frederik rosenkrands oxenbøll

Startet af preben sørensen, 02 Nov 2010 - 21:34

Forrige emne - Næste emne

preben sørensen

glostrup 2-11-2010

Hej,

kan nogen fortælle noget om, frederik rosenkrands oxenbøll, født i bråby sogn i sorø i 1828,
og konfirmeret i sorø i 1843?  Han er søn af min tip, tip oldemors bror jens oxenbøll og Sophie frederikke født kyhl. Det fortælles, at han er barn af en grev rosenkrantz(gavnø slot) og sophie frederikke kyhl.
Deres anden søn hedder kun cresten Oxenbøll uden det fine mellemnavn.

hilsen preben

Hans Poulsen

Hej Preben

AO
Sorø amt
Ringsted herred
Braaby sogn
1814 - 1841
Opslag

Født drengebørn 1828


- Har du opslagsnummeret på Frederiks fødsel?

- Var Frederiks forældre gift, da Frederik blev født?


- Hvis der ikke foreligger en eller anden form for dokumentation for, at den biologiske far er en anden end ægtemanden, anses ægtemanden for barnets far - det følger af pater-est-reglen

- Det var tidligere ofte brugt at give sit barn et prangende mellemnavn, hvad motivet så end måtte være. Smiger, fedteri, higen efter højere social status? Min egen tipoldemor fik et lavadeligt navn med ud i livet, skønt hun kom fra meget beskedne kår

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Irene Rosenberg

Her er linket til din gamle tråd på DIS-DANMARK.DK

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,690501,690606#msg-690606

Der er iøvrigt flere familier, der fører navnet Rosenkrands, både i Jylland, på Fyn og på Sjælland.
Hvorvidt de alle er af samme slægt, ved jeg ikke, men så vidt jeg husker, har nogle Rosenkrands'er taget navn efter Rosenkrands ved Rudbøl i Sønderjylland.

mvh
Carl Rosenberg

preben sørensen

hej hans poulsen

tak for svaret.

frederik rosenkrands oxenbøll er født i sorø 4 december 1828 og døbt 11 maj 1829.

Opslag 44- sorø-alsted-sorø.

Jeg kan ikke finde noget på moderen sophie frederikke kyhl. (ægteskabet med jens oxenbøll og hendes fødsel).

med venlig hilsen
preben

Hans Poulsen



Hej Preben

I dit første indlæg skriver du, at Frederik blev "..født i bråby sogn i sorø i 1828..".

Nu skriver du, at han hans fødsel står "..Opslag 44- sorø-alsted-sorø..".

Mener du

Sorø amt
Alsted herred
Alsted sogn
1814 -1831

- men prøv så lige selv at slå efter i opslag 44. Finder du Frederik dér?

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

preben sørensen

hej hans igen,

Jeg har fundet ham  under sorø sogn, alsted herred,sorø amt- 1814-1837  opslag nr. 44.

hilsen preben

Hans Poulsen



Hej Preben

Det hjalp at få tidsintervallet, 1814 - 1837, med i kildeangivelsen.

Nu har jeg set på opslag 44 - og det, jeg nvanlig gik efter, var for at se, om Frederiks forældre var gift, da Preben blev født - og det var i den forbindelse, jeg nævnte pater-est-reglen.

Skriften i kirkebogen i opslag 44 huer mig ikke, men jeg synes dog at kunne se ordet *ugifte* om Frederiks mor.

Hvis det er dig magtpåliggende præcist at vide, hvad der står i opslag 44, kunne du bede om assistance til tydning i den DIS-gruppe, der hedder *Hjælp til tydning*.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Finn Holbek

et adeligt mellemnavn skyldes i reglen en adelig fadder, - uægte afkom blev i sagnes natur kamufleret som almindelige børn med almindelige navne, så godt som det nu lod sig gøre.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Hans Poulsen



Hej Finn


"..et adeligt mellemnavn skyldes i reglen en adelig fadder..".

Muligvis har du statistisk materiale, der underbygger dit udsagn, men jeg vover at tvivle lidt på det.

Gennem årene er jeg stødt *på et hav* af adelige mellemnavne hos uhyre jævne folk, og der har ikke blandt fadderne være antydning af adelige personer.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Frederich Rosenkrantz er født 1828 4. december og døbt 1. marts [1829]. Fader: Assistent ved Skovfogeden v. ........ Huuset Jens Frederichsen Oxenbølle og hans Kone Sophie Frederica Augusta * Oxenbølle, fød Kyhl. En Marie Oxenbølle stod hos, ellers ingen familiefaddere. Nogen adelig herkomst til Rosenkrantz ses ikke, hverken som forældre eller fadder.
Auguste er tilsyneladende læst som "ugift", men hendes fulde navn er sikret via flere FT40,45,50. Hun er født i Sorø, c. 1806.
De øvrige børn er:
Christian c. 1833
Wilhelm c. 1834
Karoline Cathrine c. 1839
Hans Peter c. 1843
Ludvig c. 1845
Laurine Sophie c. 1847.
Når de ikke umiddelbart findes i FT45 og FT50 skyldes det, at indtasteren har læst det som Ovenbølle. (Men "Kyhl" var nemt nok at søge på).
Jens´ far er trods aldersangivelserne i FT født 24. juli 1801 i Munke Bjergby, Alsted H, Sorø Amt kb 1750-1814 (AO52), søn af skovfoged Friderich Oxenbølle f. c. 1770 og Hustru Anne Catrine de Place, f.c. 1781.
Nogen forbindelse til familien Oxenbøll (Henrik Pontoppidans stamtavle) synes der ikke at være. 
Med venlig hilsen
Jan Rømer 

Svend Jacobsen

Hej Preben, Jan m.fl.

Jeg forsøger at svare på denne tråd, selvom det er 6 år siden, der sidst er sket noget.

Jo. der er en forbindelse. Den nævnte skovfoged Frederik Oxenbøll (f. ca. 1770) havde en bror Christian Ditlev Oxenbøll (f. 1767), som var købmand i Nyborg. Hans søn var Morten Oxenbøll, byfoged i Vordingborg, og han er Henrik Pontoppidans morfar.

Hele denne Oxenbøll-slægt stammer fra herredsfoged Troels Winther på Astrupgård i Sønderjylland, som levede i 1400-tallet, og hvis efterslægt findes på hjemmesiden www.troelswinther.dk, men Oxenbøll-grenen er endnu ikke indtastet. Det bliver den i løbet af de næste 2-3 uger, og derefter kan hele efterslægten studeres dér.

Med venlig hilsen

Svend Jacobsen, Frederiksberg

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Hej Svend.
Tak for din tilbagemelding. Jeg har noteret mig resultatet af dit arbejde. Hvis det har interesse, kan jeg supplere med efterslægt på Henrik P.s bror Mortens side (hvis du ikke allerede har den).
V.h. Jan

Jan B. Hansson

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Hej Svend.
Morten Oxenbølls hustru var Johanne Cecilie Stilling, f. 1802, døbt i Vor Frue, Kbh, d.a.
Cancelliraad Stilling og H: Wilhelmine Falch. De nævnes ved Mortens og Johanne Cecilies vielse 1822. i Vartov.
--->Vartov Hosp. kb 1813-34, AO33:
Morten Oxenbøll, ..... og RegimentsQvartermester ved Jydske lette Dragoner, 26 Aar bor i Randers
Johanne Cecilie Stilling, Datter ad Cancelliraad Stilling, Administrerende Direkteur for Kjøbenhavns Fattigvæsen, 21 Aar gl. hos Faderen paa Nørrebroe No.  5.
Forlovere: Agent Weibel og Cancelliraad Stilling
1. Paaskedag den 7. April 1822 i Vartov Kirke. Bevilling af 6. April 1822.

Men jeg kan ikke finde dem i FT 1801, og heller ikke i 1834. Som cancelliråd og direktør for Kbh. Fattigvæsen kunne han nemt være på Google, men nej, desværre. Har du oplysninger om disse folk og hvorfra de kommer? (Falch kunne pege på Norge, men findes også i DK, bare ikke dem her).
Mvh. Jan

Jan B. Hansson

Hej Jan

Wilhelmina Margretha Falck kunne være her.

Et bud på familien ses her (skal verificeres) hvor faderen er bødkermester - det samme er stedfaderen i FT-1787:

https://www.geni.com/people/Haagen-Falk/6000000007313172659

Hendes far (Haagen Falck ?) er død og moderen Inger (Pedersdatter ?) med ny ægtefælle

København, København (Staden), Nørre Kvarter, , Vestervold 266, 1, FT-1787, C0684
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christen Jensen Randers   38   Gift   Manden   Bødker Mester   
Inger   48   Gift   Konen      
Iver Peter Falck   17   Ugift   Barn af Konens 1.Ægteskab      
Johanna Falck   14   Ugift   Barn af Konens 1.Ægteskab      
Karen Cicilia Falck   12   Ugift   Barn af Konens 1.Ægteskab      
Wilhelmina Margretha Falck   9   Ugift   Barn af Konens 1.Ægteskab      
Anders Pedersen   23   Ugift      Bødker Svend   
Christian Volgemuth   21   Ugift      Lære Dreng   
Lars Nielsen   20   Ugift      Lære Dreng   


Jacob Michael Stilling  kunne være her.

