Hvad har han lavet??? Svært at tyde.

Startet af Kirsten Grønbæk Jørgensen, 11 Okt 2011 - 15:00

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Grønbæk Jørgensen

Hej hej

Kan nogen hjælpe med at tyde vedhæftede fil.
Jeg kan tyde at det vist har noget med at min ane har begået bedrageri..... Men hvad står der mere??
Det kan jeg ikke selv tyde pt...

Jeg tror der står noget med vand og brød... men hvad står der derefter på resten at siden??
HJÆLP!

På forhånd tak

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Kirsten G. Jørgensen

Thomas Kryhlmand

Altid en god idé at oplyse, hvor filen stammer fra. Er det fra lægdsrullen?

Født 4/4 48
Conf 1862
Anmeldt i
Janr 1863
18/11 69 for Bedrageri straffet
med 3 x 5 D. V(and) & Brd.  23/69
1871 Platfodet M 4 Ltrxx
1534.-
For falsk Forkl.(aring) for Retten 4 x 5 D.
V & Br.  6/71


- er, hvad jeg mener at kunne læse. Men det med hans helbredstilstand virker jo lidt malplaceret i et slags 'synderegister'.

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Kirsten Grønbæk Jørgensen

Hej Thomas

Tak for din hjælp  :)
Det var da ikke så mærkeligt jeg ikke kunne finde ud af hvad det hele betyder med alle de tal???
Jeg kan forstå at han blev dømt for bedrageri i 1869 - betyder det 3 x 5 dage med vand og brød?

og hva betyder så 4 Ltrxx  -  1534??
Og bliver han dømt igen i 1871 for falsk forklaring i retten???
Det var mange spørgsmål  ;)  men jeg blir lidt forvirret af alle de tal o.a. jeg ikke ved hvordan jeg skal tyde.
Med venlig hilsen
Kirsten G. Jørgensen

Thomas Kryhlmand

#3
Jeg forsøger at svare med med rød farve:

Jeg kan forstå at han blev dømt for bedrageri i 1869 - betyder det 3 x 5 dage med vand og brød?
Ja, nogle kalder det PÅ vand og brød.

og hvad betyder så 4 Ltrxx  -  1534?? Her kunne det jo være rart at vide, hvor din fremlagte fil stammer fra. Det har vi fortsat til gode at få at vide. For mig at se, står der 'Platfodet' plus nogle tal. Kombinationen fik mig til at spørge dig, om du har filen fra lægdsrullen? Hvis det er tilfældet, sidder der folk, der véd en masse om den slags. Jeg gør ikke.

Og bliver han dømt igen i 1871 for falsk forklaring i retten??? Svaret er JA. Denne gang får han fire gange fem dage på vand og brød.

Har andre eventuelt et bud på, om der virkelig står 'Platfodet'?

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Kirsten Grønbæk Jørgensen

Hej Thomas

Tak igen for din hjælp.
Ja filen er fra en lægdsrulle, som en venlig person har fundet til mig og sendt pr. mail.
Hvor mener du så jeg kan hente yderligere hjælp?? :)
Med venlig hilsen
Kirsten G. Jørgensen

Thomas Kryhlmand

#5
I første omgang kan du jo håbe på, at folk med lægdsrulle-forstand melder sig her på tråden.

Sker det ikke, vil jeg foreslå, du lægger filen ind som en ny tråd, hvor du fortæller, at der er tale om en lægdsrulle - og hvor du beder om at få et bud på på betydningen af den linje, der begynder: 1871 Platfodet M 4 + + +

Thomas

Men husk en tydelig overskrift, der fortæller, at det drejer sig om en lægdsrulle. Den var hårdt savnet her . . . . .
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Kirsten Grønbæk Jørgensen

Hej Thomas

Tusind tak for dine gode råd.... dem vil jeg følge.
Dejligt at få lidt kyndig vejledning  :D
Med venlig hilsen
Kirsten G. Jørgensen

Jørgen Thue Pedersen

#7
Hej!

Det kunne måske være en forkortelse for "Ligtorne" som står efter Platfodet,

altså "med 4 ligtorne".


mvh

Jørgen
PS! og det er ikke ment som en vits, men det kan da vise sig, at det er noget helt andet :)
mvh
Jørgen

Kirsten Grønbæk Jørgensen

Hej Jørgen

Dit bud er en mulighed.... men for at blive helt sikker, har jeg nu lagt den ud i en ny tråd, som jeg blev anbefalet, og så ser vi om andre tyder det samme som Jer.
Og tak til jer for hjælpen indtil nu  :)
Med venlig hilsen
Kirsten G. Jørgensen

Jørgen Thue Pedersen

mvh
Jørgen

Thomas Kryhlmand

Jørgen Thue Petersen har med god hjælp af Jørgen Greens bog 'Slægtsforskning i lægdsruller, søruller og i hærens og søværnets arkiver" af Jørgen Green' - se denne tråd:
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,21903.0.html 'afkodet' den kryptiske del af teksten.

Det betyder, at jeg tør sammenfatte tydningen på nærværende tråd til:

Født 4/4 48
Conf 1862
Anmeldt i
Janr 1863
18/11 69 for Bedrageri straffet
med 3 x 5 D. V(and) & Brd.  23/69
1871 Platfodet M 4 (de øvrige militærarbejdere ved hæren) Ltrno. (lodtrækningsnummer)
1534.-
For falsk Forkl.(aring) for Retten 4 x 5 D.
V & Br.  6/71


Thomas


Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Kirsten Grønbæk Jørgensen

Hej Thomas og Jørgen

Svar til jer i den anden tråd jeg fik startet   :D
Med venlig hilsen
Kirsten G. Jørgensen