Hjælp til opslag i kirkebog på landsarkivet i Viborg

Startet af Susanne Lund, 26 Sep 2011 - 20:05

Forrige emne - Næste emne

Susanne Lund

Jeg skal med Trekantområdets Slægtshistorisk Forening til Landsarkivet for Sjælland den 12. oktober, hvor jeg vil forsøge at finde ud af, hvem der er min oldefar.
Min morfar er uægte barn af Anna Margrethe Petersen (Sorø Amt, Slagelse Herred, Sct. Mikkels Sogn opslag 52). Jeg ved, at hun døde i 1962-64 i Horsens, hvor hun endte sine dage på De gamles Hjem. Hun var blevet gift Ravnsbæk og inden hun kom på De gamles Hjem boede hun på Sundvej i Horsens. Jeg vil gerne vide, hvornår hun døde og hvornår og hvor, hun blev født.
Er der nogen, der har mulighed for at finde opslaget i kirkebogen og sende mig de oplysninger, der står der, så ville jeg blive rigtig glad - og spare en lang køretur til Viborg ;o)

Venlig hilsen og på forhånd tak.
Susanne Lund
Fredericia

Vivi Winther

Hej først det opslag du henviser til  er kirkebog 1904-1914 Slagelse, Skt. Mikkel, Slagelse, Sorø opslag nr 52 og dette er din morfar Kaj Rudolf Petersen f 16 September 1907. Se kirkebogen 1897-1913 Kalundborg, Vor Frue, Ars, Holbæk opslag 167. Moderen Anna Margrethe var 19 år, se anmærkningerne.Så er der spørgsmålene: Var Kaj med til Horsens? Kan ikke finde hans konfirmation hverken Slagelse eller Horsens! Hvad hed Anna Margrethes mand ud over Ravnsbæk og hvad tid kom hun til Horsens? Ved du hvor hun er begravet? Gerne flere informationer  :). Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Susanne Lund

Hej Vivi.
Min morfar flyttede til Horsens i november 1945 sammen med kone og 3 børn bl.a. min mor.
Jeg har ikke hørt andet end at min oldemor Anna Margrethe skulle være blevet begravet i Horsens - måske Vestre Kirkegård, for der hørte min morfar og hans dengang nye kone til (han var gift 3 gange).
Med hensyn til flere oplysninger om Anna Margrethe, så har min mor fortalt, at hun fik endnu en søn uden for ægteskab - en Henning, som boede i Frederiksværk og blev dræbt i en arbejdsulykke på skibsværftet omkring 1964.
Min mor har fortalt, at Anna Margrethe blev kaldt Faster, selvom hun var farmor til min mor og hendes søskende.
Min mor har også fortalt, at mens hun var lille blev min mormor indlagt på Statshospital, og hun kom med min oldemor Anna Margrethe med til Lumborg (jeg mener, det ligger i Ringkøbing Amt), hvor hendes mand - ham Ravnsbæk - åbenbart var fra.
Jeg kunne forestille mig, at min morfar måske er vokset op hos Anna Margrethes forældre, siden vi ikke kan finde noget om hans konfirmation hverken i Kalundborg eller Slagelse (har også selv ledt).
I øvrigt dejligt at få svar så hurtigt ;o)

Venlig hilsen
Susanne Lund

Vivi Winther

#3
Hej hvad hedder din mor og hvor er hun født?? Hvorfra flytter Kaj til Horsens?? Ved du hvor han boede i Horsens??Kender du evt. navnene på Anna Margrethes forældre?? Har du hørt noget om et sted der hedder Vaaseskov?? Hvad tid ca er Henning født?? Undskyld mange spørgsmål  :)
Der er flere Ravnsbæk i Lomborg, Ringkøbing som du selv nævner, kan Anna Margrethe være blevet gift der med Hr. Ravnsbæk og ca år?? Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Vivi Winther

#4
Hej igen se kirkebogen 1906-1927 Skellebjerg, Løve, Holbæk opslag 6 i anmærkninger står, at Kaj har udmeldt sig af folkekirken 19/10 1930 og indmeldt sig igen 22/3 1963, tillige står der Anna Margrethe bor på Skibsbrogade nr 1,  nu i Herrestrup, ved dåben er en fadder Peder Pedersen, Harrestrup kunne dette være hendes far?? Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Susanne Lund

