Martin Ponesell (ca. 1878-1912), passager på Titanic

Startet af Peter Kyhl, 18 Sep 2011 - 15:05

Forrige emne - Næste emne

Peter Kyhl

Jeg søger alle oplysninger om Martin Ponesell. Han var 34 år i 1912 og omkom ved Titanics forlis, hvor han rejste på 2. klasse. Han rejste sammen med en anden dansker Hans Kristensen Givard. De havde været i Argentina og tog nu over England for at komme til USA. Begge omkom ved forliset.

Det er uvist om Martin Ponesell var dansker. Han står som dansker i rederiets liste over ombordværende.

Jeg har søgt bredt på navnet Ponesell, men er ikke stødt på den mindste oplysning. Navnet kunne også lyde svensk eller finsk.

Måske er navnet skrevet forkert i passagerlisten.

Alle gode råd og oplysninger modtages.

Mvh. Peter Kyhl, Solrød.



 


Egon Sørensen

Hej Peter!

Martin Ponesell og Ponodell minder  en del om hinanden. Jeg ved ikke hvilken landsmand Herman er,

men han er måske ikke dansk.


1 post(er) fundet
Navn:  Ponedell, Herman Stilling:  Faktor
Alder:  34 Bestemmelsessted:  New York
Kontrakt nr.:  126100 Forevisningsdato:  4/9/1887
Sidste oph.sogn:  ? Sidste oph. amt:  - Rusland
Sidste oph.sted:  Rusland Bestemmelses land:  USA
Bestemmelses by:  New York City Bestemmelses stat:  New York State
Skibsnavn:  Geiser
IDkode:  D8587P3207


Mvh.

Egon Sørensen

Hans Poulsen



Hej Peter

Mit italienske indskrænker sig til to - tre ord, men desto større er frimodigheden.

Ponesell fører ikke min tanker til et bestemt land, men hvis navnet får et italiensk pift og bliver til Pontecelli, vrimler det straks på Google med Pontecelli'er - ja, sågar en af dem hedder Martin til fornavn.

Jeg tvivler dog på, at min sprogsans er så skarp, at jeg med ét slag har ført dig frem til den rette.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Eva Morfiadakis

Martin Ponesell, 34, boarded the Titanic at Southampton with ticket number 250647 (the ticket follows that of Hans Kristensen Givard) he was travelling to New York. Although he is listed as Danish there is some doubt as to whether Ponesell was actually from Denmark.

He died in the sinking, his body, if recovered, was never identified.

References
Claes-Göran Wetterholm (1988, 1996, 1999) Titanic. Prisma, Stockholm. ISBN 91 518 3644 0

Acknowledgements
Klaus Egvang, Denmark
Leif Snellman, Finland

Travelling Companions (on same ticket)
Mr Samuel Greenberg

http://www.encyclopedia-titanica.org/titanic-victim/samuel-greenberg.html

Eva M
Eva M

Hans Poulsen



Hej Peter

Rent umiddelbart vil jeg tro, at der er skrevet ikke under 100 bøger om Titanic og dets forlis.

Ikke alle er vel lige lødige, men jeg kunne godt forestille mig, at fem - seks stykker bringer navnene på de omkomne, og at disse navne er søgt bekræfter på alle ledder og kanter og ikke ukritisk taget fra passagerlisterne.

Slægtsforskere, der har cd'en med Københavns Politis Udvandrerprotokoller 1868-1903, véd, at masser af personnavne, både for- og efternavne, er stavet helt hen i vejret. Mon det har stået meget bedre til med passagerlister på Titanic?

Måske kan dit bibliotek kalde billedet med samtlige bøger om Titanic frem på skærmen, og måske ser nogle stykker af dem mere *pålidelige* ud end de andre.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Bente Aaris

Rejsekammeraten er her:

Navn:  Givard, Hans Christensen Stilling:  Arbejder
Alder:  22 Bestemmelsessted:  Tulare
Kontrakt nr.:  7500 Forevisningsdato:  1/10/1907
Fødested:  Kølsen Fødesogn:  Vorde
Sidste oph.sogn:  Vorde Sidste oph. amt:  Viborg
Sidste oph.sted:  Kølsen Bestemmelses land:  USA
Bestemmelses by:  Tulare Bestemmelses stat:  Californien
Skibsnavn:  C.F. Tietgen
Bemærkninger:  ANM: Tietgen. IDkode:  D0507G1002

http://ddd.dda.dk/udvandrer/udvandr_soeg.asp?navn=Givard&stilling=&alder=&sidste_oph_sted=&s_sogn=&s_oph_amt=&best_by=&best_stat=&best_land=&kontraktens_nr=&aar=&maaned= 
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Peter Kyhl

Hej alle.

