Konfirmationsbillede måske fra Frederiksberg

Startet af Gitte Lund, 11 Sep 2011 - 01:24

Forrige emne - Næste emne

Gitte Lund

Hej

Mon der er nogen, der kan hjælpe mig med at tidsbestemme dette billede. Jeg tror, det er et konfirmationsbillede, og jeg tror, det stammer fra et sted omkring København, måske Frederiksberg.
Efter det, der står på bordet, flasker mm, må det vel være fra før krigen.
Den ældre dame for bordenden er min oldemor - min morfars mor.
Hun var Ane Kirstine Jensen f. Vester Vandet, Hillerslev Thisted
og hun døde på Frederiksberg Alderdomshjem i Vanløse 18. februar 1947.
De børn (voksne) der er med, er tilflyttere til København, ligeledes en onkel og en tante, derfor mener jeg, det må være derovre fra.
Konfirmanden kender jeg ikke, og er der nogen, der genkender personer, vil jeg gerne høre om dem.

Det er da et muntert selskab!!

Vh Gitte
PS Jeg håber, billedet er med!

[vedhæfting slettet af admin]

Hans Poulsen

#1
Hej Gitte

- Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med personerne og deres navne, men et par småkommentarer har jeg.

- Konfirmand?

Det føler jeg mig ikke overbevist om.

Den smukke kvinde i hvidt ved bordenden ser efter mit skøn - og syn - betydelige ældre ud end en 14-15-årig og ser også langt mere moden ud.

Sølvbrud, mon?

Hvis jeg kan overbevise dig om, at det IKKE er en konfirmand, dæmrer det så med hensyn til en anden familiefest?

Jeg har heller ikke indtrykket af, at der i *almindelige* familier, og sådan én tilhører jeg selv, lige før eller efter Anden Verdenskrig blev gjort så meget ud af en konfirmation.

Billedet fortæller mig, at festen blev *holdt ude*, det vil sige i en separat afdeling af en restaurant eller i et forsamlingshus, jævnfør de tre tjenende ånder - de to herrer i hvidt til højre, kokke?, og herren til venstre, tjener?, med serviet over armen.

Navnlig kvindelige slægtsforskere må forventes at have nogle kommentarer til damernes påklædning. Afslører kjolerne noget om tiden for afholdelse af festen?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inger Buchard

#2
Jeg må melde mig uenig med Hans; jeg risikerer jo godt nok, at han underbygger sin læsning af billedet - og det er jo ingen skade til.

Jeg 'læser' rækkefølgen af personer for bordenden sådan:
mor (nypermanentet, med perle?kæde), konfirmand(inde), far-/mormor, søster, far
Måske skal den ældre dame i midten placeres en generation længere tilbage, altså være olde- til konfirmanden; så ville de to par yderst th og tv på forreste række være de to sæt bedsteforældre.

På bordet: to flasker Cointreau (sikkert tomme efter grinene at dømme), drukket til kaffen

Tidspunkt: kort før far-/mormors død. Du nævner ikke hendes alder ved død, men dette er en brugt ældre dame.

Kunne man ikke 'skaffe' sig cointreau i efterkrigstiden, hvis man havde de rigtige forbindelser. Og var det ikke værd at prale med, hvis man kunne?
Redaktør på DIS-Wiki

Hans Poulsen

#3
Tak for et fornøjeligt indlæg, Inger.

"..to flasker Cointreau..".

Her tror jeg - tiderne taget i betragtning - at du stiler alt for højt.

Jeg vil gætte på noget kirsebærvin fra Heering.

I gamle dage skulle der ikke så meget til, før latteren meldte sig. Jeg havde jordens allerdejligste moster. Bare man viste hende en flaske sherry, blev hun nærmest pjanket.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anne Mortensen

Jeg syntes også det er 2 flasker Cointreau.
-----------------------
En rund fødselsdag for Ane og den unge dame nylig konf. - har sin kjole på og er med ved hovedbordet - det rene gæt, men passer det med at Ane har en rund fødselsdag før sin død i 1947 ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hans Poulsen



Pigen, kvinden, damen i hvidt - konfirmand eller ikke konfirmand - har en kjole på med pufærmer, hedder det vist.

Var det mode i 1930'erne, og ville en konfirmand blive så dristigt klædt?

Jeg har været med til fire af mine fem søstres konfirmationer, men mindes ikke, at deres kjoler var så *avancerede* som denne her.

Prøv at bringe billedet op i stor størrelse - gerne så stor en størrelse, at billedet bliver uklart, men da ser man lidt tydeligere, at det er en kjole til et granvoksent menneske - efter min vurdering. Jeg véd, jeg er på glatis, så jeg sikrer mig her og dér rent sprogligt.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Kirsebærvin fra Heering - hed brandet mon CLOC? - kom i flasker, der til forveksling mindede og minder om Cointreau-flasker.

Købmand Sørnsen i Uttrup havde kirsebærvin, så jeg véd for alvor, hvad jeg taler om.

Han ophørte med sin købmandshandel, da jeg var omkring otte-ni år, så anfægt venligst ikke min status som kender.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Chr. Baagøe

Hej Gitte

Ved at se på øjenbrynene, så må moderen til konfirmanten være en datter af din oldemor, altså en søster til din morfar. De 3 piger med en blomst i håret er formodentlig søstre.

Jeg er lidt tvivlende med hensyn til manden med blomsten i reverset, om det er faderen, idet han ser noget ung ud. I givet fald må det så nok være en bror, og så faderen siddende yderst til venstre.

Forøvrigt må der være nogle træk ved nogle af personerne, der går igen ved din morfar. Tag fat i nogle af de gamle billeder, hvor du kender personerne.

Med hensyn til dateringen, så minder kjolen om min fasters konfirmationskjole i 1954, så ud fra nogle af de givne oplysninger må fotoet ved være fra 1940-erne.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Inger Buchard

Ja, giftskabet omfatter ikke Kirsebærvin, og det virker også mere plausibelt med et hjemligt produkt.
Men så røg historien om sortbørsvarer; ærgerligt  ;D

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Hans Poulsen


Gid vi havde en Broby-Johansen (Klæder skaber folk) til at vurdere hele selskabets påklædning.

Herren i hjørnet bærer butterfly. Hvornår dukkede den sløjfe mon op?

Er habitterne maksimaltøj? Slægtsforskere under 60 år står sikkert af over for det begreb.

Hvornår begynde lampetter at vinde indpas?

Det er ikke mange stores, jeg har syet i mit liv, men var det almindeligt i 1930'erne at have stores?

Der er naturligvis flyttet om på selskabet, da billedet skulle tages, men hvis *konfirmanden* vitterlig var hovedpersonen ved den fest, har hun sikkeret siddet dér, hvor hun sidder - med et glas spiritus foran sig(!). Som 14-15-årig i denne pæne, borgerlige kreds. Aldrig.

En C.W. Obel-cigarkasse på bordet? Askebægre? Herren, der sidder nr. tre fra højre i forreste række, sidder med fingrene på en sådan måde, at man godt kan forestille sig, at han er tændt eller har tændt på et eller andet.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lis Petersen

Hej!

Har man overvejet om faderen i det hele taget er med på billedet ??
Jeg tror han ville have siddet nærmere konfirmand(inden) hvis han havde været tilstede!
Måske er han død? Prøv at undersøge dette, hvis du kan spore dig ind på en evt. afdød søn til din oldemor.
Dvs. en bror til din morfar!

Jeg tror som Hans Chr. Baagøe, at der er noget med øjenbrynene på damerne med blomst i håret..!
Og at de alle er meget mørke, hvor den nypermanentede mor er lys, kunne måske tyde på at de kan være fastre og at den storsmilende mand, også med mørke bryn til højre måske er en farbror med sin kone.
Måske er "kroværten" også en farbror? Ligner han ikke også lidt? Det virker ret familiært at sætte sig med ved bordet!
Herren i venstre side kan så være ægtemand til fasteren til venstre..?

Jeg mener det sagtens kan være et billede fra 1940-erne.
Min mor havde på den tid en stribet kjole, som kunne ligne den "farbroderens kone" har på..!

Ergo – jeg mener konfirmanden er mørk efter sin far, og at det dermed er hendes farmor, fastre og onkler der fylder mest ved bordet!

Ja, det var så mit gæt ;)

Vh. Lis.



