Tydning af dele ved vielse - Tranum, Hjørring 1742-1814

Startet af Poul Martin Jensen, 06 Okt 2011 - 03:28

Forrige emne - Næste emne

Poul Martin Jensen

Det drejer sig om Tranum sogn i Øster Han herred Hjørring amt.
Kirkebogen for 1742-1814, opslag 380.

Nederst fremgår det at Christen Christensen og Maren Nielsdatter bliver gift i 1811.

Så vidt jeg kan se, så kommer Maren fra Mølgaard (tjeneste), mens jeg har noget svære ved at tyde hvad der står efter Christen?

Er der nogen der kan tyde hvad der står om vielsen ellers?

Kirkebogen springer lidt i sidderne, så det der står nederst på siden forsætter på opslag 537, omend jeg ikke er sikker på at der er noget relevant der.

Med venlig hilsen,
Martin

Nicolai Falberg Jensen

Hej Martin

September d. 27de ægtevied Christen Chri-
stensen Puurrup og Maren Nielsdatter
i Mølgaard. Forloverne Peder Ander-
sen i Mølgd og Poul Christensen ved Bæken

I forhold til denne vielse er der ikke noget relevant på opslag 537, da Christens og Marens vielsesindførsel slutter opslag 380 :)

Venlig hilsen
Nicolai

Poul Martin Jensen

Jeg takker for tydningen.

Det ligner godt nok Puurrup, spøjst. De senere generationer brugte af og til slægtsnavnet Panderup, men det ser ikke ud til at det er hvad præsten skrev.

Med venlig hilsen,
Martin

Lillian Larsen

Hej Poul Martin

Der står Pannerup - vær opmærksom på at det er Lerup sogn.

Hilsen Lillian

Nicolai Falberg Jensen

Hej Lillian

Jeg bøjer mig - der står Pannerup.
Stregen over n, som markerer dobbelt-n, forledte mig til at tro, at det var to u'er :)

Venlig hilsen
Nicolai

Poul Martin Jensen

Jeg må indrømme at for mig ligner det også to u'er, men der er jo en grund til at jeg spurgte efter tydningshjælp  ;)

Pannerup lyder i forbindelse med slægtsnavnet Panderup også meget sansynligt, og jeg kan se med andre i og omkring det sogn, at stavemåden skifter en del, ex. også ofte med Pandrup, så jeg gætter på, udfra den brede brug omkring 1800-1840, at starten på brugen af det må ligge 1750-1700 eller før.

Den del af slægten ligger på min morfars side, og udover nogle få besøg på min morfars fars slægtsgård i Torslev som barn, så kender jeg ikke videre til Hjørring amt, så jeg bliver jo lidt nysgerig efter hvor Pannerup/Pandrup/Panderup/etc. måtte ligge?

Derudover så takker jeg igen for hjælpen.

Med venlig hilsen,
Martin

Lillian Larsen

Hej.

Undskyld min nysgerrighed - men hvem er du i familie med i Torslev.
Min fars familie stammer fra Torslev.

Hilsen Lillian

Poul Martin Jensen

Det gør såmænd intet Lillian.

Min morfar var Christian Klit Mose, og hans far Martin Mose havde Toftegård i Torslev i Brovst, som han igen overtog fra sin far Søren Mose (Klit delen er fra Martins kone Inger Kirstine).

Søren tog Mose navnet fra sin kone Maren, omend jeg ikke ved hvorfor. Hans far Niels Christian og bedstefar Christian brugte Panderup, og det er så Christian der ved vielsen har fået skrevet slægtsnavnet som Pannerup (måske er d'et stumt?).

Mhs. til gården...

Ud fra dagbøger en bror til min morfar skrev fra 1920'erne og op, så ved jeg at Søren ikke var den første i slægten der havde gården, men slægt skal nok forståes lidt bredt her, for han fik den vist ikke efter forældre etc. - kort efter Sørens død, da nedbrændte dele af gården, og ud fra dagbøgerne ved jeg, at den ældste del der, da netop var 200 år, da der bliver bemærket at slægten selv havde lavet det (var vist laden).

Martin Mose var for sin tid temmelig fremsynet, og var altid ude med det nyeste, eks. mere ydende kvæg sorter etc. og som sådan forudså han også at fremtidens landbrug ville kræve lån etc. for at kunne fungere, noget han ikke brød sig om. Udover gården så havde han forskellige jorde og ejendomme, så han valgte allerede da han var 50 at sælge gården, og han ville ikke sælge til sine børn da han ikke mente at landbrug ville være vejen frem for dem.

