Jens Peter Andersen/Hanna Maria Hansen gift 3.9.1846 i Abild kirke, Tønder amt

Startet af Vagn Hansen, 12 Sep 2011 - 06:38

Forrige emne - Næste emne

Vagn Hansen

Kære DIS-forum læsere.

Nu behøver jeg igen lidt hjælp og denne gang drejer det sig om ægteparret

Jens Peter Andersen og Hanna Maria Hansen gift den 3.9. 1846 i Abild kirke, Tønder amt (opslag 10,3).

Det er ret sparsomt med yderligere oplysninger på denne vielsesregistrering ud over, at han var søn af Laust Andersen og Catharina Petersen i Ellum (Løgumkloster sogn, Tønder amt) og hun var datter af Anders Hansen og Kjerstine Hansen i Sølsted (Abild sogn, Tønder amt).

JPA og HMH fik en datter Anne Kjestine Andersen f. den 20.9. 1847 i Sølsted, Abild sogn, Tønder amt (opslag 41,23).

Jeg vil gerne have hjælp til at finde ud af hvor og hvornør JPA og HMH blev født.

Mvh, VAgn Hansen, Billund

Inge Hedal

Hej
Du finder Hanna Mari Hansen er født i Abild sogn på AO Tønder amt, Abild 1763-1841, opslag 178, barn nr. 32.
Her er hun i FT-1845 med sine forældre. (Der er en skrivefejl: Hun er naturligvis ikke deres søn):

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Abild (Slesvigsk), Dorf Söllstedt, Instenhaus, 3, FT-1845, C8447
Anders Hansen Schmidt   59    Verheir.      Inste Taglöhner   Søllstedt Kirch Abild Amts Tondern
Kjerstine Hansen   65    Verheir.      seine Frau   Billum Amts Ripen
Hanne Marie Hansen   24    Unverheir.      ihre Sohn Tagelöhner   Søllstedt Kirch Abild Amts Tondern

Måske er det din Hans Peter Andersen, født i Løgumkloster sogn, Tønder amt, den 20. juli 1818, på AO 1763-1859, opslag 493 øverst. (Jeg skriver "måske", fordi vi ikke kender hans alder. Jeg har ikke fundet ham i en folketælling på ddd.dda – kun hans forældre:

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Løgumkloster, Dorf Ellum, Instenstelle, 167, FT-1845, C7559
Laust Andersen   70    Verheir.      Tagelöhner   Ellum
Katrina Petersen   67    Verheir.      Seine Frau   Quars A. Tondern
Christine Lorenzen   8    Unverheir.      Enkel der Eheleute   Ellum
Mvh. Inge

Vagn Hansen

hej Inge.

1000-tak for dine fund, som jeg er sikker på hjælper mig videre.

Mvh, Vagn

anders03

Fandt du ud af mere om denne? Kan ligge til at min oldefar hed Jens Peter Andersen og var fra Sølvsted. Som jeg forstår det, så hed min oldfars bedste far også Jens Peter Andersen og var også fra Sølvsted og er måske ham du skriver om her

Inger Toudal

Viser lige vielsen 3. okt. 1846:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=22019147#450103,85384551 - højre side, nr. 4

- Jens Peter Andersen 28 1/4 år og Hanna Maria Hansen 25 år.

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Abild (Slesvigsk), Sølsted, Et Hus, 103 (2), FT-1860, D7710
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Hannemarie Andersen     39     Enke      Syerske            Sølsted, Abild Sogn, Tønder Amt 
Anne Kirstine Andersen     13     Ugift      Barn            Sølsted, Abild Sogn, Tønder Amt 
Katrine Andersen     9     Ugift      Barn            Sølsted, Abild Sogn, Tønder Amt 
Anders Lorensen Andersen     7     Ugift      Barn            Sølsted, Abild Sogn, Tønder Amt 
Anders Hansen     74     Gift      Aftægtsfolk            Sølsted, Abild Sogn, Tønder Amt 
Kirstine Hansen     80     Gift      Aftægtsfolk            Sølsted, Abild Sogn, Tønder Amt 

Kan ikke finde Jens Peter Andersens død i Register til Abild kirkebog:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=18484638#237187,45129068

- og heller ikke i Register til Løgumkloster og Nørre Løgum kirkebøger:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=18484594#237148,45123687

Venlig hilsen 
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal