Peder Andersen Tørring

Startet af Kjeld Hedelund Jørgensen, 15 Okt 2011 - 17:20

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Hedelund Jørgensen

Jeg søger relationer til min tipoldefar Peder Andersen Tørring. Det efterfølgende er et notat i Middelfart Avis, 28. oktober 1863:
"Resten af "Billeshave Skovmølle", beliggende en Miilsvei herfra Byen, er igaar Nat gaaet op i Luer. To Nætter før denne Eiendom i April Maaned skulle sælges ved 4de Auction, nemlig Natten til den 9de April, brændte Vindmøllen - til imorgen (Torsdag) er 5te Auction ansat, og nu er Resten, Vand Møllen og Bygningerne, afbrændt. At der er Forbrydelse med i Spillet var allerede tydeligt ved Branden i April, thi hele Eiendommen var ligesom nu ubeboet, men de optagne Forhører ledede ikke til Noget. - Det er saavidt vides, en Mand ved Navn Peder Andersen Tørring, der har bygget og eiet "Billeshave Skovmølle", og det synes som om Alt, hvad denne Mand saaledes har med at bestille, er forfulgt af Ildebrand. Hans første Eiendom herpaa Egnen, var den Gaard, som Hørsvinger Rasmus Andersen i Kustrup nu eier. I Peder Andersen Tørrings Besiddelsestid brændte denne Eiendom en Gang og er siden, efter paany at være opført, atter brændt en Gang. Efter at have solgt denne Gaard, kjøbte han det saakaldte "Humlestedet" i Billeshaveskov, hvilket han beboede i nogle Aar, indtil han opførte et Huus paa en Hjørnelod, der hvor han senere byggede den nu ad to Gange nedbrændte Skovmølle. Dette Sted solgte han, men inden den nye Eier tog det i Besiddelse, gik det op i Flammer. Siden den Tid har han boet ved Flaskensbugt i en ussel Fiskerhytte, der tilforn ikke har været beboet uden i Fisketiden. Det er nu et Spørgsmaal om Ilden vil skaane denne Rønne og lade Peder Andersen Tørring beholde Tag over Hovedet."
Her er mine relationer:
Kjeld Hedelund Jørgensen
Min mor Anna Jørgine Rasmussen gift Jørgensen
Mormor og morfar: Maren Abelone Marie Nielsen og Rasmus Hansen Rasmussen (Vejlby Skov ved Middelfart)
Mormors forældre: Mariane Andersen Pedersdatter Tørring og Niels Rasmussen Nielsen (Vejlby Skov ved Middelfart)
Tipoldemors forældre: Bodil Marie Sørensdatter og Peder Andersen Tørring
Min 2-tipoldefars forældre: Maren Michelsdatter og Anders Pedersen
Venlig hilsen
Kjeld Hedelund Jørgensen

morten christensen

Hej.

Er lidt i tvivl om du søger om personen Peder Andersen (Tørring)- eller mere om lokaliteterne på Fyn.

Da jeg har lidt kendskab til Tørring samt til Vejlby-Kustrup området læste jeg dit indlæg.

----------
Odense, Vends, Vejlby, Kustrup By, Fattiganstaltens Fællesskab, 387 F16, FT-1880, B5500
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Andersen Tørring 84  Enkemand Fattiglem  Veflinge Sogn, Odense Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
men ovennævnte kunne da godt være din Peder Andersen fra Tørring,- og hvis det er?? er han måske født 1796 - om end han ikke optræder i FT fra 1801.

Håber det kan hjælpe dig lidt.

Hilsen
M.Christensen,Silkeborg

Kjeld Hedelund Jørgensen

Hej
Tak for udvist interesse.
Ja, det er den samme Peder Andersen Tørring. Ifølge mine optegnelser døde han ganske rigtigt som fattiglem på "Fælleshåb" den 28. januar 1887.
I familiens eje har vi en morter i messing som skulle have været reddet ud af en gårdbrand - sandsynligvis Peder Andersen Tørrings.
Slægten har i flere generationer haft tilknytning til lokaliteter i Vejlby Sogn, Vends Herred.
Venlig hilsen
Kjeld Hedelund Jørgensen