Så vidt jeg har forstået, så prøvede han andre gårde i Hjørring amt før han overtog Toftegård, vist også en der hed Torslunde(?).

Med venlig hilsen,
Martin

Lillian Larsen

Hej Martin

Desværre det var ikke min slægt - men jeg har kendt Erik Mose der blev dyrlæge - så kan du næsten regne ud hvor gammel jeg er.
Så ved du måske at der findes en slægtsbog over slægten MOSE.
Med hensyn til navnet Pannerup måske er det en anden måde at stave PANDRUP på ?

Hilsen Lillian

Poul Martin Jensen

Hej Lillian

Eriks søn Peter har lige nævnt det overfor mig, men det er vist kun en eller to af min morfars søskendebørn der stadig har en kopi, så det er lige med at opstøve dem.

Ved ikke om den nogensinde blev udgivet, eks. som biblioteksbog? det ville gøre det hele noget nemmere må jeg indrømme  ;D

Og jo jeg tror såmænd nok at Panderup og Pandrup slægterne har samme rødder, men jeg kan se at fra ca. 1800 og op, så holder de forskellige slægter temmelig konsekvent fast i stavemåderne.

Med venlig hilsen,
Martin

Lillian Larsen


Hej Martin
Bogen kan lånes på biblioteket den hedder:Efterkommere efter Lars Andersen Mose,gårdejer i Bratbjerg Gårde i Tranum sogn.

Hilsen Lillian

Erling Agesen

Godaften,

Jeg har lidt data på Martin Mose, hans søskende, og forældre - samt aner længere tilbage på hans mors side.
Det er muligvis velkendt for dig, men er du interesseret, så prøv at kigge her: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=gerda&id=I526.

Har du evt. oplysninger om Martin Moses søster, Johanne Kirstine, og ægtefælle Thorvald Abildgaard ?


Venlig hilsen
Erling Agesen

Med venlig hilsen
Erling Agesen

Poul Martin Jensen

Lillian jeg siger Tak! jeg bestiller den med det samme - selv hvis det ikke siger så meget om Sørens forældre, så vil der jo nok være andet jeg kan bruge.

Erling jeg tror jeg vist på et tidspunkt har lånt fra dit træ, for at få startet mit eget, så jeg er ikke sikker på jeg har nye oplysninger den vej om.

Jeg fandt et gammelt halvdefekt billede af Søren med tre af hans børn, og jeg gætter på at det så må være Johanne Kirstine (1880-1968) der står bag ved ham, men det er også muligt det er Ane Kirstine? (1884-1957). Hvis det har interesse kan jeg også sende dig et større digitalt format, det er bare stedet her der sætter en grænse på 200kb (jeg har også en et halvdårligt billede/kopi af Sørens kone Maren).

Det jeg kan fortælle dig omkring Søren, om du ikke allerede har disse informationer, er at hans far hed Niels Christian Christensen, hvor han ifølge oplysninger fra vielsen med Ane Kirstine Sørensdatter i 1842 i Lerup, skulle være født den 16 Juli 1813, hvad der i lange tider gav mig grå hår i hovedet, da jeg ikke kunne finde en sådan fødsel nogen steder, dog ved nærmere forskning så stemmer det med en fødsel den 16 Juli 1815 i Lerup, og en af ledetrådene er henvisningen til brugen af Panderup i den slægt.

Ane Kirstine Sørensdatter var lidt nemmere, omend jeg ikke har haft tid til dybere forskning af hende (tiden er altid en mangelvare) Hun lader til at være født i Lerup omkring 1812, og forældrene skulle så være Søren Nielsen (ca. 1770) som den senere Søren Mose fik navn efter, og Anne Jensdatter (ca. 1771).

Forældrene til Niels Christian var Christen Christensen, som ved vielsen med Maren Nielsdatter i 1811 jo så går under Pannerup også, og det er netop ham og sønnen der senere bruger Panderup også, eks. ved konfirmationer etc.

[vedhæfting slettet af admin]

Erling Agesen

Martin,

OK, så kan jeg nok ikke bidrage med mere.
Personerne, vi taler om, er ikke de mest interessante i min slægtsforskning.
Søren Nielsen/Moses kone, Maren Mose (1845-1908), er ud af en sidegren til min kones aner, og hun og hendes slægt tilbage i tiden har jeg vist rimeligt styr på.
På Søren Nielsen/Moses fødsel i Ø. Svenstrup har dokumenteret ved kb-opslag, men jeg har undladt at registrere hans forældre mm.

Tak for dit tilbud om foto, som jeg dog vil sige nej tak til.

Med venlig hilsen
Erling

Med venlig hilsen
Erling Agesen