Sindssygdom - kan man finde ud af hvad han fejlede?

Startet af Tania Madelung Mogensen, 18 Sep 2011 - 19:16

Forrige emne - Næste emne

Tania Madelung Mogensen

Min oldefar står i en folketælling fra 1916 som "nedsat arbejdskraft pga sindssygdom" - kan man på nogen måde finde ud af hvad han fejlede og om han var indlagt?
Mvh Tania

thorkild kanstrup jensen

Vælg den rigtige forumgruppe >:(

Sørg for at oprette dit indlæg i den rigtige forumgruppe. På den måde er svartiden kortere og du henvender dig til den rigtige målgruppe.
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Tania Madelung Mogensen

Nå det må du sørme undskylde! Ked af at have spildt din tid.....

Rune Stjernholm

Hej Tania

Dit spørgsmål leder mine tanker i retning af dette tidligere indlæg:
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,17797.0.html

Måske kan svarene tjene som inspiration...
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Kristine Dohn

Først vil jeg foreslå for nogen at man bør veilede med for eksempel hvilken gruppe man skal bruge, ikke "halshugge".  I nogen tilfeller kan man skremme folk vekk, og det er ingen tjent med.


Hei Tania
Fra jeg var lille har det gått forskjellige varianter om et selvmord (1945) i min familie. Jeg visste fødsel/dødsdato, fødselsted, siste bostedsadresse og kontrollerte mot informasjon jeg klarte og finde i kirkebogen. Vedkommende døde ikke der hjemme, men på sygehuset. Det jeg gjorde var og søge i Daisy og sendte en e-post til landsarkivet med arkivnummeret.

På under 1 uge hadde jeg hele legejournalen i min postkasse og fikk svar på alle mine spørsmål.

http://www.landsarkivet.dk/content/dk/daisy/find_arkivalier
Hilsen fra Kristine Dohn, Rygge (Norge)

Anne Mortensen

Hej Kristine

Her "halshugger" vi ikke, men der er faktisk en vejledning for hver forum som kan læses af alle.
F.eks.
her oven over

Metode og teknik

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,162.0.html
----------------------
Og forøvrigt har Tania lagt det samme indlæg i dag kl. 11:41 i Metode og teknik.

Så Tania -  det var måske godt der var en der "spildte" sin tid  - forøvrigt en mærkelig bemærkning syntes jeg.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Niels Bjøreng

Jeg er helt på linie med Anne. Ydermere er jeg en stor ynder af princippet hjælp-til-selvhjælp, altså at man orienterer sig i de forskellige fora, så at ens forespørgsel kommer det rette sted hen.

Det kan vel ikke skræmme nogen væk.

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400


Gitte Kjul

Hej Tania,

Jeg har tidligere haft held med at modtage min tipoldefars sygejournal (dog fra Middelfart) ved at henvende mig til Landsarkivet i Odense. Jeg kunne anføre navn, fødselsdata samt dødsdata, og fik en kopi af hele hans sygdomsforløb.

Jeg finder det iøvrigt tankevækkende, at der i tråden blot er et par enkelte brugbare råd til Tania i forhold til antal af "fnidder" - brug dog tiden og tråden til noget konstruktivt, som enkelte har gjort.

Håber du får held med dit forehavende, Tania.
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Tania Madelung Mogensen

Citat fra: Anne Mortensen  link=topic=20623.msg107907#msg107907 date=1316463520
Hej Kristine

Her "halshugger" vi ikke, men der er faktisk en vejledning for hver forum som kan læses af alle.
F.eks.
her oven over

Metode og teknik

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,162.0.html
----------------------
Og forøvrigt har Tania lagt det samme indlæg i dag kl. 11:41 i Metode og teknik.

Så Tania -  det var måske godt der var en der "spildte" sin tid  - forøvrigt en mærkelig bemærkning syntes jeg.

Jeg følte det faktisk som et surt opstød fra Thorkilds side! Og derfor undskylder jeg for at have spildt hans tid... Jeg oprettede emnet i den anden gruppe fordi han sagde jeg havde oprettet et forkert sted - men selvom der er en fin vejledning om hvor man skal oprette emnerne, synes jeg stadig ikke jeg kunne finde ud af hvor det skulle være og derfor oprettede jeg det her.

Desuden har jeg ikke fået svar det andet sted men en masse gode svar herfra, så måske var dette det rigtige sted alligevel?


-------------------------------------


Under alle omstændigheder takker jeg jer andre for jeres svar!  :) Jeg vil prøve at søge på Daisy - er der nogen der ved om man så¨skal søge under det amt/sogn min oldefar boede i eller om det skal være generelt?

Hvis man skal have en sygejournal, skal man så kende sygehuset?


-----------------------------


Et andet spørgsmål jeg har er, jeg ved at han blev skilt da min morfar var 10år, altså omkring 1939.. Men jeg kan ikke finde det nogen steder. Er der måske nogen der kan hjælpe med det?

Hans navn var Vilhelm Carl Madelung, f. 4/10-1886 i Esbønderup, Holbo, Frederikborg. Ved skilsmissen boede han i Vejenbrød/Karlebo, Frederiksborg. Han blev skilt fra Harriet Henriette Madelung f. Larsen, f. 21/3-1900 i Kbh.

Mvh Tania

Kristine Dohn

Hei

Vet du hvor i landet han bodde da han døde og hvilket årstall? Om det er denne mand så bodde han i København og var gartnerelev i 1910, men hvor flyttet han? Har du noen du kan spørre?

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2434024&backside=0
Hilsen fra Kristine Dohn, Rygge (Norge)

Tania Madelung Mogensen

Han døde i hørsholm i 1985, så det er desværre ikke min Vilhelm du har fundet. Men kan man søge på alle i politiets arkiver eller skal de have "gjort" noget for at dukke op der? 1000 tak for din indsats, det var rigtig sødt af dig!

Tania Madelung Mogensen

Citat fra: Tania Madelung Mogensen Dato 20 Sep 2011 - 17:32
Han døde i hørsholm i 1985, så det er desværre ikke min Vilhelm du har fundet. Men kan man søge på alle i politiets arkiver eller skal de have "gjort" noget for at dukke op der? 1000 tak for din indsats, det var rigtig sødt af dig!

Ej det er mig der er helt galt på den! Det erjo ham!!!  ;D ;D ;D Taaaaaaaak!

Og så spørger jeg lidt flovt... Hvad er det?  ::) Kan man via den finde hans sygejournal?

Kristine Dohn

Den link du fikk, var politiets registerblader. Det er ikke strafferegister men personregistering av Københavns beboere fra 1890-1923.
Jeg fant han også her i folketellingene http://www.ddd.dda.dk/ og fikk treff på 1890.
               
Carl Johan Madelung   47    Gift   Husfader   Mølleejer   Landforlund? Sorø Amt
Birgithe Eleonora Madelung   28    Gift   Husmoder      Korsør
Marie Madelung   7    Ugift   Barn      Esbønderup Sogn
Karen Johanne Madelung   5    Ugift   Barn      Esbønderup Sogn
Vilhelm Carl Madelung   3    Ugift   Barn      Esbønderup Sogn
Hilda Madelung   1    Ugift   Barn      Esbønderup Sogn

Du kan nok ikke få journalen pga dette, men jeg søgte litt rundt. Om han bodde i København kan du for eksempel opplyse arkivet om det.

Om jeg var deg, ville jeg spurt på landsarkivet. De gav i alle fall meg god hjelp. http://www.landsarkivet.dk/
Hilsen fra Kristine Dohn, Rygge (Norge)

Tania Madelung Mogensen

Citat fra: Kristine Dohn Dato 20 Sep 2011 - 19:01
Den link du fikk, var politiets registerblader. Det er ikke strafferegister men personregistering av Københavns beboere fra 1890-1923.
Jeg fant han også her i folketellingene http://www.ddd.dda.dk/ og fikk treff på 1890.
               
Carl Johan Madelung   47    Gift   Husfader   Mølleejer   Landforlund? Sorø Amt
Birgithe Eleonora Madelung   28    Gift   Husmoder      Korsør
Marie Madelung   7    Ugift   Barn      Esbønderup Sogn
Karen Johanne Madelung   5    Ugift   Barn      Esbønderup Sogn
Vilhelm Carl Madelung   3    Ugift   Barn      Esbønderup Sogn
Hilda Madelung   1    Ugift   Barn      Esbønderup Sogn

Du kan nok ikke få journalen pga dette, men jeg søgte litt rundt. Om han bodde i København kan du for eksempel opplyse arkivet om det.

Om jeg var deg, ville jeg spurt på landsarkivet. De gav i alle fall meg god hjelp. http://www.landsarkivet.dk/


1000 tak Kristine :)

Lis Nielsen

Hej Tania.
I 1937 tror jeg det var du skrev var det ikke normalt at folk blev skildt. Da min Oldefars broder blev skildt i 1947 blev det omtalt i lokal avisen/ jydske vestkysten (hvis man kan kalde det en lokalavis). Selve sildsmissen blev til via retten ja den gik endog hele vejen i Landretten, da konen ikke ville skildes, så hvis jeg var dig ville jeg prøve og kigge i retsprotokollerne, det skulle kunne give dig noget. :)

vh. Lis

Tania Madelung Mogensen

Citat fra: Lis Nielsen Dato 20 Sep 2011 - 19:25
Hej Tania.
I 1937 tror jeg det var du skrev var det ikke normalt at folk blev skildt. Da min Oldefars broder blev skildt i 1947 blev det omtalt i lokal avisen/ jydske vestkysten (hvis man kan kalde det en lokalavis). Selve sildsmissen blev til via retten ja den gik endog hele vejen i Landretten, da konen ikke ville skildes, så hvis jeg var dig ville jeg prøve og kigge i retsprotokollerne, det skulle kunne give dig noget. :)

vh. Lis

Tak Lis! :) Skal man på det lokalhistoriske arkiv eller er det landsarkiverne man skal til for at finde de oplysninger?

Tania Madelung Mogensen

Nå nu fik jeg skrevet til landsarkivet.... men de kan slet ikke hjælpe mig hvis jeg ikke har en ide om hvilket sygehus han evt har været indlagt på :(

Anne Mortensen

Er du sikker på han overhovedet har været indlagt ?

Hvor har du læst han har været indlagt ?

Hvad står der om ham i andre FT'er end i den omtalte FT 1916 ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lis Nielsen

Hej Tania... Når du ca. ved hvornår han blev skildt og i hvilket område, vil jeg starte med det lokale bibliotek for at lede i aviserne (på vores bibliotek i åbenrå kan vi finde alle lokalaviserne helt tilbage til 1800 et eller andet) og derefter på arkivet som hører til området de skulle ligge inde med retsprotokollerne...god jagt.
vh Lis