Mange tak for jeres svar og interesse.

Til Egon og Hans. Spændende med de andre stavemåder. Det vil jeg se nærmere på.

Der er skrevet utallige af bøger om Titanic og ligger ligeledes meget på nettet, men ingen har endnu fundet oplysninger om Martin Ponesell. Der vides intet om ham andet end alderen 34 år, og at han skulle være dansker. 

Jeg har styr på alle de øvrige danskere ombord. Der var ikke særlig mange.

Mvh. Peter



Bente Aaris

Det kan da se ud til at Herman Ponedel(l) var russer og han holdt til i Californien:

https://www.familysearch.org/search/records#count=20&query=%2Bgivenname%3AHerman~%20%2Bsurname%3APonedel~

Samuel Greenberg som Martin Ponesell (måske Ponedell) havde billet sammen med var også russer:

http://www.encyclopedia-titanica.org/titanic-victim/samuel-greenberg.html


Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Egon Sørensen

God morgen Peter!


Yderst spændende! Virkelig et stykke opklaringsarbejde!

Det er muligt det er undersøgt, men jeg fik den tanke om han hed Martin Pone Sell.

Både Pone og Sell var jo brugte navne i Danmark, Pone også som fornavn.

Bare en tanke.


Mvh.

Egon Sørensen



Egon Sørensen

#9
Hej!

Martins alder er i encyclopedia oplyst til 24 år, du oplyser alderen til 34 ved forliset.


http://www.encyclopedia-titanica.org/titanic-biography/martin-ponesell.html

Jeg ser nu at encyclopedia både opgiver alder til 24 og 34.


Mvh.

Egon Sørensen

Egon Sørensen

Hej!


Fandt følgende på FS.


Name: Martin P. Sell  
Gender: Male 
Baptism/Christening Date: 
Baptism/Christening Place: 
Birth Date: 12 Sep 1882 
Birthplace: Ishpeming, Marquette, Michigan 
Death Date: 
Name Note: 
Race: 
Father's Name: Andrew Sell 
Father's Birthplace: 
Father's Age: 
Mother's Name: Durthe Sell 
Mother's Birthplace: 
Mother's Age: 
Indexing Project (Batch) Number: C00790-6 
System Origin: Michigan-ODM 
Source Film Number: 1007532

Jeg er klar over at der er noget med alderen, men han kunne godt være født af danske forældre,

hvis han havde været i Danmark ville han så være beskrevet som dansk, selv om han er født i

Michigan.

Er det ikke en fødsel der er værd at undersøge så han evt. kunne udelukkes.

Mvh.

Egon Sørensen

Bente Aaris

Hej Egon,

Her  i Fødselsprotokollen kan du finde Martin Andersen Sell som nr. 831- forældrene Andrew og Durthe Sell var fra Norge -faderen var Miner!

https://www.familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-267-11861-118702-59?cc=1459684


Der er ingen P. i navnet her, men det var vel også før dåben!

Jeg kan søge videre her i Norge efter forældrenes emigration!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Egon Sørensen

Hej Bente!


Tak for det!

jeg syntes bare oplysningen var værd at bringe.


Mvh.

Egon Sørensen

Peter Kyhl

Hej Egon og Bente og andre på tråden.


Mange tak for jeres gode forslag. Martin Sell er værd at undersøge nærmere.

Jeg har siden sidst fundet Martin i passagerlisten på skibet Aragon der sejlede ham fra Argentina til England. Hans navn ses tydeligt som Martin Ponesell, alderen opgives som 24 år og landet Danmark. Han rejste sammen med Hans Christensen Givard og Einar Windeløv, begge danskere der omkommer ved Titanics forlis.

Martins navn kan udemærket være Sell. Navnet Ponesell kan være opdigtet. Der var flere der rejste under falsk navn på Titanic.

Det er en svær nød at knække.