Lis Petersen - 3000

Gitte Lund

Hej igen

Det er vist på tide jeg kommer med input til alle gode ideer!!
Jeg har prøvet flere gange, men der går kuk i det fordi filen bliver for stor. Så jeg eftersender billeder.
Oldemor Ane blev født 20. november 1862 i Vester Vandet
og døde 18. Februar 1947 på Frederiksberg Alderdomshjem
Ja, på billedet ser hun slidt ud, hun fødte 15 børn, der alle blev voksne.Da den sidste var rejst hjemmefra, blev hun separeret og flyttede til De Classenske Boliger. Hun var ikke vant til storhed, havde boet på fattiggård hele sit voksne liv. Hun havde da voksne børn i Jylland og København.
På billedet er der ingen børn bosiddende i Jylland, heller ikke min morfar.
Ejeren af billedet min kusine gjorde opmærksom på, at kvinderne har en hvid blomst og mændene en rød!! Fortsættes....
Gitte

Gitte Lund

2. Jeg har billeder fra Anes 80-års fødselsdag, og det er ikke de samme gæster.
Ved venstre bordhjørne sidder min moster Ditte Grøn (Edith Irene Kristensen), med mørkt hår, hun er født i 1908 og gift med Hans Grøn, der står i billedets højre side og griner med en serviet i hånden. Han var maler hos Burmeister og Waine. De blev gift i 1935. De boede på Amager.

Ved højre bordhjørne sidder min moster Kis (Christa Lemvig Kristensen), hun er født i 1921. Hun boede på en form for hjem for døve, hvor hun arbejdede i et vaskeri og samtidig lærte tilskæring og syning. Hun blev konfirmeret i København sammen med de andre elever og blev gift med Carl Fedelius Kristensen i 1942 i Kolding. Carl er ikke med på billedet.

Et par af min morfars søstre genkender jeg fra billeder, bl.a. damen bag "konfirmanden". De har faktisk samme stof i bluse og den hvide kjole. I hvert fald ligner det.

Den stribede kjole er også en søster til morfar.

Bag på billedet er stemplet Dansk Billedcentral, Kastanievej 8, C5376

Jeg sender efterfølgende et par billeder.

Hilsen Gitte



Gitte Lund

Hej igen

Billederne var for store og kunne ikke sendes desværre, jeg ved ikke lige, hvordan man slipper af med nogle KB's.
Men det var også kun for at bygge lidt med historie på, så jeg håber, der er nogen, der kan komme med "seriøse" bud  :D.

Hilsen Gitte

Inge Hedal

Hej
Kan den løsslupne stemning, den kendsgerning at tjenerne er inviteret med på billedet og Gittes oplysning om, at kvinderne havde hvide blomster og mændene røde (de nationale farver) være med til at tidsfæste billedet? Befrielsen den 5. maj 1945 var en lørdag. Kan det tænkes, at festen blev holdt den 5. eller 6. maj? Det vil måske også forklare, hvorfor jyderne ikke er med på billedet: Da invitationerne blev sendt ud, var det ikke nemt at bevæge sig rundt mellem landsdelene.
Jeg ved godt, at det er for sent på foråret til at være den egentlige konfirmationsdag, der traditionelt er den 1. søndag efter påske, men hvem siger, at festen blev holdt på selve dagen.
Mvh. Inge

Hans Poulsen

Tak, Inge, for interessante iagttagelser og for en ny teori om tidspunktet for festens afholdelse.

Denne tråd med dens mange og livlige kommentarer har i sandhed lyst op på en regntung søndag.

Tiden nærmer sig, hvor jeg vist må give mig med hensyn til festens midtpunkt: *Konfirmanden* med eller uden anførslestegn.

Tvivlen nager mig stadig, men andres kommentarer plejer tit at kunne få mig til at ændre opfattelse.

Hvad er det nu, vi slægtsforskere plejer at sige og skrive om konfirmationsalderen i vore indlæg i DIS-grupperne?

Konfirmationen finder sted, mens det unge menneske befinder sig mellem 14 og 19 år.

Skal jeg gi' mig, bliver det med bemærkningen, at konfirmanden i mine øjne ser ud til at være 18 år, 11 måneder, 3 uger og 6 dage gammel.

Med venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gitte Lund

Hej igen

Jeg er måske ikke i stand til at deltage i debatten i en uges tid, men vil prøve at finde ud af, hvordan man får et billed til at fylde mindre. I skulle næsten have et af Ane på 80-årsdagen, hun ser ikke ud til at have kigget for dybt i glasset.

Til Hans, ja det er rart, at der også er plads til humoren, det ser næsten ud til vi har trængt til den, vi kan jo godt uden kirsebærvinen.

Men med alle de børn, burde der være nogen iude i det ganske land, der kender familien.

Forresten må pigen ligne en "indkommet" familiemedlem, selv om hun har mørkt hår ligner hendes ansigtstræk ikke andre i familien.

Jeg vender tilbage, så kom bare med seriøse gode ideer.

Hilsen Gitte