Ny version af "Amt-Herred-Sogn"

Startet af Erik Bachmann, 02 Okt 2011 - 13:31

Forrige emne - Næste emne

Erik Bachmann

Efter lang tids "smølen" er det nu lykkedes at få lavet en ny version af portalen "Amt-Herred-Sogn".

Der er tale om en "beta" version. Dvs. at der stadig er knaster og fejl på siderne. I må MEGET gerne sende evt. fejl til mig. Så vil jeg forsøge at rette dem hurtigst muligt.

Som før er der tale om en portal, hvor hovedparten af data stadig hentes udefra. En del sider er flyttet eller blevet bygget om så de ikke længere kan læses af den gamle version.

Desværre har er der nogle sider (bl.a. Arkivalier Online og Dansk Demografisk Database) som er så lukkede i deres udformning, at det pt ikke er muligt at hente data fra dem. Jeg arbejder dog stadig på sagen.

Resultatet af mine anstrengelser kan ses på: http://clicketyclick.dk/amt-herred-sogn/beta/

P.S. jeg følger normalt ikke diskussionen her på forum, så tøv ikke med at kontakte mig direkte  ::)

Lis B. Jensen

Det lyder godt. Tak for det - du hører hvis jeg støder på noget
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Anna N Rasmussen

Åhr - mon ikke du lige kigger lidt med herinde ind imellem, for at læse vores reaktioner? Jeg poster i hvert fald lige min ros til dig her i åbent forum  8)
Tak for det store arbejde, Erik, og også jeg skal nok give dig besked (og i så fald direkte), hvis jeg finder eventuelle fejl.

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Erik Bachmann Pedersen

Sitet er hermed lukket

DIS-Danmark har meddelt, at man ikke længere ønsker at samarbejde omkring Amt-Herred-Sogn projektet og frabeder sig, at man søger og viser data fra DIS-Danmark.dk og slaegtogdata.dk.

Projektet er derfor lukket ned pr. 8/11-2011.

Jeg synes selv, at det er rigtigt ærgerlig, netop nu, at der var en ny og forbedret udgave på vej.

:(

Lauge Jensen

#4
Hej Erik

Citat fra: Erik Bachmann Pedersen Dato 08 Nov 2011 - 10:33

Jeg synes selv, at det er rigtigt ærgerlig, netop nu, at der var en ny og forbedret udgave på vej.  :(

.

Det synes jeg også

Har DIS-Danmark ikke givet en nærmere begrundelse for ikke at ville samarbejde?

Hilsen

Lauge

Arne Feldborg

#5
Citat fra: Erik Bachmann Pedersen Dato 08 Nov 2011 - 10:33
DIS-Danmark har meddelt, at man ikke længere ønsker at samarbejde omkring Amt-Herred-Sogn projektet og frabeder sig, at man søger og viser data fra DIS-Danmark.dk og slaegtogdata.dk.
Det er så Eriks udlægning.!

Som bekendt har siden været i forfald gennem det seneste års tid. Og allerede for et års tid side valgt min
forgænger derfor at fjerne linket til hans side. Linket har jeg senere genindsat i forventning om, at tingene ville blive bragt i orden.

Og som det også har været meddelt her i Forum har Dis-Danmark allerede for flere måneder siden tilbudt at hjælpe med at få i hvert fald de værste fejl rettet- det har Erik afslået.

Gennem den seneste månedstid har vi været i konstant kontakt med Erik, og har drøftet hvordan vi kunne være ham behjælpelig med hans nye side. Herunder især i hvor høj grad vi skulle stille serverkapacitet og båndbredde til rådighed for meget brede og meget ressourcekrævende søgninger direkte i vore databaser.

De forslag vi er fremkommet med er alle blevet afvist af Erik. Og han har i dag meddelt mig, at han uden videre varsel har lukket siden ned. Så hvem der har afbrudt samarbejdet kan vel diskuteres.?

Med til historien hører, at ISP'en (Azero a/s) på vort gamle Forum, på grund af nogle begivenheder for en måneds tid siden, har valgt at lukke for Eriks adgang til alle sider på den server. Jeg har tilbudt Erik at være ham behjælpelig med at få denne  spærring fjernet.

Dette blot til orientering på given foranledning. Jeg tror ikke nogen, og allermindst Erik, har nogen interesse i en lang offentlig diskussion om emnet. Og det undrer mig, at han i det hele taget lægger op til det, og især at han kommer med en begrundelse der i bedste fald må betegnes som noget ensidig.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Erik Bachmann Pedersen

Arnes indlæg omkring Amt-Herred-Sogn må stå helt for Arnes egen personlige regning.

Jeg har haft et upåklageligt samarbejde med DIS-Danmark omkring Amt-Herred-Sogn siden 2003, hvor sitet startede som et fælles projekt i DIS-Danmark imellem en række udbydere af services til DIS-Danmarks medlemmer og slægtsforskere i almindelighed. Det blev mit lod at lave selve setup med hjælp fra de øvrige interessenter.

På et tidspunkt opstod der alvorlige problemer med driften af DIS-Danmark.dk i forbindelse med en ny version af PHP.  Fejlen var af en generisk karakter og ramte ikke kun DIS-Danmark.dk. Men Amt-Herred-Sogn blev flyttet til mit eget site aht. fejlsøgning.

Grundet egen familie, arbejde og slige uvedkommende ting har jeg ikke haft tid eller kræfter til at videre udvikle Amt-Herred-Sogn førend i dette efterår. Kort tid efter at jeg havde offentliggjort en ny testversion blev jeg kontaktet af en bruger ang. en fejl. Denne henvendelse besvarede jeg - som altid med kopi til webmaster@dis-danmark.dk

Modsat tidlige udløste denne mail et skarpt angreb, hvor det blev insinueret, at jeg forsøge at ødelægge DIS-Danmarks website, stjæle information og give foreningen et dårligt ry med Amt-Herred-Sogn.

Jeg har forsøgt at få en dialog i gang med både hjemmesideudvalget - og Arne Feldborg, men alle henvendelser har været forgæves.

Da det ikke er min intention at skade foreningens sårbare omdømme - eller skrøbelige website - har jeg været nødsaget til at lukke projektet helt ned for nuværende. Dette for at sikre, at der IKKE kommer angreb på DIS-Danmark.dk fra mine sites.

Ang. bemærkningen "Jeg tror ikke nogen, og allermindst Erik, har nogen interesse i en lang offentlig diskussion om emnet." så er det faktisk det modsatte jeg ønsker:

Er der overhovedet behov for Amt-Herred-Sogn?
Skal der kun være adgang til Slægt og data for betalende medlemmer?
Hvilke services vil medlemmerne - og offentligheden efterspørge?

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at korrespondancen imellem Arne og undertegnede ikke har været nogen harmonisk skønsang, men afvisende - DET har jeg bestemt ikke været!

Lad min afsluttet svanesang være en kopi at mit sidste - desværre endnu ubesvarede brev til Arne Feldborg og hjemmesideudvalget:

CitatFrom: e_bachmann@clicketyclick.dk
To: webmaster@dis-danmark.dk; [Medlemmerne af hjemmesideudvalget
Subject: RE: Link til Amt-Herred-Sogn
Date: Tue, 8 Nov 2011 15:47:40 +0100

Der er næppe det problem, som ikke kan løses over kaffe og kringle! Winking smile

Lad os mødes og tage en snak om det.

{ö} Erik Bachmann

... så hvis I giver kaffen - så er jeg frisk på at medbringe en kringle!  ;)


Leif Sommerdal

Jeg skal ikke gøre mig klog på om der er fejl det ene eller det andet sted.
Jeg kan blot som almindeligt medlem konstatere, at personfnidder igen ser ud til at have ødelagt et godt hjælpemiddel. Det forrige projekt var et samarbejde om gravsten, som røg af sporet.

Jeg kan kun anbefale parterne til at søge at genoprette samarbejdet, så vi kan få hjælpemiddelet tilbage
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

#8
Jeg kan kun henholde mig til det allerede skrevne. Jeg har ikke besvaret noget med et skarpt angreb og jeg har ikke insinueret noget (men det forekommer mig måske, at andre er godt i gang med dette).

Jeg har blot konstateret de faktiske forhold omkring forbrug af serverkraft, båndbredde, indkopiering af vore sider på Eriks egen side, samt problemet med at Azero havde blacklistet Erik.

Jeg har adskillige gange foreslået Erik at indgå en aftale om det fremtidige samarbejde.

Erik har ikke ønsket at indgå en aftale om i hvor høj grad han måtte trække på vor server og på vor båndbredde, medmindre det kunne blive 100% på hans præmisser. Derefter meddelte han uden varsel, at han agtede at lukke siden.

Jeg har også allerede for et halvt år siden tilbudt Erik at hjælpe med de problemer der har været - også det har han afslået. Så jeg synes måske ikke det er helt rimeligt, at han nu offentligt prøver at hænge mig personligt ud som den der er skyld i alle problemer.

Dette er faktiske kendsgerninger der kan dokumenters. Men hvis Erik har ændret menig og nu er villig til at indgå en aftale står jeg naturligvis til disposition.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/