Skanderborg-Skanderup-Stilling sognes kirkebog, Hjelmslev herred, 1723-1814
1770 fol 47b  mons Peter Stillings barn af Skanderborg - Jacob Michael

København, København (Staden), Frimand Kvarter, , Store Købmagergade 84, 1, FT-1787, B5765
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Adolp Dysterdich   39   Gift   Hosbonde   Porseleinshandler   
Marianne Gundersen   25   Gift   Huustrue      
Jacob Stilling   18   Ugift   Tieneste Folk   Lære Dreng   
Dorthe Pipper   32   Ugift   Tieneste Folk   Pige   
Poul Schatt   35   Ugift   Logerende   Kiøbmands Karl   
Friderich Hendrichsen   5   Ugift   Logerende   Fattig Barn   
Salemon Leviy   18   Ugift   Logerende   Jøde   

Som et rent gæt kan familien være denne:

Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Wiborg, Store St.Hans Gade 6, , FT-1787, C6963
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peter Ditmar Stilling   50   Gift   Hosbonde   ernærer sig deels som Cames !! Bager og deels af Aulsbrug   
Anne Marie Hasseler   46   Gift   hans Kone      
Mouritz Rasmusen Stilling   13   Ugift   deres Barn      
Anne Sophie Stilling   11   Ugift   deres Barn      
Hans Christian Stilling   9   Ugift   deres Barn      
Anne Marie Stilling   4   Ugift   deres Barn      
Mariane Hasseler   54   Gift   Konens Sødster   faaer Ophold der i Huuset   
Mathias Brun   24   Ugift   Tienestefolk   Baggersvend   
Jens Christensen   40   Ugift   Tienestefolk   Aulskarl   
Christen Pedersen   30   Ugift   Tienestefolk   Aulskarl   
Bertel Christensen   27   Ugift   Tienestefolk   Aulskarl   
Morten Nosmand   50   Ugift   Tienestefolk   Gaardskarl   
Margrethe Christensdatter   26   Ugift   Tienestefolk   Stuepige   
Kierstine Pedersdatter   24   Ugift   Tienestefolk   Kiøkkenpige

Aalborg, Hindsted, Visborg, Kaarup Mølle, , 95, FT-1801, B8967
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Michel Sørensen   56   Gift   Husbonde   Møller   
Anne Sophie Stilling   29   Gift   Hans kone      
Søren Michelsen   4   Ugift   Deres søn   Hjemme   
Marie Elisabeth Michelsdatter   2   Ugift   Deres datter   Hjemme   
Peter Ditmar Stilling   61   Enke   Konens fader   Opholdende   
Anne Marie Stilling   19   Ugift   Konens søster      
Niels Madsen   45   Ugift   Møllersvend      
Niels Nielsen   21   Ugift   Tjenestekarl      
Johanne Nielsdatter   31   Gift   Tjenestepige      
Maren Erichsdatter   27   Ugift   Tjenestepige   
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Svend Jacobsen

Hej Jan og Jan.

Det er dog herligt at få gang igen i en tråd, der har ligget stille i 6 år!  :)

Til Jan R:

1) Jeg kender godt Henrik Pontoppidans bror Morten Oxenbøll P. Han er faktisk med på vores hjemmeside, idet hans ægtefælle er en Troels Winther-efterkommer. Men du er da meget velkommen til at gå ind og se, om du har nogle oplysninger om hans efterkommere, vi ikke har - det vil jeg da være glad for.

2) Jeg ved ikke andet om Morten Oxenbølls svigerforældre end, hvad der står i Falk-Jensens og Hjorth-Nielsens store værk om jurister, politer og aktuarer, nemlig at Jacob Michael Stilling var født 1770 (db. 7/3) i Skanderborg og døde 26/4 1831 i København (Frue), søn af Peter Ditmar Stilling og Anne Marie Hasle, som flyttede til Viborg, hvor han var bager - så Jan H's "rene gæt" er altså helt korrekt! Om konen Vilhelmine Falck står kun, at hun døde 24/6 1828 i København (Frue). Det er iøvrigt mærkeligt, at de ikke er i fkt. 1801 (eller i hvert fald ham), da han allerede i 1800 er kopist i Københavns Politiret. I 1834 er de døde begge to.


Til Jan H.:

Tak for dine henvisninger til forskellige bidrag til Oxenbøll-slægten. Det er jo en kæmpestor slægt, og nu forsøger jeg så at få det hele til at hænge sammen og få det lagt ud på hjemmesiden i løbet af de næste par uger. Slægten stammer jo fra landsbyen Oksenbøl i Vestervig sogn i Thy, og en af trådene viser, at der også i Jylland var nogen af familien, der førte navnet. Det forklarer, at der i Politiets Registerblade er nogle Oxenbøll'er, der stammer fra Jylland og tydeligvis ikke hører til den slægt, der går tilbage til Jens Olsen Oxenbøll og Kirstine Aaboe.

Mvh. Svend