Senstius - Kbh - 1700-1800

Startet af Helga Reinhardsdottir, 12 Sep 2011 - 23:33

Forrige emne - Næste emne

Helga Reinhardsdottir

Gottlieb Ernst Senstius f. ca. 1761 g.m. Maria Elisabeth Davidsen f. ca. 1777 (gift 2. mars 1800 i Garnisons Sogn.
Jeg söger forældrene till Gottlieb Ernst Senstius og hvornår han döde. Hvor kom han fra? Deres börn er döbt i Skt Petri Kirke, så de tilhör den tyske borgerskab i Kbh. på den tiden.

1845 bor Maria Elisabeth i Studiestræde 84 2.sal og er enke.

Kender nogen til slægten Senstius inden de kom til Köbenhavn?

Helga


Hans Poulsen

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Helga Reinhardsdottir

Hej Hans,

Jo, jeg kender til disse tråde, men jeg kommer ikke videre baglængs med Gottlieb Ernst Senstius og da jeg bor i Island har jeg inte mulighed at besöge Köbenhavns Stadsarkiv, men det skulle være intressant

Tak for din insats.
Helga




Hans Poulsen



Hej Helga

"Jeg söger forældrene till Gottlieb Ernst Senstius"

"Kender nogen til slægten Senstius inden de kom til Köbenhavn?"

- Hvilke arkivalier har du i tankerne i forbindelse med Københavns Stadsarkiv? Husk evt. *Hjælp til opslag*
- Teoretisk kan Gottlieb Ernst Senstius' forældre og bedsteforældre være født i Danmark
- Forlovere ved ægteparrets vielse? Familie? Venner? Kolleger?
- Har du tjek på ægteparrets børns dåb, faddere, konfirmationer, vielser og forlovere?
- Har du fundet ft. 1834? Nyt dér?

Det er ikke uoverkommeligt at løbe diverse københavnske kirkebøger fra den tid igennem for at lede efter Gottlieb Ernst Senstius' død og begravelse. Har du prøvet det?

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Helga Reinhardsdottir

Hej Hans og tak for dit svar.

Kan man se orginalhandlinger (kirkeböger) on-line, inte bare udskrift? Udskrifterne giver jo bare en del av informationen.
Jeg har ikke undersögt ft. 1834 men det skal jeg göre nu! Jeg har ikke undersögt konfirmationshandl. etc. men det er en god ide.

Slægten Senstius kommer fra staden Senst i Wittenberg, Saxony-Anhalt i Tyskland og jeg har fundet dem fra reformationen - den ældste Salomon S. er præst i Wittenberg 1568-72, hans son Andreas  i Bredefelde 1584-1605, dennes sön Elias i Heinrichshagen 1625-1671, dennes son Christian i Warbende 1650-1683 og til sidst har jeg M. Johann, præst i Fürstenberg 1677-1699 (f. i Warbende 1653, död 1723 og fick 8 börn). (info: Pastoren im Lande Stargaard seit der Reformationen, skr. ca. 1908 og jeg fandt på nettet.
Det skulle være spændende at finde "the missing link" mellem dem og Gottlieb Ernst.

Gottlieb Ernst og hans sön Carl Georg Senstius f. 31. maj 1807 (min mands tipoldefar) var begge skibsmæglere - og min mands oldefar Carl Gottlieb Ernst Senstius f. 12.1.1843 i Kbh og död 12.okt. 1895 (el. 1894) i Kbh., handelsmand på Island i ca. 30 år. Han blev aldrig gift men fik en datter med en islandsk kvinde, min mands farmor, Hansine Marie Senstius.

Venlig hilsen og tak for dit intresse med at hjælpe mig videre.
Helga

Hans Poulsen



Hej Helga

"Kan man se orginalhandlinger (kirkeböger) on-line, inte bare udskrift?"

Mit svar er ja til oplysninger om kirkelige handlinger, der kan søges i kirkebøger på computeren, men så er spøgsmålet bare, om vi taler om det samme.

Kender du *ARKIVALIERONLINE* - til daglig her i grupperne forkortet til AO?

Her er linket:

[url]http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx[url]

Du skal bruge et password, men det er superlet at få, hvilket du kan læse om.

På AO finder du både kirkebøger og folketællinger.

Til illustration vælger jeg et fuldstændig tilfældigt sogn i Vendsyssel, og da skal du bruge disse tre begreber: amt, herred og sogn:

AO
Aalborg amt
Kær herred
Hvorup sogn

og i det sogn ønsker jeg at finde en pigefødsel, dåb m.v. i 1851.

Det det eneste, jeg véd, er, at den lille pige hedder Dorthea.

1851 - ja, så skal jeg ind i det tidsinterval, der hedder 1814-1855.

Dér finder jeg i opslag 86 en fødsel 7. april 1851, Dorthea Bjelke Østergaard

Var det det, du mente med *originalhandlinger on-line*?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen

Hvis du vil følge den lille pige i den første folketælling, hun deltager i, finder du også folketællingen på

AO
Ft. 1855
Landsogn
Aalborg amt
Kær herred
Hvorup sogn
Opslag 1 - øverst

Nørre Uttrup By
En Mølle

I den store familie finder du den 4-årige Dorthea Bjelke Østergaard

- og til alles beroligelse *ugift* og *Lutheraner*

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Irene Christoffersen

Hej
Password til AO det er da vist afskaffet?
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Hans Poulsen


Tak, Irene. Du har ret!

Fra dette link har jeg taget følgende tekst:

http://www.sa.dk/ao/Nyheder/default.aspx

Venlig hilsen
Hans


"20/1-2011
Arkivalieronline uden log ind
Det er nu muligt at se kirkebøger og folketællinger på Arkivalieronline uden at logge ind som bruger først.

Statens Arkiver har fjernet log ind til Arkivalieronline. Det betyder, at du som bruger kan gå direkte ind på websitet og straks begynde at se i folketællinger og kirkebøger.

Brugerne vil heller ikke længere blive udsat for timeout, mens de er i gang med at benytte kirkebøger og folketællinger.

Der skal stadig benyttes log ind, når du skal bestille arkivalier i arkivdatabasen Daisy eller se dine personlige sider på www.sa.dk".

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Helga Reinhardsdottir

Hej Hans,

Endnu en gang tak for din assistanse. Nu har jeg klaret at læse kirkeböger on-line - en utrolig oplevelse. Jeg noterer at alle vegne der "min" Gottlieb Ernst Senstius efterkommere findes, dvs. dåb, konfirmation etc., er aldrig nogle slægtninge som vidner, det siger mig at han må have kommet udefra - uden tvivl fra Tyskland. Kender du til om det finns registreret inkomne til Köbenhavn/Danmark, dvs. den tids invandrere, eller at et nyt borgerskab er registreret?

Mvh Helga

Irene Christoffersen

Hej
Du finder denne søgeside her:

http://sanktpetriskole.dk/Default.aspx?ID=833

" I Personregistret Skt. Petri Kirke er det muligt at søge mellem 1.900 hovedsageligt tyske immigranter fra perioden 1650 til 1850."
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød