Kalvehave s Præstø a 1874-1883

Startet af Lene Ekelund, 19 Sep 2011 - 12:57

Forrige emne - Næste emne

Lene Ekelund

Hej.

Jeg har brug for hjælp til at læse kommentarer til flg begravelse;

Marie sofie Frederikke Hansen opsl 224 nr 21

Jeg læser: Forladt kone. (?????Peter Emanuelsen) ?????

På forhånd tak.

V H Lene

Line Thorngaard

Hej Lene,

Jeg læser:

Forladt Kone (Manden hedder Peter Emanuelsen, Hmd),
boende i Viemose. Født i Kjøbenhavn.

Venlig hilsen
Line Thorngaard

Lene Ekelund

Tak for din hjælp, Line.
jeg havde håbet på det ville afsløre mandens opholdssted.
V H Lene

Lars Skovvang Larsen

#3
Hej Lene.

Jeg blev vist overhalet! Her får du alligevel mit bud samt kommentarer:

"21. - 26 Mai - 30 Mai
Marie Sofie Frederikke Hansen.
Forladt Kone (Manden hedder Peter Emanuelsen, ?d). boende i Viemose. Født i Kjøbenhavn.
61
Anmærkning: "Skifterettens Attest af 26/5 83 / Ligsyns [Attest af] 28/5 - "

På min hjemmeside kan du finde hende her: http://aneopslag.dk/alle/per01557.htm#29

Peder Emanuelsen var tilsyneladende ikke i Kalvehave sogn ved folketællingen 1870.
Ved folketællingen 1880 tjente han på Fedgården på Feddet, Roholte sogn. Da angivet at være gift og født i Øster Egesborg sogn. Han er da opført som Peter Emanuel.

Vh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Line Thorngaard

Hej Lene,

Dette kunne være Marie Sofie Frederikke Hansens mand i FT-1890:

Navn: Peder Emanuelsen   Køn: M   Alder: 74   Civilstand: Enkemand
Erhverv: Under Fattigforsørgelse   Fødested: Egesborg S
Kilde: FT-1890  Amt: Præstø   Herred: Baarse   Sogn: Kalvehave   Stednavn: Kallehave By, Kallehave sogn
Matr.nr/adresse: Kallehave Fattiggaard   Husstands-/familienr: 27-F2   Indtastningsnr: C3084   Løbenr.: 156

Venlig hilsen
Line Thorngaard


Lars Skovvang Larsen

Hej alle

Det er den rigtige Peder Emanuelsen, som Line har fundet i 1890.
Han dør 10. marts samme år på Kalvehave Fattiggård. (AO, ops. 149).

Vh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lene Ekelund

Hvor er jeg glad for jeres svar.

Til line; Jeg har også fundet ham i FT 1890 og hans død senere samme år.

Til Lars. Jeg har besøgt din hjemmeside og kan se at du har fundet Marie Sofies fødsel og forfædre. Jeg har ledt efter dette, men kan kun se at hun kommer fra KBH og det er jo et vidt begreb. Ved du hvor hun er født? Jeg kan se, at familien hurtigt kommer tilbage til Kalvehave.

V H Lene

Lars Skovvang Larsen

Hej Lene.

Det er først nu - og det er lige nu - at jeg fatter at jeg har Marie Sophie Frederikke Hansdatter 2 gange. Både som datter af Hans Larsen og Ane Marie Christensdatter i Sønder Mern (og i en periode i København) og som kone til Peder Emanuelsen. De bliver straks flettet sammen.

Jeg ved ikke hvor i København hun er født - og kan ikke huske hvorfra jeg har fødselsdatoen 19-12-1822.
Men ... kikker jo så lige under konfirmerede piger i Mern: Hun er konfirmeret der den 26. april 1835 (AO, ops. 264). Her angives både fødselsdag og dåbssted: Holmens Kirke.
I Holmens kirkebog findes hendes fødsel under April 1821 - Ops. 361 (2. bog med årrækken 1813-1821 (fødte kvindekøn)). Hendes far Hans Larsen var da kongelig staldkarl og familien boede i Løngangsstræde nr. 171.

Vh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lene Ekelund

Godformiddag Lars.

Fandt Marie Sofies konfirmation i går aftes, men kunne ikke læse hvad der stod. Ville bede om hjælp i dag i "tydning". Men det er jo ikke nødvendigt når du er så effektiv og kyndig.
En stor tak skal du have.
V H Lene

Lars Skovvang Larsen

Hej Lene.

Det er jo let klaret - jeg skrev den af i går:

AO, ops. 264: "10 - Marie Sophie Friderikke Hansdatter af Sønder Mehrn" Forældre: "Afdøde Forrider Hans Larsen og Hustrue Ane Marie Christensdatter af Sønder Mehrn." Alder: "født i Kjøbenhavn 19d December 1820 og døbt i Holmens Kirke D 23d April 1821 efter Attest fra Pastor Münter." Karakter: "t:g:  m:g" Vaccination: "20d Junii 1822 af Dr Schwartzkopff i Kjøbenhavn; Attesten er af 28d Junii 1822."

Hvis du skulle have problemer med dåben i Holmens kirke, så er den her:

AO, ops. 361: "D. 19de Decbr. 1820 - Marie Sophie Frederiche - D. 23de April" Forældre: "Hans Larsen Kgl. Staldkarl, Marie Christensen. Løngangsstræde 171." Faddere: "Tjener Hans Nielsen, Prinsens Palais; Mdm Hastrup, Store Kongensgade; Jfr. Buchvald, Prinsens Palais."

Som det ses, er der en jomfru Buchwald blandt fadderne. Om der er en forbindelse eller jeg ved jeg ikke; men Greven på Lilliendal (Øster Egesborg sogn) Christian Frederik Knuth var ved folketællingen 1834 gift med Scharlotte Luzie Buchwald. Kunne det ikke tænkes at husmandssønnen Hans Larsen via en forbindelse til Lilliendal var kommmet til København som kgl. staldkarl - og så videre i karrieren som kgl. forrider?

Jeg har ikke kikket efter de øvrige børns dåbe i Mern. Der kunne jo træffe at dukke faddere op fra Lilliendal?!

Vh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lene Ekelund

#10
Hej Lars.
Tak for alle dine oplysninger. De har sparet mig meget tid.
V H Lene