Plejefamilie i 1890´erne til Dagmar Alvilde Sørensen, Svostrup sogn

Startet af Bjarne Smedegaard, 27 Sep 2011 - 13:53

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Smedegaard

KB Svostrup sogn 1882-1892

op 52, født 21. feb. 1889, side 72 nr. 2 (mor angives til 30 år, men fylder 29år måneden eft. barnedåb)

op 94, mor dør 8. aug 1891, 30 år, Marie Kirstine født Kristensen.

Urmageren beholder 6 børn. en nyfødt og resten fre 4 år og opefter. Dagmar 2½ sættes i pleje.

Far, urmager Søren Henriksen, viet 13. feb 1880. op 243 (indskrevet 1879 20/12 nr. 4)

Jeg har et foto fra 1910, af hendes 8 søskende

Jeg har foto fra 1917, sølvbryllup med Far, stedmoder og Dagmar + 8 hel og halvsøskende.

Hun skulle være vokset op hos en pleje familie i Svostrup, men hvilken?

Jeg har været igennem hele folketællingen, Svostrup 1901, men hun er der ikke. Hun kan evt. være ude at tjene i et andet sogn.

Jeg kan ikke finde hendes konfirmation i hverken Svostrup eller Grønbæk. (samme præst)

Findes der registrering af plejebørn, eller kunne man måske bare selv arrangere dette?

Urmagerens familie er op 195 FT 1901. Her er 2 andre søskende heller ikke hjemme.

Håber nogen kan hjælpe.

mvh. Bjarne Smedegaard

Knud Pedersen

Hej Bjarne
Jeg har 33 efterkommere efter Dagmar og ved, hvor og hvornår hun er gift og død.
Knud Pedersen.

Bjarne Smedegaard

Tak til Knud. Jeg har sendt en mail.

Hvis nogen skulle have nogle kommentarer om plejebørn generelt på den tid, så vil jeg også gerne høre om det. Det var vel sådan at man generelt hjalp hinanden i familien. F.eks. hvis en af forældrene døde?

Bjarne

Vivi Winther

Hej Bjarne, dette emne jeg jeg ledt efter, min oldemoder fødte børn anbragte dem i pleje nogen kom hjem og afsted igen men hvor, det er jo næsten umuligt at finde, jeg har været heldig med den ene i forbindelse med hendes konfirmation, har også fundet 2 boende på fattiggård og hun selv boede i hus med nogle af de andre. Så jeg håber der kommer nogle med et godt bud på hvordan man finder plejefamilier, jeg følger din tråd. Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Knud Pedersen

Hej Bjarne
Dagmar blev gift 11-05-1910 i Søby sogn opslag 121.
der står også hvem hendes plejefar var.
hilsen Knud Pedersen

Bjarne Smedegaard

Jeg siger tusind tak til Knud Pedersen.

Hvis du er interesseret, så kan jeg sende billeder med mail, fra hendes far og fars nye kones sølvbryllup.
Her er alle 7 søskende + 2 halvsøskende sammen. (9 børn, en halvsøster døde som lille)

Jeg har også et billede af Dagmars far og biologiske mor foran Urmagerbutik/bolig.

Endnu en gang tak og venlig hilsen

Bjarne Smedegaard