Mvh. Peter
 

Carsten Friis Fischer

Og her er der et interessant link

http://www.viborghistorie.dk/historier/historie-1253092707-622966-4780.tkl

Og i Viborg 2002 som der henvises til står der bl.a. følgende:
"Kigger man efter i den lille tryksag med navne på rejsende på 1. og 2. klasse, der blev udleveret til passagerer fra disse klasser, når de kom ombord på Titanic, finder man først Givard, Mr. Hans K. senere Ponsell, Mr. Martin og for øvrigt også den tredje dansker, der rejste på 2. klasse: Milling, Mr. Jacob C. fra Odense. Alle har de spændte bladret i det lille hæfte, for at finde deres egne navne, når de er kommet ned i kahytten. Ingen af de 3 danskere overlevede katastrofen."

Hans Givard og Ponsell købte deres billet i Southampton.

mvh

Carsten Fischer


Bente Aaris

Hvad siger i så til ham her, det må da ganske givet være ham  ::):

Efternavn:  Ponsznal Fornavn:  Martin
Fødselsdatering:  00.00.1882
Ankomst:  28.08.1909
Oplyst næringsvej:  Landarbejder
Fødeland:  Østrig Føderegion:  Galizien
Opholdsbogsdater:  28.08.1909 Opholdsbogsembede:  Maribo Købstad
Tj./Oph.sted (region):  Maribo Amt
Tj./oph.sted (stedn.):  Bakkegård Kildenavn:  Maribo By- og Birkefoged, Opholdsbogsprotokol 1906-1917

Der er måske nogen som kan tjekke på LAK om der findes yderligere oplysninger i den opholdsbogsprotokol!

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=Maribo+Byfoged&b=&c=&d=1&e=2011&ngid=786041&ngnid=786045&heid=2172979&henid=2172979&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=

Han var måske en sjover som tilpassede sit navn og "skaffet" sig danske papirer!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Kirsten Tatt

#16
Kunne det være det go'e danske navn POULSEN der er på spil her?   ;)

Et par sogne fra rejsekammeraten Givard's fødested, Vorde i Ribe amt optræder:


Martin Poulsen f 15 sep 1879 i Ulbjerg, Rinds, Viborg - opslag 22
Forældre:
Husmd Søren Chr Poulsen og hustru Maren Pedersen, Tolstrup
----------------------------------------------------------

Faderen dør 15 jul 1883 - 40 år gl - KB ULBJERG - opsl 127
----------------------------------------------------------------------------

Moderen gifter sig igen med ungkarl Peder Jensen i Ulbjerg kirke 11 jan 1884
KB opsl 102
-----------------------------------------------------------------

Samtlige personer i husstanden

viborg, Rinds, Ulbjerg, Tolstrup, Hus, 9, FT-1890, D3324
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Jensen 44  Gift husfader husmand Lynderup Sogn, Viborg Amt
Maren Jensen, født Pedesen 45  Gift husmoder  Gjedsted, Viborg Amt (iflg. bryllup i -84 f 2 dec 1844 i Gedsted)

Martin Povlsen 10  Ugift stedsøn  Ulbjerg Sogn, Viborg Amt

Hans Povlsen 8  Ugift stedsøn  Ulbjerg Sogn, Viborg Amt (Hans ses om tj.karl i ft 1901 ulbjerg opsl 74)
Jensine Jensen 4  Ugift barn  Ulbjerg Sogn, Viborg Amt
Sørine Jensen 1  Ugift barn  Ulbjerg Sogn, Viborg Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Konfirmeret i Lynderup kirke 1 okt 1893
KB ULBJERG, Rinds, Viborg - 1892-1907 opslag 107
------------------------------------------------------

FT 1901 - Peder Jensen og hustruen Maren stadig husmand i Ulbjerg - kun datteren Sørine bor hjemme.
opsl 155
------------------------------------------

21 januar 1923 dør Martin's mor i Ullits sogn - bliver begravet i Ulbjerg - ses i KB Ulbjerg opsl 278
- er ved sin død enke.
-----------------------


----------------------------------------
EN ANDEN MARTIN: (FØDT i Gjedsted hvor Martin Poulsens mor Maren Pedersen også er født)

Martin Poulsen - f 3 feb 1878 - opsl 29 Gedsted sogn, Rinds, Viborg
Forældre: ugift Anne Marie Kirstine Nielsen - ungkarl Mads Poulsen af Bysted