Min mor er født i Slagelse, Sct. Peders Sogn - den 31. maj 1936 - har fundet hende i kirkebogen 1934-1941 - opslag 196.
Da familien flyttede til Horsens i 1945 kom de fra Hjerting, Ribe Amt.
Jeg har en udtalelse om min mor fra Sædding Skole dateret den 9. juli 1943.
Min mors koppeattest er dateret 16. juni 1938, da bor de i Tarp ved Esbjerg.
Så familien er flyttet meget rundt.
Jeg havde håbet, at hvis jeg kunne finde min oldemor Anna Margrethes død i kirkebogen, kunne jeg finde tilbage til hendes fødsel og forældre, for jeg har ingen oplysninger om hende. Og det er så ærgerligt, at hele min morfars historie faktisk stopper der. ;o(

Jeg er glad, fordi du gider hjælpe mig - jeg har ikke forsket så længe ;o)


Susanne Lund

Kan du svare mig på - hvorfor er min morfars fødsel registreret i hele 3 kirkebøger?

Vivi Winther

Hej at din morfars fødsel er i 3 kirkebøger måske  :) min farmor har det også så prøver: 1 Hvor moderen opholdt sig 10 månedersdagen før fødsel, da det er det sogn der har forsørger pligten overfor barnet (fattighjælp) 2 Det sogn barnet er født i 3 Det sogn barnet er døbt i. Håber det er korrekt svaret men sådan jeg forstår det. De andre oplysninger tjekker jeg lige, er din morfar begravet på Vestre kirkegård og har du hans dødsdata?? Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Susanne Lund

Jeg kan næsten ikke få mig selv til at svare....
Nej, jeg har ikke min morfars dødsdag, da hans 2. kone døde brød han med min familie og stiftede sig en ny. Jeg mener, han flyttede fra Horsens til Sønderborg og døde der.
Ja - sikke en rodet familie ;o)

Vivi Winther

Velkommen i klubben, min familie er være end din jeg troede min farmor havde 2 søskende nu er jeg nået op på 7 og rundt i landet så øhh rod nej  :) Jeg har lige hæftet mig ved Kaj var Murermester i Slagelse ved du om han forblev det i Horsens? Han må have været i Horsens 1963, da melder han sig ind i folkekirken igen der. Din mor er hun barn af 1 hustru?? Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Susanne Lund

Ja - det er hun. Det har jeg fundet i kirkebogen for Sct. Peders Sogn, Slagelse, Sorø - opslag 196.
Min morfar var også murermester i Horsens - jeg har fundet ham i skattebogen for 1949-50 og 1956-57.
Han må være flyttet fra Horsens sidst i 60'erne, for jeg kan huske at han cyklede forbi min mors og fars hus, når han skulle besøge gamle venner på vejen. Underligt at stå der - som lille pige - på fortovet og se ham kigge væk, når han cyklede forbi.
Det lyder spændende med din familie - antallet plejer at stige, når man går bagud i historien, ikke når man går til siden - ti hi!!! ;o)

Vivi Winther

#11
Hej ved din moders dåb er der en fadder Henning Worm Petersen  kan det være din morfars halvbror/bror?? Ved du evt aldersforskel ca?? Hvor boede din morfar i Horsens?? Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Susanne Lund

Det ved jeg ikke - jeg vil prøve at spørge min mor i morgen ;o)

Vivi Winther

Det er bare iorden, hvor boede du om jeg må være så nysgerrig, jeg kan forstå Anna Margrete boede på Sundvej ved du hvad nr eller sagt på en anden måde kender du horsensbilleder.dk, der er mange billeder fra Sundvej og andre steder i Horsens, der er også nogle billeder af en murer måske du kunne være heldig der.  :)  Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Hanne Bjørn

FT Skellebjerg 1911 opslag 15 den øverste famile har et barn boende, som nok er din morfar.
Dette ægtepar ser ud til at have en datter Anne Margrethe 18-12-1887 op118.
Hvis hun er død i Horsens Kloster sogn, kan det ikke ses på LAV, da de ikke har afleveret kirkebøger.
Så du må håbe, at hun står i Frelser kirkens bog.
hilsen
Hanne Bjørn
Horsens

Vivi Winther

Hej Hanne, jeg har haft kigget på den men der er flere ting som jeg ikke kan få til at passe: Moderens navn er forkert Dorte står der i FT hun hedder Ane Elisabeth Dorthea Hansen og er hun født i 1865 eller 1867 ved Ane Margrethe står der 22 1/4 år ved Aksel 39år, og Navnet er Anna Margrethe og ikke Ane Margrethe. I FT passer navnet kun delvist mangler Kaj men fødselsdato og sted er korrekt, måske bare mig der sover i timen  :), kender du Murermester Kaj Rudolf Pedersen fra Horsens, nu jeg kan se du er fra Horsens?? Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Susanne Lund

Hej til Hanne og Vivi.
Lige lidt få supplerende oplysninger, inden jeg skal i bad og på arbejde ;o)
Min morfar boede på Rådmandsvej 58 - han brugte ikke navnet Kaj, så det kan måske godt passe alligevel, at det er det barn i den folketælling fra Skellebjerg i 1911.
Vender tilbage i aften - det arbejde, det ta'r godt nok meget af ens fritid ;o)

Susanne Lund

Hurra - Det var den rigtige familie - den i FT 1911 i Skellebjerg.
Jeg cyklede forbi min mor på vej til arbejde i dag og der var en "farbror Aksel" og en Gerda, som havde en datter på samme alder som min mor (født omkring 1936).

Tusind tak for hjælpen - det var dejligt med dette gennembrud i forskningen ;o)

Susanne/Fredericia

Vivi Winther

 ;) Super Hanne jeg sad blot og gemt det for jeg troede det var fejl, Susanne du kan nu finde følgende:
Lars Peder Pedersen kirkebogen 1847-1891 Skellebjerg, Løve, Holbæk, opslag 21
Ane Elisabeth Dorthea Hansen kirkebogen 1881-1892 Stenmagle, Alsted, Sorø opslag 81
Lars og Ane viet 11 marts 1887 kirkebogen 1881-1892 Stenmagle, Alsted, Holbæk opslag 103
Ane Margrethe Petersen kirebogen 1847-1891 Skellebjerg, Løve, Holbæk, opslag 118
Niels Peder Pedersen kirkebogen 1847-1891 Skellebjerg, Løve, Holbæk, opslag 60
Hanssine Christiane Frederikke Petersen 1892-1906 Skellebjerg, Løve, Holbæk opslag 31    :)
Johannes Kristoffer Petersen kirkebogen 1892-1906 Skellebjerg, Løve, Holbæk, opslag 5
Axel Herman Olaf Petersen kirkebogen 1892-1906 Skellebjerg, Løve, Holbæk, opslag 28
Kaj Rudolf har du jo opslag på de 3 steder, men kan ikke finde nogen Gerda, men som du ser en anden, har forgæves søgt Kajs konfirmation. men  leder videre. Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Hanne Bjørn

Dejligt at det var den rigtige familie.
Jeg er ikke fra Horsens, men er født på Fyn, og jeg kom først til Horsens 1973. Da var Kaj Rudolf jo ikke længere i byen.
Jeg kommer måske til Viborg den 11. oktober, så skal jeg nok tage dit opslag med, hvis ikke andre har lavet det inden.
hilsen
Hanne Bjørn

Vivi Winther

Hej Hanne, så blot du skrev Horsens, under dit navn, men du gav virkelig Susanne noget guld  :), så er det jo underordnet hvorfra man kommer  :)

Hej Susanne, kan se din morfar Kaj Rudolf og hustru Paula Marie blev borgerlig viet 31 December 1930 på Slagelse Borgmesterkontor, ved ikke om der findes nogen info derfra. Hvad tid døde din mormor Paula Marie og evt. fødsel?? Hvad hed dine mors søskende og ved du hvornår de er født?? Og så er der lige ham der bror Henning hvornår er han ca født og evt hvor, er det ham der sammen med sin hustru har stået fadder ved din moders dåb har han jo boet Bredgade 11 i Slagelse i 1936!!! Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Susanne Lund

Hej igen.
Tak for alle de mange oplysninger, som jeg nu selv kan arbejde videre med. Dem skal jeg have opdateret min mappe og BrothersKeeper med.
Og tak for de mange spørgsmål, som har lært mig meget om, hvordan man kan tilrettelægge arbejdet og selv komme videre med sin forskning ;o)
Og til dig Hanne, ville jeg blive glad, hvis du vil kigge i kirkebogen for Horsens på landsarkivet i Viborg den 11. oktober og finde ud af, hvornår min oldemor Anne Margrethe Ravnsbæk, født Petersen, døde - for det var jo den information, det hele startede med ..... ti hi!!!

Mange venlige hilsener til Jer begge fra Susanne

Hanne Bjørn

#22
Jeg var lige forbi Horsens Bibliotek i dag og kigge vejvisere. Men der er ikke mange og slet ingen i 60erne.
I 1946 er der en Chr. Pedersen Raunsbæk, Sønderbrogade 37, mon det er ham, som er født 16-4-1877 i Lomborg.
I 1954 er der en fru A.M. Ravnsbeck Bjerregade 10
I 1958  er der en enke A.M. Ravnsbeck Sundvej 89A
Din morfar fandt jeg kun i en telefonbog fra 1953.
Jeg prøver at kigge i Frelserkirkens bog, når jeg kommer til Viborg.
hilsen
Hanne Bjørn

Susanne Lund

Tusind tak, Hanne, jeg vil prøve at forhøre mig hos min mor, om ikke det godt kunne passe på hendes "faster", som reelt var hendes farmor ;o)
Jeg er lidt mere i tvivl om ham Ravnsbeck, for så vidt jeg har forstået, boede de begge i Lomborg, inden de kom til Horsens.

Venlig hilsen
Susanne

Vivi Winther

Hej Susanne, det i kalder De gamles hjem, var det "Kildebakken"??. Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Hanne Bjørn

Hej
På vej nordpå i går, fik jeg lov at få en time på LAV.
A.M. står ikke død i Frelser kirkens bog. Der stod nogle, som var døde på de gamles hjem, men det var fordi de blev begravet fra vestre kirkegård, som åbenbart hørte til Frelser sogn. Dem der var døde på hjemmet stod som døde i Kloster sogn, så det er nok her, hun skal findes.
Der er en kladdebog i Viborg, som har døde kvinder til 1963, men den kunne jeg ikke nå at bestille. Den hedder C414B 31
Er I blevet forberedt i at bruge Daisy, når I kommer til KBH. I får jo ingen bøger uden at bestille dem via Daisy.
hilsen
Hanne Bjørn

Vivi Winther

Har fundet Christian Pedersen Ravnsbæk død  1952 med detaljer :), se kirkebogen 1947-1955 Horsens, Vor Frelser,Nim, Skanderborg opslag 82
Susanne du har ret det er Vestre Kirkegård  :)
Hanne du har ret i det er ham der er født 16 April 1877 i Lomborg  :)

Susanne jeg fandt lige din moders konfirmation hvis du ikke har den se kirkebogen 1941-1950 Horsens, Vor Frelser, Nim, Skanderborg opslag 270
Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Susanne Lund

Hej I to.
Fedt, at I har fundet min oldemors mand - og at jeg senere måske kan komme videre med hendes dødsdag via den der kladdebog.
Og ja, Vivi, De gamles Hjem lå/ligger i Kildegade i Horsens.
Jeg skal ud til min mor tirsdag aften, da vil jeg tage alle informationerne med og se, om hun kan errindre mere om de to Ravnsbækker.

Vi var til medlemsmøde i Trekantens Slægtshistorisk forening i onsdags som forberedelse til besøget, og da jeg kun skal kigge i kirkebøger og fadderskabssager, skal jeg ikke bestille via Daisy, for disse arkivalier er på publikumsmagasinerne. Vi fik en kort vejledning i bestilling via Daisy, men jeg har ingen erfaring i det.

En god dag til Jer begge ;o)
Susanne

Vivi Winther

Hej Susanne ja og der har jeg arbejdet  :), men mange bruger/brugte ordet de gamles hjem på flere plejehjem, så derfor mit spørgsmål. På horsensbilleder.dk er der flere billeder af "Kildebakken". Kan se ham Ravnsbæk også var murer  :), har lige talt med en som kendte både Rudolf og hans søn Jørgen og hustru Lissy,  han viste ikke han hed Kaj endnu en bekræftelse på han ikke brugte navnet. Han kendte ikke Ane Margrethe eller Christian Ravnsbæk. Arbejdede Ane Margrethe i Horsens?? Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Hanne Bjørn

Kladdebogen går kun til 31. marts 1963 og jeg har kigget fra 1. januar 1962.
Da jeg sidste år spurgte på kordegnekontoret efter bøgerne, fik jeg af vide, at de skulle konfereres først, inden de blev sendt til Viborg.
Så nu kan jeg ikke se andre muligheder end, at du skriver til kordegnekontoret og henviser til, at hun ikke er i de bøger, som er i Viborg. Hun må jo være død fra 1. april 1963 og så til dec. 1964, hvis dine oplysninger passer.
Jeg har lige været på LAK. Mange bøger er under flytning, men hvis de bestilles på Daisy, hentes de tilbage igen, men det kan ikke ske den dag, man er der, så derfor skal de bestilles på forhånd.
Prøv på Daisy at  logge dig på skrive sognet og kontra og find frem til den bog du skal bruge. Det vil så vise sig om den er på arkivet eller, den skal hentes. Mange bøger er også til scanning.
Jeg kan ikke forstå hvis fadderskabssager skulle stå til selvbetjening, så meget plads er der altså ikke.
Det gør de i Odense, men det tror jeg ikke de gør på LAV. Desværre står der ikke noget på den seddel, som jeg tog omkring Faderskaber om de skal bestilling på Daisy. Men der står heller ikke, at de står i selvbetjening.
hilsen
Hanne