København - Kludder i folketælling 1885/1901 ?

Startet af Cay-Erik Geipel, 16 Nov 2011 - 09:18

Forrige emne - Næste emne

Cay-Erik Geipel

Hej

jeg leder stadig efter begravelsen af Julius Christian Frederik Meyer i København og er nu helt forvirret.
Den indtastede folketælling 1885 nævner familien i Møntergade 2 med Julius i live (1880 også). I politiets registerblade nævnes hustru Nicoline 1893 alene (dvs. hun er muligvis enke) og 1897 står skrevet at hun er enke.
I folketællingen 1901 (AO Nørre Alle 41 opslag 174 nr. 55) finder jeg Nicoline som enke siden 1881 (hvis jeg læser rigtigt). Hvor er fejlen ? I folket. 1885 eller 1901 ?
Møntergaden ligger efter mine informationer i Trinitatis sogn, men der kan jeg ikke finde Julius begravet. Hvordan kommer jeg videre med dette ?

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Anne Mortensen

Hvad står der ved Johannes - 12 år i 1885 konf. ?

Har du søgt på hospitalerne ?

Der står 81, men det kan jo være en huske/skrive fejl.

Måske har Julius også været beboer i De Gamles By som Nicoline - søgt hans død der ?
Alm. Hospital/De Gamles By er på AO.
--------------------
Du har FT 1885 men viser den så andre kan se familien og deres alder:

kbhv, København (Staden), Møntergade (Lige numre), Kjøbenhavn Kjøbmager Kvarter, Møntergade 2,matr.128 Forhus 3.Sal tilvenstre Opg.i Parterre, 11, FT-1885, C5625
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Julius Christian Meyer 62  Gift Husfader Dugmagersvend Neumünster
Nicoline Meyer 57  Gift Husmoder  Thisted
Julius Christian Meyer 14  Ugift Søn  Viborg
Johannes Meyer 12  Ugift Søn  Viborg
Adolph Christensen 48  Enkemand logerende fhv.Kjøbmand Hobro
Hans Valdemar Petersen 18  Ugift logerende Opvarter Kjøbenhavn
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Cay-Erik Geipel

God morgen Anne

jeg har indtil nu ikke kunnet finde Johannes`konfirmation - i Trinitatis hvor familien jo boede.
Holspitalerne er en god ide, det vil jeg prøve. Det ville bare være dejligt hvis man kunne begrænse tidsrummet man skal søge i og der hjælper folketællingen åbenbart ikke særlig godt og heller ikke Kraks vejviser.
Jeg tror ikke, at Julius har været beboer i "De gamles by". Hustru Nicoline nævnes jo som enke allerede før hun blev beboer der.
Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de


Cay-Erik Geipel

Ja, ham havde jeg fundet. Det er en søn.
Jeg har mistanke om, at familien mellem 1885 og 1893 har opholdt sig uden for København, for ellers måtte man jo kunne finde flere registerblade. Der er et "hul" mellem ft 1885 og Nicolines registerblad som starter 1893 - godt muligt, at hun efter mandens død vendte tilbage til København.
Jeg tjekker hospitalerne og derefter må jeg vist give op. Jeg havde sat store håb i dit råd om at finde hende i ft 1901, men det må være en fejl at hun er enke siden 1881.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

 Hej Anne

nu har jeg endelig fundet ham - takket være dit tip med at slå op i hospitalerne.
Jeg fandt ham i "Alm. Hospital" 1891-1903 opslag 18 den 8. de Juni.
Tak for hjælpen.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de