Samtlige personer i husstanden

viborg, Rinds, Gedsted, Gjedsted Sogn Bystrup By, et Hus, 16 (4), FT-1880, c9249
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Nielsen Dalsgaard 51  Enkemand Husfader og Huseier Lever af sin Jordlod  her i Sognet
Poul Andersen Laursen 17  Ugift Tjenestefolk  Vedstedbølle Sogn Viborg Amt
Ane Marie Kirstine Nielsen 21  Ugift Tjenestefolk  Fjeldsøe Sogn Viborg Amt
Martin Poulsen 1  Ugift Husfaderens Pleiebarn  her i Sognet
 
--------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------

Her en tredie Martin fra Gedsted:

Navn:  Petersen, Martin Stilling:  Landmand
Alder:  26 Bestemmelsessted:  B. Aires
Kontrakt nr.:  305900 Forevisningsdato:  10/22/1908
Fødested:  Gjedsted Fødesogn:  Gedsted
Sidste oph.sogn:  Gedsted Sidste oph. amt:  Viborg
Sidste oph.sted:  Gjedsted Bestemmelses land: Argentina Bestemmelses by:  Buenos Aires Bestemmelses stat:  Buenos Aires
Skibsnavn:  Indirekte
IDkode:  I0809P1013

???? et spor ????

venlig hilsen Kirsten

- ovenstående Martin Pedersen har jeg ikke kunnet finde i Gedsted KB - kan det mon være den samme som Martin Poulsen f i Gedsted??

Kirsten Tatt

- jeg har skrevet 'Vorde i Ribe' - det er selvfølgelig Vorde i Viborg amt.


Egon Sørensen

#18
God aften!


Peter skriver at alder i passagerlisten fra Argentina til England er 24 år, det er også opgivet i

encyclopedia-Titanic så er vi jo fremme ved født omkring 1888.


Name: Mr Martin Ponesell
Age: 24 years
Last Residence: in Southampton Hampshire England
2nd Class passenger
First Embarked: Southampton on Wednesday 10th April 1912
Ticket No. 250647 , £13
Destination: New York City New York United States
Died in the sinking.
Body Not Recovered


Mvh.

Egon Sørensen

Bente Aaris

Hans korrekte alder er vel så ymse, de fleste som har lagt oplysninger ud skriver 34 år ?
Han kan også selv ha lagt til eller trukket fra lidt det var slet ikke uvanlig.

Jeg har god tro på at det er ham som jeg fandt tjenende på Bakkegård Maribo Amt

Efternavn:  Ponsznal Fornavn:  Martin
Fødselsdatering:  00.00.1882
Ankomst:  28.08.1909
Oplyst næringsvej:  Landarbejder
Fødeland:  Østrig Føderegion:  Galizien
Opholdsbogsdater:  28.08.1909 Opholdsbogsembede:  Maribo Købstad
Tj./Oph.sted (region):  Maribo Amt
Tj./oph.sted (stedn.):  Bakkegård Kildenavn:  Maribo By- og Birkefoged, Opholdsbogsprotokol 1906-1917

Hvis man prøver at udtale hans efternavn kan det godt lyde som Ponsenell, han kan ha taget hyre og kommet sig til Argentina, skaffet sig dansk pas - måske på et konsulat p.gr. af sin opholdsbog, der var mange danskere som udvandrede til Argentina på den tid:

http://www.danes-in-argentina.dk/places.html

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Anette Eriksen

Hej,

Jeg synes at Kirsten Tatts tanke om, at manden kan have heddet Martin Poulsen er ganske godt tænkt. Hvis man prøver at sige Poulsen vil det meget let af en udlænding kunne blive opfattet som Ponsell.

Den tanke bør man da også forfølge - synes jeg. Det underbygger også udsaget om, at han var dansk.

Mange hilsner
Anette

Bente Aaris

CitatDen tanke bør man da også forfølge - synes jeg

Ja så absolut, det ene udelukker ikke det andet så længe der ingen facit er!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Peter Kyhl

Hej

Der har i mange år været tænkt på, at han kunne hedde Poulsen, og også søgt på det, men indtil videre uden held. Kirstens bud er godt på en Martin Poulsen.

