Hjælp til opslag i LAK ang borgerlig vielse 2. februar 1938

Startet af Jacob Witt-Larsen, 28 Sep 2011 - 00:49

Forrige emne - Næste emne

Jacob Witt-Larsen

Hej  :)

Jeg har brug for hjælp til opslag angående en borgerlig vielse foretaget d. 2. februar 1938

Jeg søger viden angående fødested for min oldefar Olaf Østergaard Schmidt. Olaf er født d. 5. Januar 1911. Jeg kender desværre ikke stedet for hans fødsel og det er faktisk det jeg jagter ;)
Olaf fik min mormor, Carla Marie Schmidt,  med min oldemor Lydia Nielsen, AO Randers amt, Sønderhald Herred, Vivild Sogn - 1933-1945 opslag 54. I følge dette opslag er der foretaget en borgerlig vielse i København d. 2. februar 1938.
Der foreligger dog også disse oplysninger fra AO Skanderborg Amt, Gjern Herred, Linå Sogn opslag 145 Nederst står der at om Carla Marie Schmidt under anmærkninger, skriftlig tilladelse til navngivelse fra Olaf Østergaard Schmidt af Blegdamsvej 70, København (1/8-1936).

Jeg håber at dette kan give en eller anden form for hjælp. Det er ret svært at finde videre i den gren når jer gennem flere forgæves forsøg har prøvet folketællinger osv.

På forhånd tak for hjælpen
Jacob Witt-Larsen, Nakskov

Vivi Winther

Hej han har givet tilladesen, da de ikke var gift i 1936, men først i 1938. Har du lagt mærke til han stod fadder ved hendes dåb og hun var anbragt  på Børnehjemmet "Solbo" i Resenbro?? Lydia boede hos forældrene i Østed, Vejle i 1936. Forblev de ikke gift?? Kom Carla ikke hjem?? Få evt. oplysninger om Olaf via folkeregisteret du kender jo adressen i 1936, samt hans fødselsdata, det koster ca 50 kr. Håber det lykkes for dig. Mvh Vivi
OBS Tjekket hele Odense, da der var en Olaf Schmidt derfra i København uden årstal, men "din" Olaf er ikke født der.
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Jacob Witt-Larsen

Hej Vivi.

Tak for de svar.
Lige for at svare på dine spørgsmål  :) Jo de forblev gift. Det sidste jeg kan huske af dem er deres guldbryllup i 1988. de fik også en datter i 1944. Jeg forsøger at få fat i hende så jeg kan få at vide hvor hun er født. Jeg har aldrig hørt noget om det børnehjem og det har min mor heller ikke, så det har nok kun været indtil de blev gift.... Det var jo dengang hvor man så meget ned på ugifte kvinder der fik børn.

Venlig Hilsen
Jacob Witt-Larsen

Vivi Winther

Hej Jacob, hvor boede de , som du husker det, Jylland, Sjælland evt by navn eller hvor er din moder født der ligger jo også måske nogle oplysninger gemt, Carlas konfirmation er også spændende hvor mon det er, hun burde være noteret i Ødsted sogn også da dette er stedet hvor moderen opholdt sig timånedersdagen før fødsel hos forældre, men kan ikke finde hende,  :), ja der er mange spørgsmål men når det så giver bonus er det jo super. Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Jacob Witt-Larsen

Hej Vivi

Jeg kan huske de boede I København, dog ikke hvor. Jeg har forsøgt at finde Lydias konfirmation, men lige præcis 1929 i balle sogn, hids herred, Viborg amt er der ikke. Årrækken mellem 1927-1934 mangler og derfor er der heller ikke meget at finde der. Jeg har lige ledes forsøgt at finde Olaf Østergaard Schmidt, min oldefar via folketællingerne, men jeg kan simpelthen ikke få nogen form for bid overhovedet, det eneste jeg mangler er faktisk hans fødested, for så kan jeg komme noget videre. Jeg Kender også navnene på deres forældre og forsøger mig selvfølgelig også igennem dem, men på den sidde kan jeg heller ikke komme igennem :-(

Der for håber jeg at der er en venlig sjæl der vil slå deres vielse op, eller som kan nogle trick når de søger på nettet :-)

Fortsat god dag
Jacob Witt-Larsen