Data fra Tyskland

Startet af Erling Pedersen, 30 Sep 2011 - 09:03

Forrige emne - Næste emne

Erling Pedersen

Jeg savner oplysninger om forældrene til Anna Margrethe Schmidt.
I Sankt Pauls kirke i Århus 1932-1942, side 245 anføres, at A.M.S. er død den 24-11-1934 og at hun er født d. 21. maj 1874 i Tyskland (Deuben).
Er der nogen som kan hjælpe mig med oplysninger om hendes forældres data (fødested og dato samt dato for deres død) ?
med venlig hilsen
Erling Pedersen

Inger Buchard

Du kan få oplysninger om fødslen ved henvendelse til personregisteret hvor hun er født, men: der er flere Deuben i Tyskland; har du nogen ide om, i hvilket område 'dit' Deuben ligger?
Faderen hed Christensen - han må da være dansk?
Har du ledt efter ægteskabet med Henrik Hansen Schmidt, død 1920 - måske står der mere dér?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Erling Pedersen

Hej Inger.
Tusind tak for din besvarelse, men desværre ved jeg ikke hvilket "Deuben" det er. Jeg mener ikke, at A.M.Schmidt er blevet gift i Sct.Pauls kirke (efter jeg har gennemgået kirkebogen). Jeg har fundet A.M.S. et sted i folketælling, men her står blot anført at hun er født i Tyskland.
Jeg ser herefter ikke flere muligheder for at finde hende, men tak skal du have.
venlig hilsen
Erling Pedersen

Inger Buchard

Heller ikke skiftet - hvis der da er eet?

Her er de mulige Deuben:
Deuben, Burgenlandkreis, Sachsen-Anhalt mellem Weißenfels og Zeitz an der Nödlitz
Deuben, del af Bennewitz, Sachsen vest for Wurzen
Deuben, del af Freital, Sachsen i sachsisk Schweiz
Großdeuben, del af Böhlen, Sachsen, syd for Leipzig

God jagt!

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Gitte Johansen

#4
Hej Erling

Jeg har fundet hendes konfirmation. Århus, Vor frue, 1887-1890, opslag 234. Der står, hvor hun er født.
Måske skal Inger lige se det.

Endvidere kan jeg se, at i en folketælling Århus, Bruunsgade 54, vist nok 1901, står der, at hun tager ophold i 1874 i Århus.

Det var ft1911, Århus, Bruunsgade 54
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Så er der lige et bryllup. Århus Domsogn, 1902-1907, opslag 207.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#6
Hvis du skriver Carl Christensen, Stilling Skomager, under Århus kommer 1880 frem under DDA. Der står der, at moderen er fra Sachsen.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Vagn Altmann

Bemærk at ved konfirmationen er fødestedet stavet "Döhlen", dem er der desværre også flere af. Ved brylluppet står der "Döhlen S.",  det kunne være Döhlen, Seelitz imellem Leipzig og Chemnitz.
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Inger Buchard

Konfirmationen siger også, at dåbsattesten er udstedt af Pfarramt Döhlen - som dermed må være et sogn.
GOV siger om Sachsen (jeg læser Döhlen S. som Döhlen, Sachsen)
Döhlen, Kreis Bautzen (= 02627 Döhlen b Bautzen)
Döhlen, Kreis Borna (= 04539 Döhlen b Pegau)
Döhlen, Kreis Döbeln (= 04720 Döhlen b Döbeln)
Döhlen, Kreis Leipzig (= 04420 Döhlen b Leipzig)
Döhlen, Kreis Rochlitz (= 09306 Döhlen b Rochlitz)
Döhlen, Kreis Torgau (= 04886 Döhlen b Torgau)

Herpå må kunsten være at finde en evangelisk menighed (da pigen blev konfirmeret i Vor Frue, Aarhus) med sognenavnet Döhlen
Her er:
v.-Luth. Pfarramt Freital Döhlen se mailadressen på http://www.kirchspiel-freital.de/Kirchenblatt.pdf

Send an mail og spørg, om man der kender moderen Christiane Henriette Christensen født Eber gift med Carl Christensen, Skomager, der i Döbeln eller Deuben, som ligger i nærheden) har fået datteren Anna Margrethe Christensen f.  21.5.1874

Det vil man sikkert gerne slå op - eller fortælle dig, hvor du kan finde kirkebøgerne - mod behørig betaling.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Vagn Altmann

Citat fra: Inger Buchard Dato 30 Sep 2011 - 17:47

Send an mail og spørg, om man der kender moderen Christiane Henriette Christensen født Eber gift med Carl Christensen, Skomager, der i Döbeln eller Deuben, som ligger i nærheden) har fået datteren Anna Margrethe Christensen f.  21.5.1874

Det vil man sikkert gerne slå op - eller fortælle dig, hvor du kan finde kirkebøgerne - mod behørig betaling.

Inger

Erling, hvis du henvender dig til kirkekontoret, som Inger henviser til, så vær lige opmærksom på at Crhistiane Henriette kan være født Ebert, det står der ved vielsen, som Gitte Johansen har fundet.
DDD.DDA siger godt nok Eber og det står der også i den håndskrevne folketælling FT1880 Aarhus, Aarhus opslag 49, men dem er der ofte fejlskrivninger i.
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Erling Pedersen

Hej til Inger, Gitte og Vagn.
Jeg takker for jeres store deltagelse i eftersøgningen af A.M.S.´s forældre i Tyskland.
I har givet mig en del nye muligheder, som jeg nu vil forfølge - tusind tak!
med venlig hilsen
Erling