Indtil videre tør jeg mest satse på Bentes bud Martin Ponsznal.

Min medforsker vil kigge nærmere på jeres bud i de argentinske kilder.

Mvh. Peter

Bente Aaris

Jeg tror nu også det er smart at se i denne:

Kildenavn:  Maribo By- og Birkefoged, Opholdsbogsprotokol 1906-1917

Hvornår rejste han videre og hvorhen?
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Inge Nissen

#24
Hej

Næste år er det jo 100 år siden Titanic sank, så der er nok flere, der arbejder med bogprojekter i den anledning - jeg kan se i Århus Stiftstidende idag, at journalist og forfatter Michael Müller 30.09.2011 har fået udgivet en bog om de 14 danske passagerer, der var ombord: "Danskerne på Titanic". I avisen er der en artikel om Hans Kristensen Givard, et navn der jo også er med i denne tråd.

Venlig hilsen Inge (8200)

Erling Kildal

Hej Peter.
Jeg kan se, at der er kommet mange bud på din efterlysning. En anden vej - nok set fra en anden vinkel - er at gå efter oplysning og evt omtale af rejsekamaraten Hans Christensen Givard, hvis sidste opholdssogn var Vorde sogn - nord for Løgstør i Viborg Amt. Han er født i landsbyen Kølsen i 1884 som Hans Kristensen, men ved navneloven i 1906 ændre dette til Hans Christensen Givard (Givard efter moderen). Der er i FT. 1906 en større gårdmandsfamilie i denne by, der bærer navnet Givard.
Mit forslag er: Kontakt Lokalhistorisk Arkiv for Løgstør og Omegn, hvor jeg kan se af hjemmesiden, at de har de lokale aviser fra ca. 1890. En person fra et så llille lokalsamfund er sikkert omtalt i avisen i denne tragiske anledning - og der kunne være mulighed for andre oplysninger her. Personer på lokalarkiverne overrasker os slægtsforskere ganske tit med deres viden og deres arkivalier. Oplysningerne her er jo relateret til rejsekammeraten, men mon ikke også du kan være heldig at der også er omtale af din eftersøgte. Arkivets e. mail: fij@vesthimmerland.dkr
God jagt
Erling Kildal

Anders Hansen

Jeg har med interesse læst alle indlægene om Martin Ponesell. Hvorfor tager jeg hul på så gammel en tråd her?
Jeg er kommet i besiddelse af et gammelt brev, hvor i der står at brevskriverens farbrødre Albert og Martin udvandrede til Amerika. Om Martin står der at han gik ned med Titanic. Denne Martin var musiker.
Jeg tænker derfor på om navnet Ponesell er et kunstnernavn.
Det eneste som ikke passer er jo så hans fødselsdato.
Martin Peder Nielsen, som er farbroderens fuldenavn er født i Ubby sogn, Holbæk amt 28. april 1867, hvilket jo så må betyde at han ved forliset skulle have været 44-45 år.

Jeg ved iøvrigt heller ikke om denne Martin om han havde fået amerikansk statsborgerskab på dette tidspunkt.

Peter Kyhl

Hej Anders.

Det lyder utroligt spændende, og jeg vil prøve at undersøge det nærmere. Har du mulighed for at scanne brevet, og i hvilke sammenhæng kommer det frem, at han er omkom ved Titanics forlis. Hvornår er brevet skrevet?.

Martin Ponesell er stadig et fuldstændig tomt kort.

Mvh. Peter Kyhl

Anders Hansen

Brevet handler egentlig om Martin og Alberts storesøster, Gertrud, hun imigrere også, men vender hjem efter ca. 20 år. Men ordret står der:

3.Gertrud blev gift med en restauratør i New Jersey, Normark. Og Martin og Albert rejste til Amerika. Martin optrådte som musiker med kappe med rødt foer og"høj hat". Da "Titanic" skulle sejle sin første tur, var han blandt de, der forulykkede, da skibet gik ned.
Gertrud vendte hjem igen.......

Det er alt hvad der ståt om titanic

Anders M. Petersen

Spændende!

Kunne det tænkes at Martin Peder Nielsen er blevet skrevet ned i håndskrift som "Martin P. Nesell" og at punktummet så senere er blevet læst som bogstavet "o" - så passer pengene jo næsten!

/ Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm