge baptisatus et drengebarn - Fad? Matz"

Dette drengebarn - Matz, som sansynligvis er søn af Rasmus Matzen blev allerede døbt i kirken den 1. april 1677. Altså et år tidligere.

Hvad kan forklaringen være til denne ekstra dåb?

Med venlig hilsen
Bjørn Nakskov Petersen
Bjørn Nakskov Petersen
bnp@bnpconsult.dk

Anna N Rasmussen

Hej Bjørn, og velkommen til,

Umiddelbart synes den mest oplagte forklaring at være, at 1677-Rasmus er død i løbet af sit første leveår, og det efterfølgende barn, som så tilfældigvis også var en dreng, blev døbt med samme navn. Det ville man jo aldrig gøre idag, men det var ganske almindeligt dengang.

Så mit foreslag lyder, prøv i første omgang at gennemgå begravelserne i sognet i året mellem Rasmus 1 og Rasmus 2, for at se, om der skulle været begravet en lille Rasmus, søn af Matz der.

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anna N Rasmussen

...Ja, altså bortset fra, at jeg lige fik byttet om på navnene Rasmus og Matz her i keffepauseskyndingen, så står jeg fortsat ved mit indlæg... :D

Sorry

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Bjørn Nakskov Petersen

Mange tak for oplysningerne. Jeg har også fået den opfattelse, at det drejer sig om barnets død som 1-årig, så jeg arbejder videre med sagen. Tak for hjælpen.  :)

Hilsen Bjørn
Bjørn Nakskov Petersen
bnp@bnpconsult.dk

Inge Hedal

#4
Hej
Jeg går ud fra, at du hentyder til følgende:
AO Sorø amt, Gyrstinge sogn 1645-1778, opslag 165, venstre spalte. Der står:
Dend 9 Junii
lod Rasmus Matzen i Gyrstinge
begraffve it drengeb. hed Matz
Mvh. Inge