Adgang til gamle sygehusjournaler

Startet af Neel Skovgaard Jensen, 11 Okt 2011 - 19:27

Forrige emne - Næste emne

Neel Skovgaard Jensen

Jeg har søgt om adgang til nogle gamle sygehusjournaler på det sygehus, hvor jeg selv arbejder. Forespørgelsen blev sendt videre til en af Regionens jurister, og hun svarede flg.:
At udgangspunktet må være nej, idet 1) jounaloplysninger er tavshedsbelagt, 2) at oplysningerne ligger længere tilbage end 1987 og 3) der er administrative omkostninger til ikke kerneopgaver.
Jeg havde gjort dem klart, at det drejede sig om slægtsforskning i min mands aner (en farbror, der var død på sygehuset i 1915 - 8 år, og mine afdøde svigerforældre (døde henholdsvis 1985 og 1993).
Kan det være rigtigt at de kan nægte mig adgang? Hvordan kommer jeg videre?
Hilsen Neel

Leif Sommerdal

Har du forsøgt at søge på Daisy.
Hospitalerne er under kraftige økonomiske nedskæringer for tiden, så selv om jeg er inkarneret slægtsforsker, synes jeg at det ville være at prioritere omkostningerne forkert, hvis de skulle bruges på dette.

Der må være nulevende, der kan huske, hvad der skete i 1985 og 1993
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Neel Skovgaard Jensen

Jeg har da aldrig forestillet mig at nogen på sygehuset skal bruge tid på dette. Jeg skal bare have adgang til det sted journalerne opbevares (og det gør de på matriklen), så skal jeg nok selv lede.
Så et er ressource forbrug, men kan de nægte at give aktindsigt?

Leif Sommerdal

Jeg er ikke ekspert på området, men en søgning via google giver masser af hit på aktindsigt og sygejournal.

En af dem er denne: http://www.pkn.dk/nyheder/1957.html
Deri står, at bl.a:

CitatIfølge lov om patienters retsstilling § 28, stk. 1 kan en sundhedsperson kan videregive oplysninger om en afdød patients sygdomsforløb, dødsårsag og dødsmåde til afdødes nærmeste pårørende, såfremt det ikke må antages at stride mod afdødes ønske og hensynet til afdøde eller andre private interesser ikke taler afgørende herimod.

Bestemmelsen er placeret i lovens kapitel 5 vedrørende tavshedspligt og videregivelse af helbredsoplysninger, hvorfor bestemmelsen giver pårørende en mulighed for at få meddelt de i bestemmelsen opremsede helbredsoplysninger. Bestemmelsen giver derimod ikke de pårørende en ret til egentlig aktindsigt.

Men det kunne være, at vi skulle få Hans Poulsen på banen. Han er vist tidligere jurist
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Peter Bøjesen Jensen

Så vidt jeg ved, er det kun muligt, at søge om adgang til normalt ikke tilgængelige arkivaler, når disse er indleveret til det relevante arkiv (landsarkiv, rigsarkiv e.lign).

Så længe de ligger ude på sygehuset, er dette ikke en mulighed.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk