Lars Christian Larsen utvandret til Amerika. Hans farslekt

Startet af Baard Vidar Pettersen, 03 Jul 2024 - 18:52

Forrige emne - Næste emne

Baard Vidar Pettersen

Hei!

Jeg prøver å følge et YDNA-treff i USA. Den eldste grenen er Lars Christian Larsen som i Cencus i USA oppgir å ha utvandret til USA i 1872 og være fra Danmark. Han opplyses å være 69 år i 1920, 59 år i 1910 og 24 i 1885, altså født ca. 1851. Alt dette fra familysearch: https://www.familysearch.org/tree/person/details/GKQ6-V6Y

Det er også oppgitt en fødselsdato: 4. september 1850, men det finner jeg ingen kilde til. Det står riktignok 1850 på gravstenen hans, men ingen dato.

Er det noen mulighet til å finne hans opphav i Danmark med dette vanlige navnet? Jeg er lite bevandret i forskning på danske kilder. Mitt YDNA er fra Nord-Norge, så hans farsslekt bør helst ha en gren til Norge.

Britta Hansen

#1
Du må bede personen, der har registreret data, om at tilføje troværdige kilder!

Kunne være denne familie i
Census 1900 Rock Rapids, Lyon, Iowa, Amerikas Forenede Stater - linje 57 - født juni 1850, indvandret 1870. Disse data skal (også) tages med et gran salt.

Ligner ham her på findagrave.com

- -
En søgning på Det Danske Udvandrerarkiv giver et par kvalificerede hits, som kunne være værd at undersøge nærmere
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

J. K. Olsen

Hej Baard

Har du allerede haft kig på vedhæftede emigrantliste?

Mvh.
J. K. Olsen


Baard Vidar Pettersen

Citat fra: Britta Hansen Dato 03 Jul 2024 - 20:08Kunne være denne familie i
Census 1900 Rock Rapids, Lyon, Iowa, Amerikas Forenede Stater - linje 57 - født juni 1850, indvandret 1870. Disse data skal (også) tages med et gran salt.

Dette er interessant. Jeg får ikke opp linken. Den står bare å jobber, men jeg får ikke sett noe. Har du muligens et screenshot av familien? De andre folketellingene oppgir ingen fødselsdato. Om det stemmer at han er født juni 1850, er det jo et par interessante kandidater i udvandrerarkivet. Ingen reiser inn hverken 1870 eller 1872 som han oppgir, men både LCL 23 år i 1873 og LCL 20 år i 1869 er jo aktuelle.

Baard Vidar Pettersen

Jeg fikk lastet ned bildet nå, og det står at han er født i juni 1850. Så er spørsmålet hvor riktig det er  ;)

Baard Vidar Pettersen

Noen som kan hjelpe meg å finne kirkebøkene for Aversoe, Præstø 1850? Siden familien er i Iowa allerede 1885, sikter jeg med inn på den LCL som hadde Iowa som destinasjon.

Britta Hansen

#7
Jeg er ved at lave et udtræk på Lars Christian Larsen født 1850 +/- 1 år i første omgang.
Så må vi tage dem fra en ende af. Lægdsrullerne kan være en god indgangsvinkel.

Præstø, Tybjerg, Aversi, Aversi Skoledistrikt, En Gaard, 45, FT-1860, D5853
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Lars Evald Sørensen      35      Gift      Husfader. Gaardmand            Pedersborg Sogn. Sorø Amt 
Ane Sophie Larsdatter      39      Gift      Hans Kone            Aversi Sogn. Præstø Amt 
Lars Christian Larsen      9      Ugift      Deres Barn            Aversi Sogn. Præstø Amt 
Bodil Marie Larsen      7      Ugift      Deres Barn            Aversi Sogn. Præstø Amt 
Hans Larsen      6      Ugift      Deres Barn            Aversi Sogn. Præstø Amt 
Peder Larsen      5      Ugift      Deres Barn            Aversi Sogn. Præstø Amt 
Ane Cathrine Larsen      2      Ugift      Deres Barn            Aversi Sogn. Præstø Amt 
Dorthea Sophie Larsen      1      Ugift      Deres Barn            Aversi Sogn. Præstø Amt

Præstø, Tybjerg, Aversi, Aversi, Gaardmand, 32, FT-1870, E2802
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Lars Eval Sørensen      44      G      Husfader      Jorbruger      Pedersborg Sorø Amt 
Anne Sophie Larsen      48      G      Husmoder            Aversie Præstø Amt 
Dorthea Hansen      70      E      Aftægtkone            Herluffsholm Sorø 
Lars Christian Larsen      18      U      Søn      Arbeitskarl      Aversie Præstø Amt 
Hans Larsen      15      U      Søn      Arbeitskarl      Aversie Præstø Amt 
Peder Larsen      14      U      Søn            Aversie Præstø Amt 
Søren Larsen      9      U      Søn            Aversie Præstø Amt 
Bodil Marie Larsen      16      U      Datter      Arbeits Pige      Aversie Præstø Amt 
Anne Katrine Larsen      11      U      Datter            Aversie Præstø Amt 
Dorthea Sophie Larsen      10      U      Datter            Aversie Præstø Amt 
Maren Kirstine Larsen      7      U      Datter            Aversie Præstø Amt 
Johanne Sofie Larsen      4      U      Datter            Aversie Præstø Amt 
Kirsten Larsen      26      U      Slægtning      Sypige      Aversie Præstø Amt 
Frands Pedersen      20      U      Tjenestetyende      Arbeitskarl      Thybjerg Sorø Amt 
Jensine Petrine Pedersen      17      U      Tjenestetyende      Arbeits Pige      ...??fostringshuset 

KB Aversi, Tybjerg, Præstø

Lars Christian Larsen *28. september 1851 KB Aversi
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Baard,

Jeg kan sende dig et udtræk på kandidater (fra ancestry) til dig, hvis du sender mig en email.
På nuværende tidspunkt synes jeg, at det måske ikke er rette indgangsvinkel.

Hvem er det du har DNA-match med - hvilken efterkommer af Lars Christian Larsens børn?
Det vil nok være en god ide at bede den pågældende person at kontrollere data fra scratch og give dig bevisligheder herpå.

Jeg vil tillade mig at sætte et lille spørgsmålstegn ved lødigheden af familie-træet, du henviste til på FamilySearch.
Jeg har spottet én fejl, nemlig Hanna Christine Christensen *11. oktober 1870 - KB Rise, Aabenraa - som menes viet til LCL. Hun døde 18. september 1892 – KB Rise

Har du selv det fulde overblik over dine norske aner, der emigrerede til Amerika?

Giver dit match dig et hint om, hvor langt tilbage I har en fælles ane?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Baard Vidar Pettersen

Tusen takk for hjelpen så langt, Britta. Jeg kan neppe skrive så mye her uten å oppgi andres opplysninger, men min far har altså et DNA-treff med en av sønnene til Lars Christian Larsen. Det kan ikke være mye tvil om at det er riktig, da navn, fødselssted og fødselsdato oppgitt i DNA-basen, stemmer med sted og dato i folketellingene i USA.

Men som du selv ser - uten en eksakt fødselsdato eller sted på Lars C Larsen oppgitt i Amerika, er det vanskelig å knytte dette til en person i Danmark. F.eks. ser det jo ikke ut til at de oppgitte emigrasjonsårene stemmer - jeg antar de er oppgitt av Lars selv. Så da er det ikke sikkert vi kan stole på at han er født i Juni 1950, heller.
Vår felles ane vil ligge langt tilbake, sannsynligvis tilbake til 1600-tallet, men innen den tid bør den rette Lars Christian Larsens farslinje ha flyttet seg til Norge.

Jeg sender deg en mail, men det er godt mulig dette er helt umulig å finne ut av sikkert.