Opsætning af data

Startet af Lisbeth Olsen, 08 Okt 2011 - 00:56

Forrige emne - Næste emne

Lisbeth Olsen

Hej derude.

Jeg har nu en hel masse data liggende, - udprint af kirkebøger, politidatablade osv. Der er fra mange forskellige generationer og forskellige slægtninge.

Hvordan sætter jeg det mest overskueligt ind i en mappe, så informationerne er lette at finde igen?
Og hvad gør jeg fx med vielser?

Håber nogle har en god ide  :D

Mvh Lisbeth

Hans Poulsen


Hej Lisbeth

"Hvordan sætter jeg det mest overskueligt ind i en mappe..".

Jeg kan varmt anbefale dig et slægtsprogram og skrive alle relevante data ind dér.

Meget, meget desværre har jeg aldrig selv benyttet et slægtsprogram, for det ville i høj grad have lettet mig på talrige områder.

Fører du alle data fra de dokumenter, du har liggende, over i et slægstsprogram, ville jeg sætte en tændstik til de bilag, udprint etc., som du omtaler.

Det er mit helt ærlige indtryk, at ingen mors sjæl nogensinde vil åbne en mappe med de bilag, som du agter at gemme, og når du engang når den svimlende høje alder, jeg har, 74 år, bør du ikke have skuffer og skabe fyldt til randen med *værdiløse* dokumenter.

På skift besøger jeg tre peresoner, der bor på plejehjem, og som ikke har fået afviklet en hel masse praktiske gøremål - og det martrer dem nu, så ethvert tilløb til glæde fordufter på grund at de ugjorte eller uløste opgaver.

Jeg venter et ramaskrig, når andre læser, at jeg anbefaler dig at lege med tændstikker, men jeg mener det alvorligt.

Venlig hilsen og god weekend
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lisbeth Olsen

Hej Hans.

Ja det lyder som om jeg ikke kommer udenom et slægsprogram. Er der nogle der kan anbefale et?

Og med hensyn til tændstikker, så er jeg ikke sikker på hvordan dette skal fungere i praksis ;)

Tak fir dit bud!

Mvh Lisbeth

Hans Poulsen


Hej Lisbeth

Tak for din tilbagemelding.

Prøv at læse teksten bag dette link:

http://www.slaegtogdata.dk/vaerktoejer/programmer

Livet er ikke et enten-eller, og det samme gælder dine bilag.

Har du nogle sjælne, måske originale dokumenter, eller nogen, der har kostet dig mange penge at fremskaffe, bør de opbevares - altså hvis du foretrækker det.

Om kort tid skal jeg til den årlige generalforsamling i Danske Aktive Pyromaners Liga - DAPL - og hvis jeg dér opsnapper nogle raffinerede variationer over temaet ildspåsættelse, vil jeg lade dig det vide - muligvis kun i en privat e-mail.

Med venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lisbeth Olsen

Tak for dit link. Men der er mange programmer, så tænker om nogen derude har erfaring med et af programmerne og kan anbefale det  ;)

Og med hensyn til DAPL, så vil jeg da se frem til en mail. Altid rart at vide hvordan man kommer hurtigt af med sine "problemer".

Mvh Lisbeth

Hans Poulsen



Hej Lisbeth

Du kan sikkert med fordel få bedre råd i den DIS-grupper, der hedder *Program- og webproblemer*,

*Her kan du søge råd og vejledning i brug af slægtsprogrammer eller brug af internettet til slægtsforskning samt udveksle erfaringer.
Moderator: Hans Peter Hansen*

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ejvind Hansen

Hej Lisbeth

Den har jeg hørt før og har givet den til mine unger og så lyder der et ramaskrig
Lige nøjagtig i går kom den store knægt på besøg og skulle rydde op i puteren
Jeg spurgte til forskellige ting og han ryster bare på hovedet og tror at vi er fuldstændig uvidende
som vi også er.
Han har taget en backup på en separat harddisk, den kan gå ned eller blive stjålet, selv om
den er stationær, man kan brænde ned på cder, de holder kun i 10 til 15 år men det bedste er at lægge det hele ned på usbnøgler for de holder evigt.

MVH. Ejvind. :)

Inger Buchard

USB-nøgler holder ikke evigt - jeg har siddet med én, der faldt fra hinanden mellem fingrene på mig.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lisbeth Olsen

Hej.

Ja frem med USB nøglen... der kan en del gemmes sikkert (hvis man ikke sætter sig på den )...   ;D men jeg har en masse originale papirer liggende, og de skal jo stadig sættes i mappe. Så den problematik kommer jeg desværre ikke udenom. Synes stadig ikke det er let at gennemskue hvordan jeg gør det smartes  ;)

Mvh Lisbeth

Ejvind Hansen

Hej Lisbeth

Jeg og især min kone har sat alle anerne i kontormapper i plastic lommer i familier
og sætter en lilli seddel øverst så vi ikke skal bladre i mapperne for at finde en enkelt ane.

Der bliver nogle mapper vi har 17 stk. men de holder i mange år.

MVH. Ejvind.

Eli Lothardt Dahl

Hej Lisbeth

jeg bruger Brothers Keeper (reg. version), og det er jeg godt tilfreds med. Du kan starte med en gratis version. Der findes mange andre gode programmer, det eneste du skal sikre dig er, at du kan lave en ged-com fil. Med denne kan du overføre dine data til et andet slægtsprogram, hvis du senere ønsker at skifte programmet.
Det ville være en god idé, at du talte med nogle andre slægtsforskere, og så deres programmer. Her i Grenaa er vi 10 pensionister, som mødes hver mandag, og vi har også en slægtsforening, som holder til på egnsmuseet. Der findes sikkert lignende muligheder, hvor du bor.

Bilag: jeg gemte alle bilag i plastiklomme, for hver ane. Da jeg har ca. 4.000 aner, har jeg 50 brevordnere med bilag. Det kunne ikke blive ved med at gå. Derfor gemmer jeg nu diverse bilag i en mappe på computeren. Hvis jeg f. eks. har en dåb i en kirkebog, tilføjer jeg siden opslagsnr og løbenummeret fra slægtsprogrammet + d,v eller b (opslag 287/3648b). Opslag 287 i kirkebogen for ane nr. 3648 begravelse.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Lisbeth Olsen

Ejvind: Tak for din hjælp. Og ja det må da blive til en del mapper med tiden. Jeg er dog ikke kommet længere end hvad der kan være i en enkelt mappe. Men god ide, med sedlen øverst! Hvad gør i med vielserne?

Eli: Tak for dit råd med slægtsprogrammet, det vil jeg se nærmere på  :D Jeg vil også undersøge om der er et sted i nærheden af mig, hvor jeg kan finde råd og se deres forslag.

Tak for jeres gode ideer og gode brugbare råd!  :D

Mvh Lisbeth


Leif Sommerdal

Hej Lisbeth,

Det vigtige er vel ikke primært, hvordan det er organiseret i mapper. De skal vel kun bruges, hvis man skal kontrollere eventuelle oplysninger.

Mit forslag ville derfor være, at lægge hvert dokument i en plastiklomme.
Disse sorteres herefter i kronologisk orden og nummereres med datoen som højeste index f.x:

1934-07-11.1
1934-07-11.2
..
1936-08-12.1
1936-08-12.2
..

På denne måde kan du på et senere tidspunkt tilføje nyfundne dokumenter uden at ødelægge strukturen.

Løsningen er måske lidt ambitiøs, men det var sådan jeg ville gå frem.

Dette kan ikke stå alene, men skal kombineres med et elektronisk dokumentregistreringssystem- eller et elektronisk dokumenthåndterings system.

Der findes formentlig et utal af disse - sikkert også en del gratis eller billige. Det skal i dette system være muligt at registrere alle dokumenterne, med angivelse af dokumentnummer, indhold, type, reference til dine mapper, indskannet kopi, oma.

Samtlige registreringer skal naturligvis være søgbare, så du let kan genfinde dine dokumenter.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Christian Konstmann Autzen

Eli's forslag med at skrive oplysninger ind om, hvor man har fundet en oplysning synes jeg alle bør lægge sig på sinde.

Desværre har jeg ikke gjort dette - og nu er det nok lidt sent med mine nu over 12.000 navne. Men skulle jeg starte forfra, så ville jeg også tilføje disse oplysninger straks fra start.

Jeg bruger også Brothers Keeper. Men det er vigtigt at du får det program, som du synes bedst om. For senere er det svært at flytte til et andet.

PS: Jeg fik først startet på slægtsforskningen, da min gamle mor forærede mig penge til at købe et program for - ellers ville jeg nok stadig have snakket om, at jeg skulle til at slægtsforske.

Hilsen og held og lykke.

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Trine Nielsen

Jeg vil klart anbefale PAF http://www.familysearch.org/eng/paf/
Jeg synes den er utolig nem at lære, hvorimod jeg overhovedet ikke kan finde ud af Brothers Keeper. Men som sagt før, download et par stykker og vælge den du synes virker for dig :)

Eli Lothardt Dahl

Hej Christian

lige for at rette en eventuel misforståelse.

Når jeg finder en dåb i en kirkebog, gemmer jeg opslaget på skrivebordet, og noterer sogn, herred og amt samt datoen på anens "blad" i BK.
Herefter åbner jeg opslaget med Paint-programmet og tilføjer i øverste venstre hjørne, opslagnumret og BK- løbenumret. Herefter trykker jeg "gem som" i ane-bilag, hvor så opslaget bliver gemt under anens løbenr. + et bogstav for hændelse.
I mappen ane-bilag vil jeg have alle de gemte sider i løbenummerorden, så jeg kan finde dem og evt. skrive dem ud.
Hvis jeg vil skifte slægtsprogram, vil jeg få et problem, idet dette vil medføre nye løbenumre.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Lis B. Jensen

Hej

Mit forslag er at bruge anenummeret som mappe på PC'en eller som faneblad i et ringbind.
Billeder angiver jeg på PC'en med anenr_navn_år

Lis
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Eli Lothardt Dahl

Hej Lis

hvis vi to forstår det samme med anenumre, hvad gør du så med aners søskende, de har jo ikke noget anenummer?
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Hans Poulsen



Hej Lis

"Mit forslag er at bruge anenummeret som mappe på PC'en eller som faneblad i et ringbind".

Må jeg - kemisk renset for selv det mindste tilløb til polemik og andet af den skuffe - spørge, hvor og hvad der er, jeg eventuelt overser.

Lad os sige, at du har fundet den orginale indføring i kirkebogen af

Peter Nielsens fødsel 05.09.1843, hans hjemmedåb 11.09.1843, hans fremstilling i kirken 25.09.1843. hans forældre, faddere, moderens alder ved nedkomsten og evt. noter i anmærkningsrubrikken - og taget et fotografi af siden fra kirkebogen og printet den ud.

Senere har du skrevet samtlige data ind i dit slægtsprogram - og så er det, jeg spørger: Hvad skal du bruge den kopi, der er blevet sat ind i et ringbind med rette identifikatiosnummer, så kopien er nemt at finde, - ja, hvad skal du bruge den til?

Venlig hilsen og god weekend
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Hej Hans,

Originalen kan altid bruges ( og det er ikke dig, jeg hentyder til  ;) ).
Der kan jo senere opstå tvivl om f.x. tydning af faddere mv. Der er originalen jo eneste korrekte kilde.

Endelig er der jo sikkerhedsaspektet. Skulle PC'en "dø" - eller - gud forbyde det - blive stjålet, er det godt med originalerne, hvis man ikke har en sikkerhedskopi.

Og det er jo et holdningsspørgsmål om vi ønsker at have dokumentation på papir (for mig vil papir altid kun være backup for en elektronisk version)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Poulsen



Hej Leif

"Originalen kan altid bruges".

Tak for dit bidrag til afklaringen.

Desværre mangler vores tid originaler - de produceres desværre slet ikke mere, da vi fra fødsel til grav er udsat for de samme påvirkinger, nyheder, fortolkninger etc. etc. Da jeg var barn, var der originaler overalt, forekommer det mig.

Det, du kalder *original*, Leif, er vel den *KOPI*, der er taget af kirkebogen og printet ud, og som nu er genstand for en debat om, hvorledes den bedst bevares - eller misforstår jeg noget?

Og joh, jeg erkender, at brand, tyveri, vandskade, it-nedbrud etc. etc. kan ødelægge ens data, som har taget år om at indsamle.

Hvis Lisbeth anskaffer et slægtsprogram, var det så ikke nemmere med korte mellemrum at tage en kopi af det, der er indført i slægtsprogrammet - eller to kopier, hvoraf den ene kan gemmes i ens bankboks, hos et familiemedlem etc.?

Jeg er altfor fej til at fortælle, hvad der er sat ind i 11 tætpakkede røde ringbind, der står og tager kostbar plads op i overskabet på mit entreskab. Jeg rører dem ALDRIG, og forrest i hvert bind er en kort, tydelig note, der siger et eller andet om, at hvis jeg nogensinde dør, kan indholdet roligt sendes i en plomberet sæk til forbrændinsanstalten. Boet betaler. Jeg småforagter mig selv, fordi jeg ikke selv rydder skabet og fylder det op med fx rødvin.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Eli Lothardt Dahl

#21
Hej Hans

"fidusen" med mit nye system er, at jeg ikke printer siden ud, men kun gemmer den digitalt.

Hvis du en dag kontaktede mig, for at spørge, hvorfra jeg har, at Peter Nielsen er døbt 05.09.1843, så ville jeg kunne gå ind i min mappe (på pc-en) for at få skrevet siden fra kirkebogen ud, når jeg har fundet hans løbenummer i mit kartotek.

Når jeg sammenligner mine datoer med andres datoer, sker det, at der er en forskel. Jeg har nu en kopi af kirkebogen, og jeg kan rette datoen, hvis det er mig, som er forkert.

PS det er ikke en god idé, at opbevare rødvin i et overskab. Helst koldt, mørkt og ikke for svingende temperatur (bunden af klædeskabet i soveværelset)
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Leif Sommerdal

Hej Hans,

Jo - jeg kan også huske de rigtige originaler. Og ja - du har ret - de findes ikke mere, eller også gemmes de væk.

Og - jo - du har da ret i, at det er en "KOPI", men den indeholder jo stadig den originale håndskrift om hvilken, der til stadighed kan opstå diskussion om tydningen af.

Personligt har jeg en del originale fotos, som jeg adrig vil skille mig af med - IT eller ej
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Poulsen



Hej Leif

"..den originale håndskrift om hvilken, der til stadighed kan opstå diskussion om tydningen af..".

Ja, men vi har jo alle samme kirkebogen liggende på AO, og driller skiften, har vi *Hjælp til tydning*.

Jeg gentager, Leif, jeg er hverken pirket eller i drillehumør, men jeg føler en vis mission i at fortælle andre slægtsforskere, at 11 røde ringbind i ens entreskab ikke lige er sagen - medmindre man har en bolig på 400 kvadratmeter.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jytte Rauh


Hej alle på tråden.

Indrømmet, jeg har også et par mapper, ikke røde, men hvide.

Udskrifter fra kirkebøger mv. gemmer jeg dog ikke på papir og ej heller på min computer. Årstallet og navnet har jeg jo omhyggeligt noteret i mit program på computeren, og skulle jeg blive i tvivl (det sker!), går jeg ind på AO og tjekker det der! Det gælder både folketællinger og kirkebøger. Er der oplysninger, jeg finder ad mere kompliceret vej, så er det, jeg tager kopier og gemmer dem i mappen sammen med et udprint af de oplysninger, jeg i øvrigt har om personen. Mapperne er så indrettet efter anernes numre i det almindelige nummersystem, dvs. min far er nr. 2, farfar nr. 4 etc. Eventuelle børn bliver så undernummereret som nr. 2.1, 4.4.3.1 etc. alt efter deres plads i børnerækken. I mapperne gemmer jeg også eventuelle originale fotos, kort, dødsannoncer og andre bilag under de enkelte personer. Bag på mapperne har jeg så noteret anenumrene og navne og stillet mapperne i nummerorden.

I øjeblikket har jeg noteret ca. 8.000 personer i slægten, og de fylder ca. 20 ringbind, men i forskellig tykkelse, og de optager i alt ca. 1.50 m hyldeplads. Det synes jeg ikke er så galt.

Mvh
Jytte Rauh

Inger Huus

Hej

det glæder mig ,der er flere end mig der printer kirkebogsoplysningerne ud ,jeg har foreløbig 8 ringbind
da jeg ikke er så god til at bruge computer, er det nok en indviklet metode ,jeg bruger ,jeg klipper det fra jeg skal bruge ,og klæber det på et A4 ark og skriver teksten nedenunder (dejligt med hjælp til tydning)endvidere sætter jeg også en seddel med navne og anenumre øverst på siden,så det er nemt at finde.

Jeg skriver Kb  amt -herred -sogn og årstal nederst på siden,det gjorde jeg desværre ikke i starten,så det må jeg gøre senere.

Jeg har garderet mig på flere måder med hensyn til nedbrud på computeren ,jeg bruger My Heritage og har også lagt programmet over på en usb nøgle,og derforuden har jeg skrevet alle oplysninger ind i Word,nogle vil nok mene det er dobbelt arbejde,men jeg har glædet flere i familien ,der gerne vil lave lidt forskning ,det er nemmere når man kan have det hele på skrift foran sig,det er jo nemmere når vi kan hjælpe hinanden
mvh Inger Huus

Lisbeth Olsen

Mange af jer snakke om disse anenumre... og det lyder som en god ide, men hvordan give i slægtningene numre?

Leif Sommerdal

#27
Som jeg har forstået det, kan ane numre kun bruges i forbindelse med direkte forfædre. Det er fx. ikke muligt at give anenummer til en onkel.

Den person man starter med kaldes probanden og tildeles nr 1
For hver generation tilbage tildeles faderen nummeret*2 og moderen nummeret*2 +1

Det vil f.x. sige
Du har nr 1
Din far har nr 2 (2*1) og din mor nr 3 (2*1 + 1)
Din farfar har nr 4 (2*2), din farmor nr 5 (2*2 +1), din morfar nr 6 (3*2) og din mormor nr 7 (3*2 + 1)

Du kan bl.a se mere her: http://da.wikipedia.org/wiki/Anetavle

En yderligere ulempe ved anenumre har med anesammenfald og aneforskydning at gøre. Dette skyldes ægteskab på tværs af eksisterende familierelationer, som bl.a kan forkomme i forbindelse med ægteskab mellem fætter og kusine - eller mellem en mand og hans kusines datter.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Eli Lothardt Dahl

Jeg er helt enig med Leif. På min hjemmeside http://home1.stofanet.dk/elines-aner/Anenumre.htm er der en længere forklaring på anenumre.

Min familie (Dahl) er frygteligt indgiftet. ;) Min tip2-oldefar er også min tipoldefar.

Hvis jeg skriver en aneliste ud, begyndende med min far, får Mathias Clausen Dahl følgende anenumre: 16, 20, 12 og 28. Hvis jeg skriver min egen aneliste ud, får han følgende numre:32, 36, 20 og 44.

Jeg har derfor aldrig forstået, hvorfor nogle manuelt sætter anenumre på, med mindre de ikke bruger et slægtsprogram (som automatisk sætter de rigtige anenumre på).
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Anne Marie Holck

Citat fra: Lisbeth Olsen Dato 08 Okt 2011 - 22:33
Mange af jer snakke om disse anenumre... og det lyder som en god ide, men hvordan give i slægtningene numre?

Glem de numre, og brug et slægtsforskningsprogram - anenumre er fra en tid, hvor man ikke havde IT til at holde styr på sine data, og hvor et slægtsforskningsprogram ikke var en del af en slægtsforskers værktøjer. Jeg har selv slægtsforsket i 10-12 år, og jeg har ikke een eneste gang haft brug for et anenummer. De funktioner, som anenumrene blev brugt til, klarer programmerne idag i en håndevending- og endda også, hvis man formaster sig til at skifte proband :D